Highend Vattenkylning, kom med förslag!

Permalänk
Medlem

Highend Vattenkylning, kom med förslag!

Spånar på att bygga ihop ett äkta highend vattenkylningssystem framåt februari-mars och nu vill jag bara kolla av läget om jag har missat någon produkt som är bättre..

Chassi:
-Lian-Li PC75B Svart

Kylning:
Radiator:
-Aquacomputer airplex evo 360 (3x120mm)
Vattenblock:
-CPU: Swiftech MCW5000-P
-GPU: DangerDen Maze4
Vattentank:
-aquatube Rev. 1.1 Titan
Fläktar:
-Radiator: 3x YSTech 120/38
-Chassi (extra): 2x Zalman 92/25 (Monteras i sidan)
Slang:
-10mm ID
Pump:
-Eheim 1048

Visst finns det värre saker på vissa sätt; peltiers, 1/2" innerdiameter, men peltiers innebär bara problem med kondens, och 1/2" ID är nästan omöjligt att ha i hela system runtom.

Alla fläktar kommer att mjukvarustyras och regleras efter flera temperatursensorer.

Visa signatur

EVE-Online: MMOG defined.

Permalänk
Medlem

Vore intressant att höra hur mycket en Eheim 1250 pump låter... Den skulle nog platsa bättre...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag köpte följande:

Lian Li PC75B
Eheim 1250
Heatercore 1/2"
White Water CPU 1/2"
D-tek NB block 1/2"
Criticool tank 1/2"
Clearflex 1/2"
länk till tank
Shroud till radiatorn och en papst 120mm

Riggen

Jag är grymt nöjd med denna burk och det enda som saknas är väl ett gpu block, men D-tek har ett sjyst med 1/2" som jag funderat på. Men det blir senare.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Är inte swiftech mcw462-blocken bättre anpassade för peltiers än de andra?

edit:ska du dessutom ha peltiers finns det ju rätt prisvärda kit med detta block, peltiers+all isolering du behöver. Finns bla på www.overclockers.se och www.gtek.se .

Permalänk
Medlem

skulle nog oxå rekommendera eheim 1250, ska skaffa en sån själv, har eheim 1048 nu och den känns lite, ehm, slö...

Visa signatur

Abit AV8, Athlon 64 Venice 3200+, Asus 6800GT, 1024 Corsair XMS 3200LL

Permalänk

white waterblocket är bättre, sen så kör med 1/2" slang rätt igenom. du har ju fulltower! köp clearflex60 slang, som finns på vcore.dk så går det bra.
och köp en hydor L30!! den är ju mycket bättre,billigare och mindre.

Visa signatur

Asus Rampage Formula | Intel E8400 @ 3824mhz | Evga 9800GX2 | Mushkin 4gb pc6400 @ 1020mhz | Lian-li v1000 | Corsair TX750w| Samsung 959NF 19" CRT | Hitachi 160 sata + 160gb IDE|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crotale
Vore intressant att höra hur mycket en Eheim 1250 pump låter... Den skulle nog platsa bättre...

Undar åxo hur mycket dom låter?

Sen tycker jag du helt klart ska köra 1/2" slang!

Permalänk
Medlem

Whitewater eller DangerDen RBX till CPUn och planerar du att köra med pelt senare så är nog ett swiftech block bra men är det bara vatten är whitewater bäst sen kommer DD RBX. Till radiator tycker jag att du ska ta nått riktigt maffigt istället, t ex en bil kylare räcker iofs med ett värmepaket från en 240 men en bil radiator vore ändå grymmast då får du lätt ned vatten tempen till rums temp med bara ett par 120's fläktar.

Permalänk
Medlem

Update:

Efter era förslag så det ut så här just nu:
Chassi:
-Lian-Li PC75B Svart

Kylning:
Radiator:
-Aquacomputer airplex evo 360 3/8" ID (3x120mm)
Vattenblock:
-CPU: D-TEK WHITE WATER Alu
-GPU: DangerDen Maze4
Vattentank:
-aquatube Rev. 1.1 Titan 3/8" ID
Fläktar:
-Radiator: 3x YSTech 120/38
-Chassi (extra): 2x Enermax 92/25 (Monteras i sidan)
Slang:
-10mm ID
Pump:
-Eheim 1250

Allt är beställt förtom chassi.. är ju så äckligt dyrt...

Visa signatur

EVE-Online: MMOG defined.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cascades
Update:

Efter era förslag så det ut så här just nu:
Chassi:
-Lian-Li PC75B Svart

Kylning:
Radiator:
-Aquacomputer airplex evo 360 3/8" ID (3x120mm)
Vattenblock:
-CPU: D-TEK WHITE WATER Alu
-GPU: DangerDen Maze4
Vattentank:
-aquatube Rev. 1.1 Titan 3/8" ID
Fläktar:
-Radiator: 3x YSTech 120/38
-Chassi (extra): 2x Enermax 92/25 (Monteras i sidan)
Slang:
-10mm ID
Pump:
-Eheim 1250

Allt är beställt förtom chassi.. är ju så äckligt dyrt...

Ser bra ut förrutom 3/8"....är det inte lika bra att köra på 1/2" på en gång?

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Ska inte DangerDens heatercore vara bättre än den där radiatorn? Annars tror jag faktiskt att ett värme paket från en 240 klår de mesta.

Permalänk
Medlem

Jag har fått klart för mig att utseendet på denna installation är av betydelse...

Visa signatur
Permalänk

OC&Burn så grymt onödig du är... slösar plats med en heatercore när du kan ha en ThermoChill 120.3b med 6x120mm fläktar på.. det tycker jag Cascades ska köpa, iaf den med 4x120mm. säljs på vcore.dk

Visa signatur

Asus Rampage Formula | Intel E8400 @ 3824mhz | Evga 9800GX2 | Mushkin 4gb pc6400 @ 1020mhz | Lian-li v1000 | Corsair TX750w| Samsung 959NF 19" CRT | Hitachi 160 sata + 160gb IDE|

Permalänk
Medlem

vitalizer, anledningen att jag köpte Aquacomputer's 120.3 radiator var priset. Den kostar inte mer än 660kr ungefär medan ThermoChill 120.3b en bit över 1000kr. Jag tror inte skillnaden är så stor i kylningsförmåga, faktum är att AC's radiator är lite tjockare än ThermoChills, 7mm för att vara exakt.

Stämmer, utseendet spelar roll här, inge ghetto.

Någon som har chassiförslag?, PC70/75 är bara så dyrt!

Visa signatur

EVE-Online: MMOG defined.

Permalänk
Medlem

Är också sugen på ett high end vattensystem, så respons på denna tråd uppskattas även från min del.

Cascade: Varför inte köpa Lian Li PC65B? 1 695 kr @ Gtek.se.

Visa signatur

Speldator: A64 3200+ 2.0 Ghz K8N Neo Twinmos WB 512 BH-5 x2 R9800Pro Antec TP 550w Lian Li PC75b Cheetah 15k.3 18.4 gb Maxtor 250 gb x4(RAID0) NEC 2500a HP 920Pro DVI UltraX MX510 DSP-500 DD vattenkylning (RBX, Z-chipset, Maze-4, Thermochill 120.3b, Eheim 1250). GAMMAL SIGNATUR!

Permalänk
Medlem

För att radiatorn är för lång! Den är över 40cm lång, så den får inte plats i toppen på något sätt. Fördelen med PC7x är att det finns 8cm+ ovanför nätagget.

Sitter på ett PC65B just nu och det är trångt nog där uppe med bara en Eheim 1048a.

Visa signatur

EVE-Online: MMOG defined.

Permalänk
Medlem

Vart beställer du Aquacomputer airplex evo 360? Såg att den var rätt lång, tar 3 st 120mm, men visst tar den även 3 st på andra sidan, så totalt 6 st (om man vill?)

Vidare undrar jag vad du har för användning av att ha en 80mm ovanför nätagget.
Är det behövligt?

Visa signatur

Speldator: A64 3200+ 2.0 Ghz K8N Neo Twinmos WB 512 BH-5 x2 R9800Pro Antec TP 550w Lian Li PC75b Cheetah 15k.3 18.4 gb Maxtor 250 gb x4(RAID0) NEC 2500a HP 920Pro DVI UltraX MX510 DSP-500 DD vattenkylning (RBX, Z-chipset, Maze-4, Thermochill 120.3b, Eheim 1250). GAMMAL SIGNATUR!

Permalänk
Medlem

www.aqua-computer-systeme.de

Jag kommer inte ha 80mm fläkt/ar där uppe, men jag säger att eftersom det finns plats för det betyder det att det finns plats för radiator och fläkt till den ovanför nätagget.

Visa signatur

EVE-Online: MMOG defined.

Permalänk
Medlem

Okay.

Varför köper / köpte du inte denna radiator ist: Thermochill 120.3b?

Visa signatur

Speldator: A64 3200+ 2.0 Ghz K8N Neo Twinmos WB 512 BH-5 x2 R9800Pro Antec TP 550w Lian Li PC75b Cheetah 15k.3 18.4 gb Maxtor 250 gb x4(RAID0) NEC 2500a HP 920Pro DVI UltraX MX510 DSP-500 DD vattenkylning (RBX, Z-chipset, Maze-4, Thermochill 120.3b, Eheim 1250). GAMMAL SIGNATUR!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vitalizer
OC&Burn så grymt onödig du är... slösar plats med en heatercore när du kan ha en ThermoChill 120.3b med 6x120mm fläktar på.. det tycker jag Cascades ska köpa, iaf den med 4x120mm. säljs på vcore.dk

Vadå "grymt onödig"? Hatar inlägg där man inte tänkt efter!

Har du tänkt på att jag kanske inte rymmer en större radiator i taket än en heatercore? Och jag köper då hellre en heatercore för 35$ (250kr) än ThermoChill 120.2b för 699 danska kronor. Vad är mer prisvärt?

Och varför i hela världen skulle man montera fläktar på båda sidorna av radiatorn. Bättre att montera en shroud på ena sidan och köra fläktar där. Näe, tänk efter innan du skriver såna där onödiga inlägg igen.

Edit: Och är det utseendet på radiatorn som spelar roll så kan jag säga som så att chassisidan på PC75B täcker radiatorn precis så man ser ändå inte radiatorn genom rutan.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OC&Burn
Vadå "grymt onödig"? Hatar inlägg där man inte tänkt efter!

Har du tänkt på att jag kanske inte rymmer en större radiator i taket än en heatercore? Och jag köper då hellre en heatercore för 35$ (250kr) än ThermoChill 120.2b för 699 danska kronor. Vad är mer prisvärt?

Och varför i hela världen skulle man montera fläktar på båda sidorna av radiatorn. Bättre att montera en shroud på ena sidan och köra fläktar där. Näe, tänk efter innan du skriver såna där onödiga inlägg igen.

Edit: Och är det utseendet på radiatorn som spelar roll så kan jag säga som så att chassisidan på PC75B täcker radiatorn precis så man ser ändå inte radiatorn genom rutan.

Anledningen till att man monterar fläktar på båda sidorna är för att få bättre luftgenomströmmning. Om fläktarna körs väldigt sakta så är det bra om de är två som hjälps åt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dealon
Okay.

Varför köper / köpte du inte denna radiator ist: Thermochill 120.3b?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cascades
vitalizer, anledningen att jag köpte Aquacomputer's 120.3 radiator var priset. Den kostar inte mer än 660kr ungefär medan ThermoChill 120.3b en bit över 1000kr. Jag tror inte skillnaden är så stor i kylningsförmåga, faktum är att AC's radiator är lite tjockare än ThermoChills, 7mm för att vara exakt.

Visa signatur

EVE-Online: MMOG defined.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cascades

Anledningen till att man monterar fläktar på båda sidorna är för att få bättre luftgenomströmmning. Om fläktarna körs väldigt sakta så är det bra om de är två som hjälps åt.

Saken är den att men en shroud så behöver man inte två fläktar, även om man har långsamma fläktar. Jag kör själv med en shroud och en papst 120mm på 26db, tyst och det blir riktigt bra luftgenomströmning. Dubbla fläktar ÄR onödigt med en shroud.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Du får gärna berätta om tester på detta, för det är långt ifrån så självklart som du vill att det ska framstå som.

Den stora anledningen till att använda en "shroud" är för att jämna ut lufttrycket vid kylaren, för att eliminera fläktens "öga".
Push-Pull fläktkonfiguration innebär större luftflöde främst genom restriktiva kylare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crotale
Du får gärna berätta om tester på detta, för det är långt ifrån så självklart som du vill att det ska framstå som.

Den stora anledningen till att använda en "shroud" är för att jämna ut lufttrycket vid kylaren, för att eliminera fläktens "öga".
Push-Pull fläktkonfiguration innebär större luftflöde främst genom restriktiva kylare.

Stämmer som du säger, man eliminerar "ögat" och får luftgenomströmning genom hela radiatorn. Klart att push-pull hjälper, särskilt på restriktiva kylare, men med en shroud och en bra radiatorn så ska du inte behöva köra dubbla fläktar.

Sen så blir det ju så extremt klumpigt om man nu ska ha dubbla fläktar, dubbla shrouds & en radiator, eller hur?

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Airplex EVO är ju en rörradiator, en riktig flödesdödare med andra ord (speciellt i den storleken). Tycker du borde ta något annat för flödets skull, Black Ice 2 Extreme eller ovan nämnda ThermoChill.

Visa signatur

You're a nut, you're crazy in the coconut!
Tredje året på ITEK, MDH Västerås!

Permalänk
Medlem

Inte fläktmässigt, utan pumpmässigt dåligt. Vattnet ska gå genom ett långt rör med många böjar, det kommer försämra flödet. Det kommer ju funka, speciellt då dina block har lågt flödesmotstånd, men du kan få bättre.

[EDIT] Hm, du tog bort ditt inlägg.. Jag låter detta vara kvar ändå.

Visa signatur

You're a nut, you're crazy in the coconut!
Tredje året på ITEK, MDH Västerås!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noCode
Inte fläktmässigt, utan pumpmässigt dåligt. Vattnet ska gå genom ett långt rör med många böjar, det kommer försämra flödet. Det kommer ju funka, speciellt då dina block har lågt flödesmotstånd, men du kan få bättre.

Har inte undersökt det alls, men Eheim1250 är ju, tillsammans med Hydro L30 (eller vad den heter), den kraftigaste pumpen på den här marknaden så jag får hoppas på bra flöde trots allt.

Visa signatur

EVE-Online: MMOG defined.

Permalänk

håller med om radiatorvalet.
köp hellre 2 heatercores och kör dem paralellt(mindre motstånd)
eheim 1250

synn att det inte finns några whitewater-kloner tillgängliga i sverige.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oC MasteR Jay
håller med om radiatorvalet.
köp hellre 2 heatercores och kör dem paralellt(mindre motstånd)
eheim 1250

synn att det inte finns några whitewater-kloner tillgängliga i sverige.

Mmm, och vill man nu tvunget ha en stor radiator istället så finns det ju faktiskt en "dubbel-heatercore" för 250kr, en singel heatercore går på 210-220kr. Säg att du åker dit i tullen, det handlar ändå bara om runt 300kr då för en dubbel-heatercore, inte alls dyrt.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Dumpa det tyska och kör amerikanska värmepaket istället t ex Chevy 86 (DangerDen The Heatercore) eller annat bra värmepaket uppbyggt likadant och med kopparkärna.
Mycket mindre restriktivt än något annat både vad det gäller vattenflöde och luftflöde genom radiatorn.

8mm rör är ingen hitt och har aldrig varigt, där handlar det om 1-5 Liter i minuten med en 1250 pump. Dessutom är det onödigt med tripple-radiatorerna, men om nu du ska ha en så är ThermoChill hur mycket bättre som helst (eftersom det inte är en sk rör-radiator), men även den är mycket restriktiv pga stoleken. Köp en lagom storlek för 2 fläktar istället. Du ska ju iaf köra vanlig vattenkylning.

Rör-radiatorer hör bara hemma till en sak och det är som kondensor till kompressorkylning. Varför? Jo för att inget annat klarar trycket. Dvs en vanlig parallellkanals-radiator skulle sprängas.