Permalänk

Raptor eller raid ?

Tjo, funderar på att snart köpa ny dator och har då planerat att ha 3-4 vanliga sata hårdiskar och köra dom i raid 0.
Nu undrar jag om det är bättre att göra en partion av raid-konfiguration till och ha windows + program på eller om man ska köpa en raptor hårdisk och ha som system disk ?

Visa signatur

Hej Hop

Permalänk

mitt förslag...

två eller fyra diskar i raid 0 (beroende på hur mycket pengar du vill lägga ner)

och sen

två raptor i raid 1 som sysdisk

Då får du bra backup på system filerna samt ganska bra med space att lägga annat på.

Men om du bara ska spela och skiter i om du behöver installera om varje vecka och inte har en massa superviktika filer. kanske du kan nöja dig med en raptor som inte är i raid. sen sattsa på två vanliga sata i raid 0.

Visa signatur
Permalänk

Nej jag har inget super viktigt på datorn, men är 1 raptor snabbare som systemdisk än tex 3 vanliga sata diskar i raid 0 ?

Visa signatur

Hej Hop

Permalänk
Avstängd

ha en raptor som system disk, samt en disk till för temp.

ska du hålla på med sakerochting som involverar mycket stora filer, tex video editering så rekommenderar jag 1 raptor som system sedan 2x 2raid med 4 ide diskar, raid0 eller 1 beroende på om du behöver plats mer än säkerhet.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk

för det första kör man oftast inte med 3 diskar i raid0 är det är ojämt antal. den blir som bekant en disk till som kan gå söner och allt försvinner. = inte kul

Så raid 0 två diskar sen en raptor som sysdisk. borde räcka i så fall.

raptor disken har snabbare sök tid än vanliga sata diskar fast dom sitter i raid. fast du får snabbare överförings hastighet. vilket är bra till stora filer.

Visa signatur
Permalänk

Suck...behöver jag säga så mycket mer än:

http://www.storagereview.com/

Läs "Stop the RAID0 Insanity!" - "To summarize, RAID 0 offers generally minimal performance gains, significantly increased risk of data loss, and greater cost. "

Det bästa du kan göra om du vill ha ett snabbt system är att köpa två eller fler raptor-diskar och partitionera upp systemet på ett vettigt sätt. Vill du ha riktigt bra prestanda borde du egentligen köpa ett scsi-kort och skaffa dig 15k-diskar istället. Då e du i hamn

Körde själv raid 0 ett bra tag (sig), men har nu sett ljuset.

[edit]Glömde länka till AnandTech också. Trevlig läsning![/edit]

Permalänk
Medlem

En raptor som systemdisk och sedan köra de andra diskarna som vanligt skulle jag föreslå.

Permalänk
Medlem

psst, vad är raptor? d:

Visa signatur

System: 2400+@2400mHz(200*12) VCore: 1.700 ][ 8rda+ ][ 2*256mb TwinMOS/Winbound PC3200 ][ Sapphire Radeon 9700 np ][ Kanintänder

Permalänk

Raptor är diskar från Western Digital på 37 eller 74 GB som har låg söktid och höga varvtal (10000RPM).

Instämmer också med tidigare talare: glöm RAID!

Själv funderar jag på om jag ska ha bara OS och pagefile på Raptorn eller om jag ska mina program installerade där också (och lagra filmer, etc på andra diskar förstås). Förslag? Man kan ju spara in lite stålar om man bara köper en 37GB Raptor.

/RipperDoc

Permalänk
Medlem

Om du har så lite RAM att windows swappar mycket så vinner du väl på det, men annars är det nog bättre att köpa mer RAM isf.

Permalänk

Den störrsta skillnaden mellan att köra raid och inte märkte jag när jag gick tillbaka från att ha kört raid 0 en längre tid, allt tar mcyket längre tid. Starta datorn, "leka" i photoshop, att ladda banor i BF tar mycket längre tid.

Helt enkelt att alla ladningstider märks av betydligt mer nu.
Visst det ger inte fler fps eller likanande, men flytet är oerhört trevligt, och är något som svårt kan mätas, måste upp levas.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RipperDoc
Raptor är diskar från Western Digital på 37 eller 74 GB som har låg söktid och höga varvtal (10000RPM).

Instämmer också med tidigare talare: glöm RAID!

Själv funderar jag på om jag ska ha bara OS och pagefile på Raptorn eller om jag ska mina program installerade där också (och lagra filmer, etc på andra diskar förstås). Förslag? Man kan ju spara in lite stålar om man bara köper en 37GB Raptor.

/RipperDoc

Kör OS på Raptorn och swapfil på någon annan hårddisk. Själv kör jag OS på en Raptor samt program/spel och swapfil på en annan Raptor vilket fungerar perfekt.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

74Gb raprot inte 36 då den har sämmre accestid som systemdisk EJ i raid0 då det ökar accestiden. Accestid och överförigs hastighet är inte samma sak. Accestiden talar om hur låg tide det tar att nå den data på disken som datorn efterfrågar. Överförigshastigheten talar om hur snabbt du kan överföra datan som efterfrågats. En systemdisk där vill man ha låg accestid för man vill att OS:Et ska svara så snabbt som möjligt och för att det ska göra det är det vicktigt att datorn snabbt kan hämta datan. Spelar ingen roll om du kan hämta mycket data om du inte kan göra den snabbt och ofta. Många små filer och spridda filfragment tar låg tid att komma åt på en slö disk eller raid0 aray än på en enskild disk med låg accestid.

Raid0 passar tex stora filer som ska laddas eller kopieras mellan olika raid0 arays.

Själv harj ag scsi disk på 15000rpm på 3.6ms som systemdisk och 2st raid0 arays en 400Gb och en 320Gb som mellanlagring. Säkraste lagringen förutom att bränna ut är min 300Gb maxtor disk efter det men också slöast.

Ultimataste systemdisken till rimmligt pris är en scsi men det kostar fortfarande en 4-5K att införskaffa.

För dig tycker jag.

1x 74Gb Raptor som systemdisk eventuelt scsi disk om pengar fines
2x 200Gb diskar eller liknande i raid0 aray
eventuelt en 200-250Gb disk som prioritet 1 lagring eller varför inte 2x160-200Gb diskar i raid1.
raid0 aray perfa för spel mm ej så vicktig data som används ofta säker lagring en disk eller raid1 aray för familje foto kanske och sånt.

Permalänk
Citat:

raid0 aray perfa för spel mm ej så vicktig data som används ofta säker lagring en disk eller raid1 aray för familje foto kanske och sånt. [/B]

Varför tar ni er inte tid att läsa artiklarna? Raid ger bara försumbara fördelar - spelen laddar t.o.m. långsammare i många fall - Kolla här!

Datorn tar typ 10 sekunder längre att boota, men sen går det inte att märka skillnaderna vid spelande och normalt desktop-arbete...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fruktsallad
Varför tar ni er inte tid att läsa artiklarna? Raid ger bara försumbara fördelar - spelen laddar t.o.m. långsammare i många fall - Kolla här!

Datorn tar typ 10 sekunder längre att boota, men sen går det inte att märka skillnaderna vid spelande och normalt desktop-arbete...

Så det Anandtech skriver är automatiskt sanning i samtliga fall där RAID används? RAID ger dubbel prestanda vid teoretiska tester, och när jag kör RAID på mina hårddiskar känns de snabbare, till exempel när man laddar spel. Jag hade en softvaru RAID0-partion nyss där alla spelen låg, jag flyttade spelen nyligen till en Raptor-hårddisk och det känns mycket slöare att ladda banor i Battlefield, Painkiller, GTA3:VC samt Counter-Strike.

Bara för att en sajt har skrivit en artikel där RAID förkastas betyder inte det att alla RAID-användare "har det i onödan". Vi som kör RAID har oftast testat och utvärderat RAID och kommit fram till att det är något bra som ger prestanda där vi behöver den.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Hedersmedlem

Ett till test som kollar just laddningstider med eller utan RAID-0
- http://www.overclockers.com/articles1063/

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
spelen låg, jag flyttade spelen nyligen till en Raptor-hårddisk och det känns mycket slöare att ladda banor i Battlefield, Painkiller, GTA3:VC samt Counter-Strike.

Det finns en kille som heter placebo. Har du hört talas om honom?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Det finns en kille som heter placebo. Har du hört talas om honom?

Jadå, men jag känner inte honom närmare.

Visst, jag har inte mätt att det har blivit sämre att ladda banor när jag har spelen på en Raptor. Jag har spelen på Raptorn för att jag ofta är inne och pillar med configfiler och liknande och då är det gött med en responsiv hårddisk. Att jag upplever RAID som snabbare just i detta fall tror jag beror på att jag defraggar ofta och den partionen som jag hade spelen på var inte speciellt full, så det kan mycket väl ha gått snabbare (och det kändes som det, som jag skrev).

Du behöver inte vara nedlåtande. Som jag skrev innan så finns det gott om användningsområden för mig, med RAID.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Jaja, är väl olika vad man upplever som viktigt.

Har själv kört raid 0 i två år och nyligen bytt tillbaka, och den enda prestandaminskningen jag märker är vid bootningen och vid defragmenteringen. Kopiering/installationer går snabbare nu pga att jag kör hårddiskarna separat (laddar ner till en hd, kopierar/installerar till en annan). Spelens (mohaa, cod, nwn, bf, gta, civ3) laddningstid är densamma som innan.

...men här finns egentligen bara en sanning - test efter test visar ju att en vanlig "desktop-användare" inte har någon nytta av raid 0. Sysslar man med videoeditering är det annan femma, men jag tvivlar på att särskilt många här ägnar mer tid åt det än åt att lira...vad tror ni själva?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Du behöver inte vara nedlåtande. Som jag skrev innan så finns det gott om användningsområden för mig, med RAID.

Jag menade inte att vara nedlåtande, jag vill gärna gå på fakta för att se om något verkligen ÄR snabbare bara.
Om det sedan UPPLEVS snabbare av dig må det vara hänt. Du funkar det ju för dig, oavsett om det ÄR snabbare eller inte.

Permalänk
Medlem

Är du uteslutande "Svenssonanvändare" dvs kör enbart desktopapplikationer som tex Office - glöm RAID0.

Därvidlag har Anandtech rätt.

Vi övriga vinner på RAID0, särskilt om vi kör igång flera parallella jobb.

Permalänk
Medlem

När ska du förstå att det är låg accesstid och TCQ som ger prestanda vid parallella jobb?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Är du uteslutande "Svenssonanvändare" dvs kör enbart desktopapplikationer som tex Office - glöm RAID0.

Därvidlag har Anandtech rätt.

Vi övriga vinner på RAID0, särskilt om vi kör igång flera parallella jobb.

Ladda flera spel samtidigt?
(Är lite nyfiken på vad du använder din burk till, redigering av ngt?)

Är vinsten märkbar (och ekonomiskt försvarbar) för en huvudsakligen spelande datoranvändare? De flesta gånger jag ser RAID nämnas här på forumet vill jag minnas är inlägg i stil med "jag tänkte testa det här med RAID, är det bra?", "åsså tänkte jag köra raid, för det gör polarn och han säger att det är sketasnabbt", jag får sällan intrycket att det skall användas till seriösa applikationer. Lite som "om man har två processorer på 2.4 GHz, måste det inte bli som att ha en på 4.8 GHz?". (Därmed inte sagt att jag behöver ett dualsystem ).
Det som jag vill minnas nämns är ofta just att spel och Windows ska ladda snabbare, det är inte ofta man ser att folk frågar "hur ofta ska jag ta backup på min raid-0-array?".
Blev visst massa ramblings av det hela.

Visa signatur

Pang, pang!

2xMP2600+, K7D Master -L, 1 GB DDR, Radeon 9700 Pro, Adaptec 29160N, Samsung 172T

Permalänk
Medlem

Om jag har en Raptor 36 gig som systemdisk och en 80 gigs 2mb cache 7200rpm som lagrinsdisk - vars bör jag då ha swapfilen? Jag kan verkligen inte mycket...

Visa signatur

Asus Sabertooth Z77 1155 | i5 3570k 3,4ghz @ 4,3ghz | Gigabyte Nvidia GTX 1060 6gb, 2 x 8gb Corsair DDR3 1600mhz, Noctua DH14 cooler

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LT
Ladda flera spel samtidigt?
(Är lite nyfiken på vad du använder din burk till, redigering av ngt?)

Är vinsten märkbar (och ekonomiskt försvarbar) för en huvudsakligen spelande datoranvändare? De flesta gånger jag ser RAID nämnas här på forumet vill jag minnas är inlägg i stil med "jag tänkte testa det här med RAID, är det bra?", "åsså tänkte jag köra raid, för det gör polarn och han säger att det är sketasnabbt", jag får sällan intrycket att det skall användas till seriösa applikationer. Lite som "om man har två processorer på 2.4 GHz, måste det inte bli som att ha en på 4.8 GHz?". (Därmed inte sagt att jag behöver ett dualsystem ).
Det som jag vill minnas nämns är ofta just att spel och Windows ska ladda snabbare, det är inte ofta man ser att folk frågar "hur ofta ska jag ta backup på min raid-0-array?".
Blev visst massa ramblings av det hela.

Som du skriver är det säker många som vill köra raid fast dom inte har någon nytta av det.
eller tillräcklig kunskap för att uppskatta det.

Jag personligen kör raid 0 för att få mindre enhetsbetekningar och "större" partitioner. så man kan lagra mer på samma ställe.
Håller på en del med digital video redigering och digital foton och då behövs det mycket plats att spara orginal filerna. Sen tar jag bort det när "filmen" är klar sen in med nya filer.
Och då flyttar jag dom färdiga filerna och då är det ok med lite "snabbare" överföringar.
Så är inte intresserad av säkerhet för då skulle man kört raid 5 eller raid 1...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Var bussiga och skriv raid0 när ni talar om det.

För övrigt tror jag världen, och det här forumet, vore en bättre plats om fler personer insåg vikten av den extra säkerhet en raid1-array ger. Visst, sköter man backuper på sina filer regelbundet kanske inte vinsten är så stor, men ärligt: hur många privatpersoner tar daglig/veckovis backup?

Och om ni nu ska köra striping, se till och inte lägg t.ex. alla era digitala foton på de volymerna... De är ganska svåra att ersätta.

Visa signatur

Athlon XP 1700+ @2.1GHz luft. MSI nForce2 512MiB. 340GiB. Gentoo
Athlon TBird 1.4GHz. MSI KT266A. 256MiB. 10GiB. WinXP :: Celeron 366 @ 550MHz. Abit BX6. 256MiB. 4GiB. OpenBSD