Viloläge (hibernate)

Permalänk
Testpilot

Viloläge (hibernate)

När man väljer att datorn ska gå till viloläge så stängs den ju av fast allting sparas. Kan man låta datorn gå i viloläge jämt? istället för att stänga av den, det går ju snabbare att starta upp. Eller finns det några nackdelar?
Nån här som änvänder viloläget?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Stänger alltid av min dator med hibernate.

Permalänk
Hedersmedlem

Nja allt sparas ju till hibernate filen. Den är väll lika avstängd som vanligt.
Det skulle väl i så fall vara att windows eller något program med bugg krashar, du behåller ju trots allt din uptime i windows, blir som att du kört datorn utan omstart väldigt länge.

Själv undrar jag hur det är när man använder stand by (väntläge) och har S3-STR (suspend to RAM).
Då behåller den informationen i minnena men allt annat stängs typ av. Går för mig iaf ännu snabbare att starta upp datorn efter det.
Alltså skulle det slita något extra på något sätt?
Minnena ska väl klara att vara på jättelänge ändå?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Nja allt sparas ju till hibernate filen. Den är väll lika avstängd som vanligt.
Det skulle väl i så fall vara att windows eller något program med bugg krashar, du behåller ju trots allt din uptime i windows, blir som att du kört datorn utan omstart väldigt länge.

Själv undrar jag hur det är när man använder stand by (väntläge) och har S3-STR (suspend to RAM).
Då behåller den informationen i minnena men allt annat stängs typ av. Går för mig iaf ännu snabbare att starta upp datorn efter det.
Alltså skulle det slita något extra på något sätt?
Minnena ska väl klara att vara på jättelänge ändå?

Skall inte vara något problem med str,minnet klarar nog av det.Enda problemet är när det blir strömavbrott.

Permalänk
Medlem

Jag lånade en gammal dator (300mhz 192mb ram) av min far när min burk hade gått sönder och den tog väldigt lång tid på sig att boota. Då körde jag med Hibernate. Efter drygt en vecka märkte jag dock att datorn blev vädligt seg och arbetade tungt.

Så därför blev jag ibland tvungen att boota om den (riktigt) för att rensa i minnen osv...

Visa signatur

Driver sajten www.alltomelbil.se.

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Själv undrar jag hur det är när man använder stand by (väntläge) och har S3-STR (suspend to RAM).

Hur slår man på S3-STR? eller finns det bara på vissa moderkort typ?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Hedersmedlem

Är väl på nyare moderkort. S3 vet jag inte riktigt vad det betyder, om det är något med processorns stöd för det. I vilket fall så kallades det så i mitt bios. Fanns en S1-xxx, där x:en var några bokstäver, minns inte vilka. Använde jag det så var strömmen på fast processorn varvades ner eller stängdes av (det gick iaf ner väldigt i temperatur).
Vet inte riktigt vad det fanns, typ power options eller runt där wake events finns.
Jag har ett abit kt7a moderkort med via kt133a chipset. Så om moderkortet är nyare än några år så borde det finnas (om du nu kanske bara räcker med att prollen stödjer det?, har en tbird 266 fsb 1333@14000). BIOS setupen är award, av den "blåa" typen.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Hur slår man på S3-STR? eller finns det bara på vissa moderkort typ?

på mitt abit nf7-s görs det under power management setup menu/acpi suspend type där alternativen är s1 eller s3.s3=str.När du aktiverat s3 i bios så är det bara att sätta datorn i vänteläge för att stänga av datorn med str.