Permalänk

W32.randex.gen

Hej - kör Norton2004 med senaste grejjerna, får upp detta HELA tiden och även om det står att Norton fått bort skiten så kommer det tillbaka, jag har gjort vad som står på norton's hemsida men jag hittade inget.

Jag får även W32.spybot.Worm hela tiden, vad kommer allt ifrån? hade aldrig nått sånt innan jag bytte från XP till Win2000 SP4 !

Permalänk
Hedersmedlem

Har haft samma problem i ett par veckor. Kvittade hur många gånger jag tog väck de smittade filerna, rensade registret från startnycklar, 10 min efter reboot dök fanstyget upp igen. Som sista åtgärd installerade jag en brandvägg, nämligen denna http://www.agnitum.com/products/outpost/. Nu verkar det som om jag har blivit av med eländet. Har inte fått några varningar de senaste 24 timmarna iaf.
Filerna jag tog bort hette bl.a msgfix1.exe, winuser32.exe, csrs32.exe, ntlord.exe, musirc4.71.exe. De lägger sig c:\windows\system32\ och roten på C (c:\)
Startnycklar hittas med regedit i HKLM/software/microsoft/windows/run, HKLM/software/microsoft/windows/runonce, HKLM/software/microsoft/windows/runservices, HKCU/software/microsoft/windows/run, HKCU/software/microsoft/windows/runonce, HKCU/software/microsoft/windows/runservices,

Kan även finnas ett tillägg i HKLM/software/microsoft/windows NT/Winlogon/Shell där det förutom explorer.exe kan stå winuser32.exe som naturligtvis ska bort

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

ni gör som det står i hos symantec? startar om i felsäkert läge och rensar bort det? samt tar bort de där regnycklarna...

och kör man med xp stäng av system restore.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Förstår inte att alla får virus/worms/trojaner helatiden.
Själv får jag aldrig sådant, kör ni inte med brandväggar eller? om inte så får ni fan skylla er själva.

En riktig linux brandvägg/gateway och Norton Antivirus så får man i princip inte virus helt enkelt.

Brandvägg och ränsa bort skiten och gör som det står på symantecs hemsida....

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Hedersmedlem

Kan upplysa Timpa att jag hade senaste uppdaterade Norton installerat men de här förbenade Randex.gen är så nytt så att Norton kände inte igen det förrän det var för sent.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
Kan upplysa Timpa att jag hade senaste uppdaterade Norton installerat men de här förbenade Randex.gen är så nytt så att Norton kände inte igen det förrän det var för sent.

Firewall min vän, firewall.

Antivirus program skyddar ofta inte förns det är för sent.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk

Tack Videfix! Nu har jag lite mer grejjer att prova!

För övrigt:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpa
Förstår inte att alla får virus/worms/trojaner helatiden.
Själv får jag aldrig sådant, kör ni inte med brandväggar eller? om inte så får ni fan skylla er själva.

En riktig linux brandvägg/gateway och Norton Antivirus så får man i princip inte virus helt enkelt.

Brandvägg och ränsa bort skiten och gör som det står på symantecs hemsida....

KUL FÖR DIG! Men jag tänker inte skylla mig själv, har knappt råd med hyra och än mindre med en linux-fw, inte plats heller......

/Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daniel_se

För övrigt:

KUL FÖR DIG! Men jag tänker inte skylla mig själv, har knappt råd med hyra och än mindre med en linux-fw, inte plats heller......

/Daniel

En firewall kan du ladda ner till windows, tex Kerio, Tiny eller Zonealarm, alla är gratis och kostar dig ett par minuter på ADSL, kanske nån timme på 56kmodem. Även windowsXP har en egen firewall, vet dock inte hur bra den är.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daniel_se

För övrigt:

/Daniel

Som sphr sa, det är gratis prylar jag talar om, så det är ändå så att du får skylla dig själv.
Linux gateways:
ClarkConnect
SmoothWall

Windows:
ZoneAlarm
Kiero
osv osv..

finns en hel del gratis saker på nätet som är bra.

kram

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpa
Antivirus program skyddar ofta inte förns det är för sent.

JoDå!!!

Om man använder annat än Norton.. Som ligger rejält efter i utvecklingen..

Byt till f-secure så märker ni skillnad... rejäl skillnad..!

Dessutom...

Grundproblemet är att man INTE använder de säkerhetsfunktioner som INGÅR i windows... (=gratis)

Nämligen att konfigurera säkerheten.. (se t.ex. Kapitel: 5 på sid: 13 i installationsanvisningen på http://teks.freesite.org)

& därefter logga in som användare.. (Adminbehörighet används endast för installation & konfiguration, om så önskas startas tjänsten.. "kör som.." som man därefter använder för att enkelt installera program etc..)

Notera! Att detta Kostar inget extra...
Detta kan t.o.m. höja prestandan då man inte drabbas av spy-ware eller virus etc. i samma utsträckning..

Så ta en titt på http://teks.freesite.org/ & effektivisera era maskiner.. GRATIS!...

Givetvis krävs virusskydd & gärna kombinerade med en brandvägg.. Men det finns tips om detta med i anvisningen..

Permalänk
Medlem

Håller med Teks ovan, Norton är riktigt uselt. Den hittar inte alla virus och uppdateringar släpps alldeles för sällan för att det skall kännas säkert.

Kör F-secure eller kanske Panda som åtminstone släpper uppdateringar dagligen.

Har själv alltid kört mjukvarubrandväggar men har nu införskaffat en router med inbyggd FW, känns riktigt bekvämt att veta att den alltid fungerar och att den inte tar processorkraft från datorn. Dessa är i dagsläget klart konkurrenskraftiga vad gäller priset och att man aldrig behöver byta version = engångskostnad. Sen är väl det så att en hårdvarubrandvägg är säkrare än en mjukvaru dito, dock vinner mjukvarumodellen på att den är 2-vägs.
Fast kommer det inte in något skräp, finns det inget som skickas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hprq
Har själv alltid kört mjukvarubrandväggar men har nu införskaffat en router med inbyggd FW, känns riktigt bekvämt att veta att den alltid fungerar och att den inte tar processorkraft från datorn. Dessa är i dagsläget klart konkurrenskraftiga vad gäller priset och att man aldrig behöver byta version = engångskostnad. Sen är väl det så att en hårdvarubrandvägg är säkrare än en mjukvaru dito, dock vinner mjukvarumodellen på att den är 2-vägs.
Fast kommer det inte in något skräp, finns det inget som skickas.

jag hoppas att du inte är så naiv och tror att bara för att du har en hårdvarubrandvägg så slipper du uppdatera den och att den står emot alla framtida hot i form av virus/säkerhetshål mm.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det har med naivitet att göra för att man litar på sin brandvägg?
Visst, uppdatering av firmware kommer att göras, det kan ja ta.