Permalänk
Medlem

Strömförande Chassi (!)

Upptäckte i morse att mitt chassi var strömförande (!)
Satt i går kväll med hörlurar, så när jag i morse skulle koppla datorn till stereon så nuddade jag baksidan av chassit med stereokontakten (3.5)...
TJOFF.. hela lägenheten strömlös...
Satte på strömmen igen (huvudproppen hade gått). Då hade inte något på datorn kortslutits iaf, men däremot en kanal på mitt mixerbord hade bränt ...
Så jag provade och hålla i stereokontakten och sen ta i chassit, och visst fick jag en kyss...

Kan nåon ge förslag på vad jag kan ha gjort fel? Datorn är så åklart ett hemma bygge..

Permalänk
Medlem

Måste väl nästan vara 230v i chassit? För hade det vart någon kabel från PSU med likström så hade bara PSU slagit av?

Kanske har du någon skadad kabel, eller någon kabel inne i PSUn som lossnat/tar i PSU chassit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denil
Måste väl nästan vara 230v i chassit? För hade det vart någon kabel från PSU med likström så hade bara PSU slagit av?

Kanske har du någon skadad kabel, eller någon kabel inne i PSUn som lossnat/tar i PSU chassit?

Det var knappast 230v som går ut i chassit (hade vart död lr nått nu isåf)...
Inga synliga kabelbrott... Kan man på något sätt mäta vart läckan är?

Permalänk

Har du datorn jordad? Har du inte det uppstår det induktionsströmmar i chassit och hela "jorden" i datorn kan ligga flyta på ganska hög potential. Om du sedan kopplar in en stereo som är jordad kan det tänkas att den högre potentialen i chassit har gett en liten puls på jorden i stereon och fått jordfelsbrytaren att utlösa. Att detta är vad som orsakade ditt problem är dock rena spekulationer och gissningar, men just dessa strömmar känns som ett svagt elstängsel om man sätter handen mellan datorn och något jordat. Se till att jorda datorn och stereon ordentligt - det kan hjälpa och i vilket fall som helst ska datorn, och i synnerhet skärmen, vara jordad.

Permalänk
Medlem

hmmm, det låter som det skulle kunna vara så..
men hur fasen får man jordat det då? trodde att det redan var jordat!

Permalänk
Medlem

Min burk är strömförande iaf, om jag tar på elementet och chassit så får jag en stöt. Ska det vara så eller?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Om man kopplar datorn till ett jordat uttag så blir den jordat.
Förutsatt att allting står rätt till med utrustningen.

Visa signatur

Föredetta kanalj.
JohanWJohanWWJohanWWW

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Min burk är strömförande iaf, om jag tar på elementet och chassit så får jag en stöt. Ska det vara så eller?

Du kör inte jordat uttag, det är därför.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

när ja tar i min burk och sammtidigt ett element/diskbänk så kittlas det litegranna... Men å andra sidan har inte jag jordat uttag heller. Kan man lösa det på något sätt, typ tejpa psu'n där den har kontakt med chassit? Eller kanske dra en ståltråd mellan burken och ett element?

Visa signatur

..::Nf7 V2.0 -|- Barton 2500+ @ 2315Mhz 1.8Vcore -|- Geforce4 Ti 4200 -|- corsair twinx 512MB pc3200 2.9Vdimm -|- 47-48 grader @ full-load 39-42 @ idle -|- Vattenkylning: Maze3 -|- Black ice extreme (2x120mm fläktar) -|- dual floppy bay reservoir -|- 2x Hydor Seltz L30 pump -|- tygonslang, ½" allaround::..

Permalänk
Medlem

men då är frågan: hur vet man om uttaget är jordat?

Permalänk
Avstängd

Ä .. du har bara gnidit skinkorna mot din kontorsstol..

Visa signatur

Abit NF7-S 2.0 |AMD Athlon 2500+ | TwinMos PC3200 2x256mb Dual Channel | Maxtor 120gb + IBM 20 gb sys.disk | GeForce 2 MX 32 mb <-- haha

[color="green"]MSN: Per_87@hotmail.com[/color]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprkz
men då är frågan: hur vet man om uttaget är jordat?

Det sitter två "piggar" på uttagen.

Visa signatur

Föredetta kanalj.
JohanWJohanWWJohanWWW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Du kör inte jordat uttag, det är därför.

Tror mitt är jordat, sitter 2 piggar till uppe och nere.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Tror mitt är jordat, sitter 2 piggar till uppe och nere.

Hehe! Det trodde jag att mitt också var, innan jag mätte med multimeter. Det var ingen jord där. Så det var bara att dra kablar det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprkz
Det var knappast 230v som går ut i chassit (hade vart död lr nått nu isåf)...
Inga synliga kabelbrott... Kan man på något sätt mäta vart läckan är?

Det är amperén som spelar roll... Han kan få 230 volt i sig utan att dö. Han kan få 1000 volt i sig utan att dö.

Visa signatur

2500+ | 8RDA3i | 512 DDR | 80gb | 9600pro |

Permalänk
Medlem

Inte lagligt att dra kablar i väggen eller för fast förläggning överhuvudtaget om du inte har behörighet, bara så du vet. Börjar det brinna eller liknande och det visar sig att det är din hemma-jordning som är orsaken så får ni inte ut något på försäkringen....

så BEWARE !!!....

EDIT: Dessutom så är det olagligt att bara jorda ett uttag i ett rum, ALLA UTTAG MÅSTE ISF JORDAS. Både vägguttag och lamputtag...

aNDerS

Visa signatur

Mvh Anders

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ers
Inte lagligt att dra kablar i väggen eller för fast förläggning överhuvudtaget om du inte har behörighet, bara så du vet. Börjar det brinna eller liknande och det visar sig att det är din hemma-jordning som är orsaken så får ni inte ut något på försäkringen....

så BEWARE !!!....

EDIT: Dessutom så är det olagligt att bara jorda ett uttag i ett rum, ALLA UTTAG MÅSTE ISF JORDAS. Både vägguttag och lamputtag...

aNDerS

Jag vet! Jag har behörighet, så det är inga problem:D

Permalänk
Medlem

230 är nästan ett måste att få i sej för att vakna ordentligt.. när jag laga/modda min gamla bandare som hade lite ström problem la jag handen på strömplinten 2 gånger innan jag lista ut hur man skulle få den att funka som jag ville

EDIT: uppmanar INTE folk att stoppa fingrarna i vägguttaget för att vakna.. finns Jolt!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grotto
230 är nästan ett måste att få i sej för att vakna ordentligt.. när jag laga/modda min gamla bandare som hade lite ström problem la jag handen på strömplinten 2 gånger innan jag lista ut hur man skulle få den att funka som jag ville

EDIT: uppmanar INTE folk att stoppa fingrarna i vägguttaget för att vakna.. finns Jolt!!

hehe fan det känns finnt. hade en fläkt som va kortis på.. och hade ett metal galler som gjorde att datorn va det.. och det va finnt när man satte handen på... det.. vart med om att få en stött av kaffe brygaren oxå..

Visa signatur

§1. Aldrig jag som börjar att har fel eller gjort något fel. §2 Skulle det mot förmodan vara så se §1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bullmupp
Hehe! Det trodde jag att mitt också var, innan jag mätte med multimeter. Det var ingen jord där. Så det var bara att dra kablar det.

Hmm, kanske bara är en jord-kontankt då, utan kablar dragna.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Re: Strömförande Chassi (!)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprkz
Upptäckte i morse att mitt chassi var strömförande (!)
Satt i går kväll med hörlurar, så när jag i morse skulle koppla datorn till stereon så nuddade jag baksidan av chassit med stereokontakten (3.5)...
TJOFF.. hela lägenheten strömlös...
Satte på strömmen igen (huvudproppen hade gått). Då hade inte något på datorn kortslutits iaf, men däremot en kanal på mitt mixerbord hade bränt ...
Så jag provade och hålla i stereokontakten och sen ta i chassit, och visst fick jag en kyss...

Kan nåon ge förslag på vad jag kan ha gjort fel? Datorn är så åklart ett hemma bygge..

Fredric, du kanske skulle ta och börja samla frimärken eller nåt, det här med datorer & elektronik verkar liksom inte vara din grej...

Visa signatur

Jag drar.

Permalänk
Medlem

Blev kysst av en elcentral när jag praktiserade i nian... Det var mindre skönt

En kompis som har samma problem, dom har klinkers + elektrisk golvvärme i det rummet. Jordade uttag, men om man står på golvet och tar på datorn/nåt annat jordat blir man elektrifierad ändå...

Btw, nu när jag tänker på det. Har samma problem i badrummet, blandare osv blir lite skumma ibland när golvvärmen är på

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem

Även om man har "piggarna" på ett utag i väggen så behöver det inte vara jordat. El utagen kan ha varit monterade efter det att huset byggdes (och sladdarna drogs). Det var först -92 eller -93 som det vart lag på att alla utagen i huset skall vara jordade. Innan dess behövede man jorda endast i våtrum, kök och garage.

På mitt rum är det inte jordade utag. Men det är en annan historia, den om hur jag brände mitt moderkort

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Nixdorf
Även om man har "piggarna" på ett utag i väggen så behöver det inte vara jordat. El utagen kan ha varit monterade efter det att huset byggdes (och sladdarna drogs). Det var först -92 eller -93 som det vart lag på att alla utagen i huset skall vara jordade. Innan dess behövede man jorda endast i våtrum, kök och garage.
På mitt rum är det inte jordade utag. Men det är en annan historia, den om hur jag brände mitt moderkort
[/QUOTE

Örm.. fel ,du får ju så klart inte klämma dit ett jordat uttag om jorden inte är framdragen,
Själv kan jag inte hel Starkströmsföreskrifterna men det där vore helt fel ifall en elektriker skulle montera jordat uttag i en dosa där de inte finns jordkabel.

Och efter som de är så mkt elektronik i en dator och av allt det så blir de en massa läckströmmar och har man då inte jordat uttag så e de klart att man kan få lite stötar då och då..
(passa er för skärmen har märkt att den e något värre)

Permalänk
Proffsmoddare

Ville bara säga att det är väldigt vanligt i äldre hus och lägenheter att det sitter jordade utag utan framdragna kablar, det fuskades friskt med sånt förr.

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem

Jag mätte potentialen på mitt datorchassi när den inte var jordad och den låg på 127 volt. Provade sedan att hålla i chassit samtidigt som jag jordade mig med andra handen och då kittlade det rejält. Nä, en dator ska alltid vara jordad.

Permalänk
Medlem

När jag ska stoppa in kabeln till min stereo så brukar jag luta mig över datorn med kinden på....
Känns en hel del ibland.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wakki!
när ja tar i min burk och sammtidigt ett element/diskbänk så kittlas det litegranna... Men å andra sidan har inte jag jordat uttag heller. Kan man lösa det på något sätt, typ tejpa psu'n där den har kontakt med chassit? Eller kanske dra en ståltråd mellan burken och ett element?

NEJ FÖR FAN! JORDA INTE i elementet! 1 det e tok- olagligt, 2 blir det någe fel så har du antagligen grannar (dvs om du bor i lägenhet) och de tar i elementet så åker du garanterat på en fet räkning och en rätt fet stämning och en feeet böter. 3 Inte bara det med det här utan det kan även störa ut annan utrustning. Jord ska dras till din huvudcentral och i värsta fall måste hela elsystemet byggas om.

Element är till för värme ej jord

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chippen
NEJ FÖR FAN! JORDA INTE i elementet! 1 det e tok- olagligt, 2 blir det någe fel så har du antagligen grannar (dvs om du bor i lägenhet) och de tar i elementet så åker du garanterat på en fet räkning och en rätt fet stämning och en feeet böter. 3 Inte bara det med det här utan det kan även störa ut annan utrustning. Jord ska dras till din huvudcentral och i värsta fall måste hela elsystemet byggas om.

Element är till för värme ej jord

ok, tack för tipset så jag inte gör något förhastat...

Visa signatur

..::Nf7 V2.0 -|- Barton 2500+ @ 2315Mhz 1.8Vcore -|- Geforce4 Ti 4200 -|- corsair twinx 512MB pc3200 2.9Vdimm -|- 47-48 grader @ full-load 39-42 @ idle -|- Vattenkylning: Maze3 -|- Black ice extreme (2x120mm fläktar) -|- dual floppy bay reservoir -|- 2x Hydor Seltz L30 pump -|- tygonslang, ½" allaround::..

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det här låter jävligt vrickat men du kan ju läsa min signatur. Min lärare sa en gång att om du har mycket damm i burken så kan den oxå bli strömfördande. Annars så brukar man även kunna få en kyss av svhs utgången från grafik kortet..:P

Visa signatur

”Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker...”