TFT-skärm med för hög uppdateringsfrekvens?

Permalänk

TFT-skärm med för hög uppdateringsfrekvens?

Har en analog TFT skärm (Hyundai ImageQuest L70S) som är speccad för 75Hz i min nuvarande upplösning. Om man kryssar ur den ökända "dölj lägen som den här bildskärmen inte kan visa"-knappen så kan man dock öka den ännu mera, med härligare bild som resultat enligt mig själv.
Den klassiska frågan som jag aldrig lyckats få nåt bra eller entydigt svar på blir då:
Tar den skada av detta? Jag har hört att det på nyare skärmar (denna är ny) ska komma upp en liten ruta som säger att den inte klarar den inställda frekvensen om så är fallet. På min skärm så kommer det inte upp någon sådan ruta utan det rullar på som vanligt. Men det verkar ju underligt att de bara skulle specifiera den för 75Hz om den verkligen funkade fint i högre, om de vill sälja många skärmar alltså.

Permalänk
Hedersmedlem

hz existerar inte på tft i samma mening som på crt. på tft:er begrännsans uppdateringen av paneles snabbhet (mäts i ms). har du 25 ms från rise till rise så kan du få ut maximalt 40 hz hur du än gör (1000/25, ms=millisekunder, alltså tusendelssekunder). mer där till fungerar inte en tft på samma sätt som en crt, en crt uppdaterar hela bilden, en tft uppdaterar bara det som behövs. så att leka med hz-inställningar spelar inte roll, du kan ställa in 10000 hz om du vill...

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nizenco
hz existerar inte på tft i samma mening som på crt. på tft:er begrännsans uppdateringen av paneles snabbhet (mäts i ms). har du 25 ms från rise till rise så kan du få ut maximalt 40 hz hur du än gör (1000/25, ms=millisekunder, alltså tusendelssekunder). mer där till fungerar inte en tft på samma sätt som en crt, en crt uppdaterar hela bilden, en tft uppdaterar bara det som behövs. så att leka med hz-inställningar spelar inte roll, du kan ställa in 10000 hz om du vill...

Men jag märker ju skillnaden när jag ändrar? Hmm.. ytterst suspekt. Jag märker tydligt att musen rör sig mjukare när jag ökar etc. Och varför skulle alla tillverkarna skriva ut rekommenderade frekvenser om de inte hade någon???

Permalänk
Medlem

HerrEkberg

Jag är på väg att köpa exkat den skärmen du snackar om. kan du rekommendera den? Finns det någon annan skärm som man ska satsa på?

Visa signatur

Chieftech Miditower Alu ¤ Abit NF7-S rev 2.0 ¤ XP2500+ Barton 11x200~2221MHz 3200+ ¤ 2x512 Corsairs DDR TWINX1024-3200XL ¤ Hercules Radeon 9800 PRO ¤ Western Digital Raptor 10 000rpm ¤ Hitatchi 120GB ¤ Maxtor 160GB ¤ Hyundai Q17+ TFT 17