Massor av hårddiskkontakter - men varför?

Permalänk
Medlem

Massor av hårddiskkontakter - men varför?

På mitt moderkort sitter det 4 serial ata kontakter + 2 vanliga ata kontakter. Har haft 2 andra A64 kort och på dem satt det 4+2 och 6+2 hårddiskkontakter.

Vad är syftet? Ingen systemoperatör köper väl såna här moderkort att ha till filservrar. Och vilken normalanvändare har 4 hårddiskar + 2 optiska enheter? Eller 1 optisk + 5 hårddiskar?

Jag skulle gärna se att det fanns A64 moderkort som var rätt rensade på funktioner som man ändå aldrig använder.

Visa signatur

A64 3400+. Alpha 8150.
nforce3 250Gb. Corsair CMX3500 BH-5.
X800 Pro. 21" Sony. 7K250 200Gb.

Permalänk
Medlem

Det är faktist ganska många "Normalanvändare" som har 4+ hårddiskar i sin dator nuförtiden. Kontakterna gör inte direkt skada om de sitter där utan att användas heller. Det är bara bra att man slipper köpa extra kort för att koppla in fler HD's.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Jag tror inte några normalanvändare överhuvudtaget har 4+ hårddiskar. Knappt ens 1+.

Visa signatur

A64 3400+. Alpha 8150.
nforce3 250Gb. Corsair CMX3500 BH-5.
X800 Pro. 21" Sony. 7K250 200Gb.

Permalänk
Medlem

Jag har 4 hårddiskar, 1 DVD-läsare och 1 DVD-brännare. Kommer få köpa löst SATA-kort nästa gång jag behöver mer utrymme.

Vad har jag utrymmet till? Spel. Har bara min dator till att spela, och spelen blir inte mindre med tiden ....

Betraktar mig inte alls som någon über-l33t-uZ3r användare heller ..

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Jag har nu en DVD-läsare, en DVD-brännare och en hårddisk och kan således bara lägga till en enhet till vilket jag tänkt göra nämligen en till hårddisk. Sen blir jag tvungen att skrota DVD-läsaren om jag vill ha in fler hårddiskar vilket jag säkerligen vill efter bara 2 månader med 2 diskar. Man kan aldrig få för många diskar...

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Jag har nu 1 DVD-läsare, 1 DVD-Brännare, 6 st Seagate Barracudor på 120 gb

Jag ser mig själv som en helt normal användare...

På mitt mobo får man dock in hela 10 enheter sammanlagt, så jag får in 2 till ^_^

Permalänk
Medlem

i gammeldatorn har jag dvdspelare cdbrännare, 2 diskar och den är uråldrig (ursprungligen ifrån 98)

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Jag känner ingen överhuvudtaget som har fler än 2 hårddiskar i datorn, förutom brorsan som försöker ta VM guld i sharesize. O visst fan kan man ha för många diskar, fler än två så börjar det surras ordentligt om burken.

Och du med 6 st. 120 Gb: Jag tror inte du kan _stava_ till normal...

Visa signatur

A64 3400+. Alpha 8150.
nforce3 250Gb. Corsair CMX3500 BH-5.
X800 Pro. 21" Sony. 7K250 200Gb.

Permalänk
Medlem

huh, jag har 2 hårddiskar och 1 cdrw och vill ha minst 1 hdd till för lagring och en till raptor disk + dvd brännare

Permalänk

Jag har 5 diskar i den här, 5 till i min andra och 4 diskar i tjejens... Tycker inte det är speciellt onormalt. Farsgubben som "bara" lystnar på mp3or har 3 diskar i sin P-II:a. Det är nämligen billigare att köpa flera mindra diskar än en jättedisk. Och när diskar börjar bli fulla... måste man ju köpa nya

Visa signatur

Epox 8RDA v2.2: XP2800+@2.3Ghz 1GbCrucial pc3200 2-2-2-11 : 2280GB hdd på 7diskar : Hiper Type-R 580w.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [SwB]Ethra
. Det är nämligen billigare att köpa flera mindra diskar än en jättedisk.

Japp, det är det, men bara om man inte kan räkna.

Visa signatur

A64 3400+. Alpha 8150.
nforce3 250Gb. Corsair CMX3500 BH-5.
X800 Pro. 21" Sony. 7K250 200Gb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monsterr
Jag tror inte några normalanvändare överhuvudtaget har 4+ hårddiskar. Knappt ens 1+.

Jodå. Med "Normalanvändare" menar jag inte Sven Svensson som har en Hemp-PC genom företaget som knappt får öppnas. Utan medelmåttigt datorintresserade människor med bredbandsuppkoppling som ständigt behöver mer lagringsutrymme. Jag tror nästan att det är lite ovanligt att "bara" ha en HD i datorn.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk

Jag har 5 diskar, dvd-rom och cd-brännare.
Om jag ska vara ärlig så har ingen av mina vänner bara en disk.
Eller kanske nån men då är det såna som inte kan nåt om datorer

Jag ser ingen anledning att det ska vara onormalt att ha många diskar.

Permalänk
Medlem

Näää, ni e ute och cyklar. Normalt folk sparar inte all skit dom laddar hem.

Visa signatur

A64 3400+. Alpha 8150.
nforce3 250Gb. Corsair CMX3500 BH-5.
X800 Pro. 21" Sony. 7K250 200Gb.

Permalänk
Hedersmedlem

Normalt folk vet inte hur man tar bort saker, de bara lägger allt i papperskorgen.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Hedersmedlem

OK.. amatöranvändare, dvs de som köper en alldeles för snabb dator på SIBA och sen använder den tills den blir för slö, dvs när hårddisken är lika fragmenterad som en spegel släppt från toppen av kaknästornet och rakt ner i asfalten och som dessutom har maximalt 12kb ledigt utrymme. Datorn är dessutom fullständigt nedlusad med spyware, adware och en helvetes massa bloatade program som fyller minnet tills det bara är nån ynka megabyte kvar.

men.. visst.. de betalar gladeligen 20-25 tusen för en ny dator istället för en ominstallation.

Normalanävnader finns nog inga.. eller så är de amatörer

Jag anser mig vara en ganska avancerad användare. Får väl säga att mjukvara inte är min starka sida men jag kan i alla fall hantera min dator på ett säkert och korrekt sätt. dvs.. jag öppnar inte skumma filer som jag får från okända personer och jag har vett nog att uppdatera virusskyddet ett par gånger i veckan. Ja, jag har brandvägg också.

I arbetsdatorn har jag tre diskar (totalt 440gb), en CD och en CD-RW. Totalt fem enheter. Som tur är så har jag plats för tre till, bra med integrerat raid-kort på moderkortet Skulle jag klarat mig på färre? Absolut inte.

Andra arbetsdatorn sitter det just nu två s-ata diskar i och en vanlig IDE-disk. Även i denna har jag således plats för tre ide-enheter till. Nån optisk enhet har jag inte plats för eftersom jag lyckats använda alla 5,25" platserna redan nu. Men visst, det vore rätt praktiskt att slänga i en dvd-brännare i den datorn.

Dessutom får man tänka på att de flesta normalanvändare köper färdiga datorer och i regel sitter det ganska bantade moderkort i dem. Dvs med kanske två eller högst fyra s-ata och en eller två ide.

Målgruppen för de lite mer avancerade moderkorten är främst lite kunnigare användare som av nån outgrundlig anledning behöver mer lagringsyta.

200gb är inte svårt att fylla. Testa sjävla att redigera lite video i någorlunda bra kvalitet så är den full rätt snabbt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Senaste lanet jag va på hade en "normalanvändare" 5x160gb Hitachi och en Raptor. Själv har jag 120+40 en dvdrom en cdbrännare och en dvdbrännare

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Massor av hårddiskkontakter - men varför?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av monsterr
Vilken normalanvändare har 4 hårddiskar + 2 optiska enheter? Eller 1 optisk + 5 hårddiskar?
.

jag har 7st hårddiskar och 4st optiska. jag anser mig vara normalanvändare.

http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=340

Visa signatur

PSN: SoL-WiK (PS3 250gb + 1000gb My Book + 500gb My Book @ Sony BRAVIA + Logitech Z-5500 + PS Vita)
Eigenbrötler - I dont give a FööK, cant fail if i dont try.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Massor av hårddiskkontakter - men varför?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solstice^
jag har 7st hårddiskar och 4st optiska. jag anser mig vara normalanvändare.

Japp folk från Venus har massor av hårddiskar.

Visa signatur

A64 3400+. Alpha 8150.
nforce3 250Gb. Corsair CMX3500 BH-5.
X800 Pro. 21" Sony. 7K250 200Gb.

Permalänk
Medlem

Väldigt många normalanvändare har mer än en hårddisk.

Jag har 3
Pappa har 2
Farfar har 2

Jag tror inte att nån av mina vänner har bara en hårddisk
Så att ha fler än 1 disk är det normala bland alla jag känner iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Som tur är så har jag plats för tre till, bra med integrerat raid-kort på moderkortet Skulle jag klarat mig på färre? Absolut inte.

Ööö? Du har plats för 3 st till och du skulle inte klarat dig utan dom? Nej just det, det är ju jätte viktigt att ha många lediga platser kvar...

Visa signatur

EPoX EP-8K9A7I | AMD Athlon XP2400+ | 2 x 256Mb pc3200 | Geforce fx 5200 128 mb | 250 Gb + 160 Gb
Mr Noujz

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ulroff
Ööö? Du har plats för 3 st till och du skulle inte klarat dig utan dom? Nej just det, det är ju jätte viktigt att ha många lediga platser kvar...

Det hade blivit jäkligt tajt att få in en hårddisk till annars.

Blir jobbigt när man har -1 ide plats över

Dessutom ska det i fler hårddiskar i den datorn ganska snart.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 81_jocke
Jodå. Med "Normalanvändare" menar jag inte Sven Svensson som har en Hemp-PC genom företaget som knappt får öppnas. Utan medelmåttigt datorintresserade människor med bredbandsuppkoppling som ständigt behöver mer lagringsutrymme. Jag tror nästan att det är lite ovanligt att "bara" ha en HD i datorn.

Hmm... Jag har inte bredband men jag behöver ändå 2 hårddiskar. Iofs spelar det väl inte så stor roll då jag ofta är på LAN med bredbands anslutning. Iallafall skulle inte jag säga nej till 4 SATA på mitt moderkort då det får plats med en hel del hdds i mitt chassi. (Aopen HQ08)
Jag har 1 DVD läsare, 1 CD-Brännare, 1 Hitachi Deskstar 120GB, 1 Seagate Barracuda 160GB. Jag måste köpa controller kort nästa gång jag köper hdd... Ganska jobbigt, skulle varit bättre med de sata för min del.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monsterr
Jag tror inte några normalanvändare överhuvudtaget har 4+ hårddiskar. Knappt ens 1+.

jag har 4 diskar
det är mer folk än vad du verkar tro som samlar på sig alltmöjligt nuför tiden..
speciellt med mp3 och nu när alla köper digitalkameror.. bilderna tar mycket plats

Visa signatur

flest prylar när man dör vinner!

Permalänk

Seriöst, vad finns det för mening med att ha mer än 1 optisk enhet? jag menar... en dvd-brännare är ju allt man behöver. Då har man en läsare, en cd-brännare och en dvd-brännare i ett liksom. Plocka bort några såna så har ni säkert plats med några fler hårddiskar, som ju är det vi egentligen eftersträvar.
Själv har jag bara 2x160gb diskar, och måste köpa några sata-diskar nu, har inte så många pata-kontakter kvar på kortet mitt

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monsterr
Jag tror inte några normalanvändare överhuvudtaget har 4+ hårddiskar. Knappt ens 1+.

Känns som i princip alla har 1+ hårddisk.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Avstängd

Jag har nio st hårddiskar, 8x160gb Samsungoch en 80gig Seagate. Som hemanvändare....Fullt lagom tycker jag. Det tillsammans med två optiska enheter gör at tjag fortfarande har plats för en enhet till. Jag ser mig själv som en ganska normal användare, dock som är väldigt förtjust i datalagring

Permalänk
Hedersmedlem

Har bara en!

*Vinkar*

Men gud så trångt det är Tjänar inte så mycket och hårddisk är rätt lågprioriterat.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

e ju skit bra med en massa sata iom att jag hatar ide
1x ide och 6x sata lr nåt hade varit bäst

Permalänk

hehe då kommer jag med min lilla men ack så snabba Raptor Har 2 ide och 1 sata ledigt. Dessa tomrum skall dock fyllas så snart jag får pengar till det