Tips: Korttrick med Action Replay för GC

Permalänk
Medlem

Tips: Korttrick med Action Replay för GC

Jag har under en tid letat efter ett sätt att ta backup på det speciella minneskortet som hör till Game Cube-versionen av Action Replay. Förmodligen finns det fler än jag som upptäckt att kortet har en förmåga att spåra ut och slarva bort alla koder man troget kämpat med att mata in.

Försöker man läsa kortet genom cubens programvara så känns kortet inte igen och man får förslaget att formatera kortet.
Det är faktiskt så att kortet går att formatera och då beter det sig som ett vanligt 4Mb minneskort.
Dock så är det så att kortet blir oläsligt igen om man åter försöker använda det ihop Action Replay-programvaran.

Jag tror mig ha listat ut ett sätt att komma förbi detta.

Steg 1:

Formatera Action Replay-kortet ifrån cubens programvara.
(Notera att kortet blir helt raderat och alla eventuella inmatade koder går förlorade!).

Steg 2:

Kopiera över en fil till AR-kortet från ett "riktigt" kort.

Steg 3:

Starta upp Action Replay med AR-kortet i kortplats B, precis som vanligt.
Notera att kortet inte visar 100% ledigt. Det är filen vi kopierade över som tar upp den extra platsen.

Steg 4:

Välj att uppdatera kortet genom funktionen "Update Hardware" i Options-menyn.
Välj inte "Reset Hardware", då kan kortet bli oläsligt igen.

Så här ser det ut om allt går bra.

Nu ska kortet vara läsligt precis som ett vanligt minneskort och Action Replay-datat ligger i en fil precis som alla andra program.

AR-filen går att kopiera (och radera) precis som vilken fil som helst. Dock måste man tänka på att själva Action Replay-programmet inte fungerar ihop med vanliga minneskort utan man måste kopiera över filen till ett riktigt AR-kort om man ska använda den.

Eller...?

Det kanske finns en lösning på detta problem också. Om man kopierar över AR-filen till ett vanligt kort och försöker köra kortet ihop med Action Replay så hänger sig programmet. Men...
Jag har försökt med många olika kort från många olika tillverkare och faktiskt hittat ett kort som fungerar. Det verkar till och med fungera bättre än det riktiga AR-kortet (har aldrig spårat ur och då har jag använt det mycket mer än orginalkortet).

Kortet som fungerar är en 4Mb tredjepartspryl från GAME.

Det är bara att kopiera över AR-filen och köra. Dock så visar Action Replay-programvaran att det är 35% ledigt hela tiden oavsett hur mycket data man lagt in. Jag har inte testat att lägga över så där hiskligt mycket koder, men det verkar fungera ändå.

Om GAME-kortet inte fungerar direkt efter att man kopierat över filen, så starta upp Action Replay utan något kort i kortplatserna och när programmet klagar så stoppa i kortet i plats B. Då ska det fungera.

Ovanstående är något som jag själv kokat ihop och det fungerar med mina prylar och Action Replay version 1.08. Hurvida det fungerar i alla lägen kan jag inte säga något om

edit: det saknades ett 'har'...

Visa signatur

Abit AB9 QuadGT | C2D E6320 | vatten | 2x1GB Kingston PC-9600 | XFX 8600GT XXX | OCZ PowerStream 520W

Permalänk
Medlem

Riktigt bra skrivet snygga bilder!
Tyvärr har jag ingen GC eller ens en TV för den sakens skull. Sitter med endast med en ibook nu, går det med.

Än en gång, mycket välskrivet!

Visa signatur

"Anyone who puts a small gloss on a fundamental technology, calls it proprietary, and then tries to keep others from building on it, is a thief."
-Tim O'Reilly "http://iiice.net/~ice/stuff/secret_msg.wav" - who?

Permalänk
Medlem

Hmm... Spännande.

Är de någon mer som har testat detta som kan verifiera att de fungerar?

mkt. tacksam för svar

Visa signatur

|Det här fältet var visst inte anpassat för oss som har fler datorer än fingrar och tår ;)|