Material som leder värme bättre än koppar !

Permalänk

Jag ritade med blyertspenna på min cpu men det gick inget fortare för det.

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chrileva

Rent grafit är alldeles för mjukt för att ha som kylblock m.m. då det ligger i skikt till skillnad mot diamanten som är bra mycket kompaktare och sitter i en stabilare molekyl konstruktion. I tex blyertspennor är det grafit utblandat med lera får att göra d lite fastare. Men varför inte göra kylpasta av grafit om det va 95% så bra som diamant som nån sa tidigare? Eftersom att grafit är ett så billigt material och efersom att jag än inte sett någon grafitkylpasta tvivlar jag starkt på grafitens värmeledningsförmåga, speciellt då diamant är väldigt mycket mer kompakt än grafiten. Ett annat ämne som jag tror har bättre värmeledningsförmåga än både koppar och silver är platina då det är den metall som är ädlast, ju ädlare mettallen är ju bättre leder den både ström och värme om jag inte minns fel från kemilektionerna. Men platina e både dyrt och inte lika effektivt som diamant. Men i framtiden kommer antagligen diamant att användas då man hela tiden hittar både enklare och billigare sätt att framställa "konstgjorda diamanter", tror ja iaf.

//Christian

Paltina suger jämfört med koppar

koppar 370-400 W/mK
Platina 70 W/mK

I framtiden kommer nog supraledare eller liknande att användas.

Visa signatur

2800+, NF7-S 1024 Mb, 9800 pro,
Zalman 7000 Cu

Permalänk
Medlem

den dag man lyckas smälta en diamant med förstorningsglas, då jävlar han man lyckats. Diamant behöver över 2000 grader för att börja brinna. (det smälter inte, det brinner)

Och nej, grafit är inte bly, det är kol.

Permalänk
Medlem

Dom säger att amcoloy ska leda värme MKT bättre än koppar...

Permalänk
Medlem

Värden tack!!!

Visa signatur

Zalman 7000 Cu

Permalänk
Medlem

Ska försöka kolla upp det där med värden idag..

Permalänk
Medlem

det är nog ganska omöjligt att smälta diamant lr få det att brinna med ett förstoringsglas. då ljuset bara skulle brytas i diamanten och skickas åt något håll. kanske mot personen som håller i förstoringsglaset

Permalänk

Guld leder också bra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datornörden
Guld leder också bra

Men sämre än koppar 310 vs, 400 W/mK

Visa signatur

Zalman 7000 Cu

Permalänk
Medlem

Kolla på kylpastan som jag fick med till min arctic cooling vga silencer. PÅ den stod d att den innehöll 20% carbon...alltså kol.....kanske grafit alltså

Permalänk
Medlem

Jo diamant vore ju nåt..

Visa signatur

A64 3200+ @2700mhz (270*10) | 3dmark01: 25027 | Projekt: Lian-Li
Tillsammans med ÖA försvann den sista anledningen att hänga kvar på swec.

Permalänk
Medlem

Hmm... Dom som jag skulle köpa amcoloy av hade stängt idag, och öppnar inte förrän på måndag. Så det gick inte att skaffa fram några värden idag.. Får kolla upp det på måndag istället..

Permalänk
Avstängd

Är det inte så att det finns nåt företag eller stat eller nåt skumt som kontrollerar (hindrar) hur mycket diamanter som kommer ut på marknaden för att de som redan finns inte ska tappa värde?
Eller var det nån film jag såg det i ?

Edit: ja det står ju där på länken att de använder nån skum diamant film som kylfläns... Kan kanske använda sån som heat spreader?.. hade vatt fett.. och antagligen inte såå dyrt.. en diamant ring är ju faktiskt inte så farligt dyr om man kolla på vad en dator kostar. Men visst det beror ju på kvaliten.

Large area CVD diamond films have been proposed for many thermal management applications, though the first thermal conductivity measurements in the late 80’s were not very promising. In recent years, however, the quality of CVD diamond improved dramatically, and large area CVD diamond plates with thermal conductivities around 20 W/cmK became available. Today, CVD diamond is used for various thermal management applications such as submounts for integrated circuits and heat spreaders for high power laser diodes.

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk

man borde göra processorn av diamant så man slipper all j*dra kylning

Visa signatur

Boom Chica Boom Chica Boom Chica Boom Boom Chica Chica Boom Boom
Dream Evil - The Book of Heavy Metal (köp förfan)
http://www.dreamevil.se

Permalänk
Avstängd

hehe fetbra ide ju

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

jag undrar, finns där inte kemikalier som typ blir kallare när det rör på sig?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lwse !
Dom säger att amcoloy ska leda värme MKT bättre än koppar...

Men det trevliga är att amcoloy är aluminium baserad ytskickt på valfritt metal, typ som krom fast värmeledande...

Och alla vet att koppar leder bätre än aluminium.

OBS, jag kan fortfarande ha fel.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Det är ju fortfarande det bulka materialet som är vesentligt, ett yttskickt på några µ har ju mindre betydelse i det stora hela. värmen ska ju från prollen till ytan också.

Visa signatur

Zalman 7000 Cu