9800 helt igår, pajj idag. :\

Permalänk
Medlem

9800 helt igår, pajj idag. :\

Fick igår efter 3 veckor tillbaks mitt 9800. När jag satte i det så funkade det alldeles utmärkt också.
Idag när jag sitter på dh istället så funkar inte kortet som det ska längre.
http://tell.abe2k.net/bilder/datorn/trasigt/shot0000.jpg <--- sådär ser det ut nu i samtliga spel fast mer eller mindre. Inga vita små prickar eller så mycket fel som dom andra bilderna som finns i den mappen (lämnade in kortet för tre veckor sen pga det).

Vad ska jag göra för att kunna klara mig hela dh? Finns det nåt man kan göra eller måste jag lida?

Permalänk
Medlem

Är det klockat? Har för mig att jag läst att det är ett tecken på att man har klockat minnena för högt.

Permalänk
Medlem

Jag har alltså inte gjort ett jota med kortet. Satt in det bara o intesllaerat drivisar. Igår installerade jag 3.9.
Idag installerade jag om windows i hopp om att det skulle hjälpa... Var också en del andra grejer som hade fukkat sig så... O idag installerade jag 3.7 istället. Ingen skillad på något av det.. :\

Permalänk
Musikälskare

reklamera !

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Ja, men jag vill ju ha nåt nu under dh som funkar hyfsat.. :\

Permalänk
Inaktiv

hmm, har du suttit där länge? tänkte för min kusin hade kört sin dator i en kall bil, och när han startade den efteråt så hade det kommit lite kondens på kortet, och då blev det liknande grafikfel. han stängde då av datorn och väntade tills det torkat ordentligt och startade.. då funkade allt klockrent..

Permalänk
Medlem

Kan vara att den är för varm kanske? Kan vara väldigt varmt på dh skulle jag tro?

Testa att klocka ner kortet lite eller något

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RollE2k
hmm, har du suttit där länge? tänkte för min kusin hade kört sin dator i en kall bil, och när han startade den efteråt så hade det kommit lite kondens på kortet, och då blev det liknande grafikfel. han stängde då av datorn och väntade tills det torkat ordentligt och startade.. då funkade allt klockrent..

Skulle det iofs kunnat vara. Men nu har jag ju suttit här i runt 8 timmar o det funkar fortfarande skit.. :\

Och för varmt lär de tinte vara. Har en 120mm fläkt som blåser med full power på den. :\
Testade också att klocka ner det rejält, utan förbättring.. :\

Permalänk
Medlem

Tycker att det ser ut som schackrutorna man kan få när man softmoddar ett 9800se.

http://www.ocfaq.com/softmod/faq.php

Det kan hjälpa med att stänga av en funktion som kallas Hierarchical-Z. Kolla 3:e längst ner i FAQ'en i ovanstäende länk. Berätta om det hjälpte!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ereg
Tycker att det ser ut som schackrutorna man kan få när man softmoddar ett 9800se.

http://www.ocfaq.com/softmod/faq.php

Det kan hjälpa med att stänga av en funktion som kallas Hierarchical-Z. Kolla 3:e längst ner i FAQ'en i ovanstäende länk. Berätta om det hjälpte!

Jobbiga var ju bara att dom grejerna inte fanns i registret.. :\
Fast jag såg att man kunde andvända ett program som heter Rtool för att ändra det där. Så jag tankade o testade utan något resultat... Fan... x/

Permalänk
Medlem

Trisst... Vet du om du har fått tillbaka ditt gamla kort eller ett nytt?? Om det är ditt gamla kort är ju knappast teknikerna som testade ditt kort något att hurra över. Har du hunnit prova det i nån annans burk?? ....det lär ju finnas gott om datorer på dh har jag förstått

Permalänk
Medlem

Jag vet att jag fick ett nytt. Och jag har testat i min kära brors dator. Och det såg exakt likadant ut.
Har för övrigt kommit fram till att dom där rutorna är svarta i opengl-spel och gröna i directx spel.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rullas
Jag vet att jag fick ett nytt. Och jag har testat i min kära brors dator. Och det såg exakt likadant ut.
Har för övrigt kommit fram till att dom där rutorna är svarta i opengl-spel och gröna i directx spel.

Eftersom problemet ändrar sig vid olika applikationer så lutar det åt mjukvarufel tycker jag. Hopplöst med sånt strul!

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Mjukvarufel tvivlar jag på iom att det är samma fel vid flera datorer. Och jag har även installerat om windows 3(!) ggr här under dh pga virus o antivirusprogram som inte vill scanna mm.

Permalänk

Testat att plocka av gpu flänsen och kollat om den får någon kontakt? Låter mest som temperatursproblem. Det är väl gpun som ger artifakts och andra störningar? Minnena brukar få det hela att krasha om dom blir för varma.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på att sätta på min zalmanfläns som jag har med mig. Men jag vågar inte göra det iom att garantin går. Eller fler som tycker jag ska testa det för isf gör jag det. :F

Permalänk
Medlem

Nope, har du testat kortet i en annan dator och du får samma fel så skall du reklamera kortet. Och det är absolut inte en bra idé att plocka bort kylflänsen eller på nått annat sätt göra åverkan på kortet om du skall göra det, du får helt enkelt försöka låna ett grafikkort medans du är på dreamhack och reklamera kortet direkt när du kommer hem.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Nope, har du testat kortet i en annan dator och du får samma fel så skall du reklamera kortet. Och det är absolut inte en bra idé att plocka bort kylflänsen eller på nått annat sätt göra åverkan på kortet om du skall göra det, du får helt enkelt försöka låna ett grafikkort medans du är på dreamhack och reklamera kortet direkt när du kommer hem.

Man kan inte se på kortet om man har tagit av flänsen eller ej. Om man inte tar av den med en kofot eller liknande då. Är inte så farligt heller. Det enda som finns där under är gpun med kladdig pasta på. Är bara att trycka fast den sen igen.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

*Censur*
Grov våldsporr figurerade i detta inlägg och har därför censurerats för att känsliga läsare inte skall förskräckas över världens grymhet.

Visa signatur

Abit KN8-SLI, XFX 7800GT,1 x Crucial Ballistix 1024MB pc4000 (En till på ingång), A64-X2 3800+@250x10