Permalänk
Medlem

DOS alias

Hur gör jag ett alias i DOS som pekar på en viss mapp på disken?
T.ex. jag vill ha ett alias som pekar på mysql mappen så jag slipper bläddra... vill kunna skriva "mysql" så ska en hoppa dit själv. Hur gör jag det?

Permalänk
Hedersmedlem

En .bat-fil med detta innehåll

@echo off c: cd \mysql

eller vad menar du?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Nepp inte det, läraren jag har i skolan hjälpte mig förut... men ville ha det nu här hemma, men kan fråga han sen då.

Men man skrev nått i dosfönstret bara och "ställde in det", sen kunde jag bara skriva "mysql" och klicka enter så hoppade den in i databasen på en gång... smidigt som fan.

Permalänk
Medlem

set path=%path%;c:\mysql

Kanske funkar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

subst k: c:\mysql

Detta skapar en virtuell drive, med enhetsbokstaven "k", som har c:\mysql som rot. Om du vill komma åt filen c:\mysql\file.fil kan du altså komma åt den genom sökvägen k:\file.fil.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jo men mitt exempel gör att han bara behöver skriva mysql för att starta programmet, om det nu funkar som det ska

Visa signatur
Permalänk

Söker du efter DOSKEY kommandot?

Där kan du skapa vad du vill egentligen... Det är ju Makro...

Skriv in "DOSKEY /?" i DOS fönstret så får du hjälp...

Skriv in detta:

C:\> doskey mysql=cd c:\program\mysql\what_ever

Testa:

C:\> mysql

Borde ge:

C:\program\mysql> _

/Anders

Visa signatur

Om det fungerar för bra, installera om det...

Permalänk
Hedersmedlem

Är säker på att det är pathvariabeln nu letar efter. Har du NT4/2000/XP/Server 2003 så kan du ändra den i autoexec.bat, i systemmiljövariablerna eller användarmiljövariablerna. De slås nämligen ihop alla, ingen annan ersätter varann.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Även om man använder en miljövariabel måste man ange kommando också. För att gå till TEMP katalogen måste du ange:

cd %tmp%

Så även om det finns en %mysql% variabel innehållande sökvägen så måste man ange DOS kommandot cd för att "bläddra" till den. Med ett DOSKEY "alias" behövs inte cd eller %-tecken anges, endast det namn man gett makrot.

Path variabeln innehåller sökvägar till diverse exekverbara filer för att kunna starta dem utan att ange sökväg, så är det att exekvera en fil xCr är ute efter så kan man modifiera path variabeln... Som att kommandot "notepad" startar Notepad fast den ligger under "C:\WINNT\Notepad.exe".

/Anders

Visa signatur

Om det fungerar för bra, installera om det...

Permalänk
Hedersmedlem

Ojdå, tolkade som att mysql var ett program han ville köra. Läste om nu och såg att så inte var fallet. Har aldrig hållit på med mysql.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

formatckolon: Bra kommando det där. Men hur får man den att spara det? Stänger man dosfönstret försvinner det. Vore fint om man kunde ha kvar det jämt, eller iaf under hela windowssessionen. Stänger sällan av datorn, så i mitt fall blir det väl ungefär samma sak.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Hedersmedlem

Varför inte ha ett gäng .bat-filer i en pathad katalog som gör det man vill de ska göra? Effekten blir ju densamma som med formatckolons DOSKEY-exempel + att filerna är där permanent + att det förmodligen är enklare att göra avancerade script i en batchfil ifall man skulle vilja det.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Ja, så får det bli.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av formatckolon
Söker du efter DOSKEY kommandot?

[...]

Borde ge:
C:\program\mysql> _

/Anders

Precis vad jag letade efter!
Tack!