Faktum är att jag läser just Automation och Mekatronik! Jag tycker den linjen är given eftersom man får både programmering, elektronik och maskin. Sedan har man möjlighet att fördjupa sig eller bredda sig och välja inriktning efter eget tycke de senare årskurserna. Jag går andra året nu och kommer nog välja mekatronikinriktningen till trean.
Första året läste vi i stort sett Matematisk Analys, Programmering (Java), Linjär algebra och Digital&Datorteknik. Programmering och Digital&datorteknik tycker jag var väldigt roliga kurser. Det är väldigt mycket matte på civilingenjörsutbildningar men det får man helt enkelt ta, man märker dock att man har nytta av matten i de flesta andra kurser man läser så det är motiverat...
Ontopic igen:
Databladen har jag lagt här:
L297
L298
En nackdel med kretsarna är att de bara går att beställa genom farnell... elfa har dem inte.
Dina motorer verkar inte finnas kvar på tillverkarens hemsida, men du kanske kan börja med att mäta resistansen mellan lindningarna. Sedan kan du välja ut en motor med ungefär samma mått/vikt/resistans från: Datablad Motor
Därifrån kan du sedan läsa vilken maxspänning och maxström motorn klarar.
Istället för att beställa L297 och L298 från farnell kan du beställa gratis samples från National.com. De har två olika motordrivkretsar som är bra, LMD18000 och LMD18245 , den senare har inbyggd 4-bitars D/A som gör att du kan stega motorn med 16-delars steg, då kommer motorerna gå jämnt och fint även vid låga varvtal - istället för mina som får hela apparaten att vibrera när jag stegar långsamt.
Nu börjar jag verkligen undra varför jag valde L298+L297 istället för LMD18245!