Vad är (gör) Netbios? Ska det vara såhär?

Permalänk
Medlem

Vad är (gör) Netbios? Ska det vara såhär?

Loggen är från Outpost.
Ska det verkligen vara så? Känns som om det är "för mycket" från NetBios? Eller kanske inte. Ska jag bara låta det vara?

Permalänk
Medlem

Netbios är protokoll för Windows fil och skrivardelning. All trafik över Netbios från internet vill du stänga ute då en del virus sprids på detta sätt (kan t.om bruteforca om det är lösenordsskyddade utdelningar).

Permalänk
Medlem

OK! Tack. Då låter jag det vara som det är nu.

Permalänk
Medlem

netbios har ingeting med windows utdelning att göra netbios är ett gammalt protkol som windows använde för att servern skulle kunna ta reda på vad clienten hette osv.

det är en säkerhets risk att ha igång iaf

Visa signatur

Jag har dyslexi.

Permalänk
Medlem

NetBIOS ska utrotas!!! Det är bland det absolut första som stängs av när jag gör en ominstallation på mina Windowsburkar... vill du vara hyfsat säker så anser jag du ska blockera portarna 135, 137-139 samt 445 i närmsta brandvägg (MSBlast (och dess tusen miljarder släktingar) samt Sasser(enlighten me om detta inte stämmer) angriper nämligen dessa portar väldigt fort).

NetBIOS var från början tänkt att i första hand användas i LAN på företag för att företagets anställda skulle kunna använda delade resurser på servern fast M$ utformade NetBIOS till att använda sig utav TCP/IP-protokollet, vilket innebar att diverse utdelningar och sånt även gick att komma åt utifrån om man visste datornamnet (rätt enkelt iom att det finns program som enkelt kan lista namnen på det interna nätverket utifrån). När man väl har fått tag på denna information så är det relativt enkelt för en skillad cracker att bryta sig in i vilken maskin som helst... därför ska man ALLTID blockera för NetBIOS i brandväggen mellan Internet<>LAN'et...

Sitter du på en enskild maskin direkt mot Internet så ska man naturligtvis har personlig brandvägg på denna dator...

Permalänk
Medlem

Jag har studentbredband och skolan kör med NAT så det är väl alla andra studenter som "bombarderar" mig? Hur som helst så är det blockat nu.