Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Inaktiv

img fil

vad är en .img fil. Hur använder man den?

Permalänk
Hedersmedlem

det är en image, dvs en avbildning av en cd-skiva. man kan använda daemon tools för att kolla på den eller så bränner man ut den på skiva...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Inaktiv

re

kan man använda den också med hjälp av daemon tools eller bara kolla på på vad som finns?

Om man ska bränna ner den, kör man burn cd, image?

Permalänk
Medlem

kallen, det ser lite olika ut i olika program, men en imagefil är ju främst gjord för att bränna, så alla större brännarprogram stödjer det

deamontools är emulerade cdskivor och lägger imagefilen precis som den skulle se ut om du brände den på en skiva i en ny enhet i "den här datorn" så ja man kan anvädan imgfilen om man laddar den i deamontools

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Inaktiv

re

tack, intressant!

när skapar man image filer? vilket är deras tillämpningsområde?

Permalänk
Hedersmedlem

om du tar backup av en skiva eller vill slippa byta skivor för varje spel osv...

då är images bra

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Om du inte vill hålla på och krångla med d-tools så kan du använda DVDDecrypter och assosiera img filer till det så är det bara att dubbelklicka på img filen och bränna ut den.

DVDDecrypter är freeware och finns på: http://www.dvddecrypter.com/

Permalänk
Inaktiv

re

nero säger att den vill ha nrg filer för att bränna en image men den filen jag vill bränna är en img fil. Kan jag konvertera den på nåt sätt?

Permalänk
Medlem

nero kan bränna .img, har du senaste versionen? eller testa bara "Show all files"?

Visa signatur

: AMD Ryzen9 9900X : 64GB RAM : Nvidia RTX 4070 Ti Super :

Permalänk
Medlem

men varför använda nero när man kan på det enklaste sättet någonsin bara dubbelkilcka på en img fil och sen trycka direct på en stor knapp i DVDDecrypter så bänns den ut direkt utan probem.

Permalänk
Inaktiv

re

jag har nero version 5.5.9.14. Den verkar fakstiskt inte stödja just img formatet.

är DVDDecrypter ett program?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sp1k
men varför använda nero när man kan på det enklaste sättet någonsin bara dubbelkilcka på en img fil och sen trycka direct på en stor knapp i DVDDecrypter så bänns den ut direkt utan probem.

varför installera ytterligare ett program för något nero redan klarar

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Inaktiv

re

jag är också en fan av att ha så få program installerade i datorn som möjligt.

Saken är den att när jag ska söka efter en image fil i hårddisken får jag upp tre olika möjliga filformat i nero men inte img. Hur exakt gör ni som får det att fungera med nero?

ändring:

jag läste just det här:

www.daemon-tools.org
get d-tools and mount the .img to the virtual drive then use Nero to burn it to a CD.

Permalänk
Medlem

Sen är det bara att välja din IMG-fil och sen burn, utan daemon-tools. Lycka till

Visa signatur

: AMD Ryzen9 9900X : 64GB RAM : Nvidia RTX 4070 Ti Super :

Permalänk
Inaktiv

re

tack!

fantastiskt med grafisk hjälp!

Permalänk
Medlem

Är jag helt ute och yrar om jag säger att man oftast kan byta namn på en .img till .iso och sedan bränna som vanlig .iso?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crawen
Är jag helt ute och yrar om jag säger att man oftast kan byta namn på en .img till .iso och sedan bränna som vanlig .iso?

Beror på vad för inställningar du hade när du gjorde img filen.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701