Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jojje83
Men shit asså... Hur äre egentligen? Ska köpa grafikkort från komplett så jag kommer beställa skärm därifrån också... Där skiljer det 1300:- på 710t och 710n... Känns ju inte värt 1300 spänn för DVi om det inte är super-sunkig analog ingång på 710n... För det är väl den enda skillnaden på de två? Känns ju som Samsung "överpirserar" 710t ganska feting... Eller?

//Beslutsångest!

Jag provade att köra analogt med min 710T och det var stor skillnad mot DVI. När man kör DVI har man mycket skarpare bild går inte jämföra tycker jag, är själv glad att jag valde en skärm med DVI.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barnstormer
Jag måste säga att jag hellre köper en bättre bildskärm med en sämre pixelgaranti än en sämre skärm med bättre pixelgaranti.

Dessutom så kan det ju faktiskt vara så att företag med en bättre pixelgaranti har fler antal döda pixlar. Det skulle vara intressant om någon förde statistik över detta, på samma sätt som man för statistik över hårddiskars tillförlitlighet på vissa webbplatser.

Fast nu är ju tyvärr inte Samsungs övriga produkter några under kvalitetsmässigt. Min personliga erfarenhet är allt annat än god, men det kanske beror på att man har varit tvungen att använda/installera deras produkter för mycket. Att sen alla Samsung-grejer jag själv har köpt har pajat inom ett halvår lägger inget på plus-sidan direkt

Att de med bättre garanti skulle ha mer pixelfel faller på sin egen orimlighet. Av alla TFT-skärmar jag har använt eller installerat, så har ingen av 5st LG (plus min egen och min kusins, dvs 7st) och 3st Dell-skärmar haft någon trasig pixel. Av 4st Samsung hade en av dom två döda pixlar. Av 2st Samtron (samsung?) hade en 1st trasig pixel.

Nu är ju det givetvis inte tillräckligt många testade för att vara vetenskapligt men det motbevisar iaf ditt påstående lite

En dålig pixelgaranti är väl aldrig kul? Samsung tillåter 7-14 trasiga pixlar beroende på placering och typ (om de inte har ändrat sin garanti på sistone). LG har max 4, och det är inte tillräckligt, men iaf bra mycket bättre... Som du säger så är en trasig pixel mer än tillräckligt för att bli tokig i längden

EDIT: Jag har faktiskt en Samsung-hårddisk som har hållit i över 6 månader nu. Men den låter skumt ibland, whiiie som om det var obalans i den.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Fast nu är ju tyvärr inte Samsungs övriga produkter några under kvalitetsmässigt. Min personliga erfarenhet är allt annat än god, men det kanske beror på att man har varit tvungen att använda/installera deras produkter för mycket. Att sen alla Samsung-grejer jag själv har köpt har pajat inom ett halvår lägger inget på plus-sidan direkt

Att de med bättre garanti skulle ha mer pixelfel faller på sin egen orimlighet. Av alla TFT-skärmar jag har använt eller installerat, så har ingen av 5st LG (plus min egen och min kusins, dvs 7st) och 3st Dell-skärmar haft någon trasig pixel. Av 4st Samsung hade en av dom två döda pixlar. Av 2st Samtron (samsung?) hade en 1st trasig pixel.

Nu är ju det givetvis inte tillräckligt många testade för att vara vetenskapligt men det motbevisar iaf ditt påstående lite

En dålig pixelgaranti är väl aldrig kul? Samsung tillåter 7-14 trasiga pixlar beroende på placering och typ (om de inte har ändrat sin garanti på sistone). LG har max 4, och det är inte tillräckligt, men iaf bra mycket bättre... Som du säger så är en trasig pixel mer än tillräckligt för att bli tokig i längden

EDIT: Jag har faktiskt en Samsung-hårddisk som har hållit i över 6 månader nu. Men den låter skumt ibland, whiiie som om det var obalans i den.

Jag håller med om att Samsung inte generellt är något "under" av kvalitet, men detsamma går ju att säga om LG och - ärligt talat - 98% av tillverkarna därute. Däremot anser jag att t.ex. deras 710T är en bättre skärm än LG710s. Nu är detta ingen rättvis jämförelse, eftersom det både skiljer i pris och i ålder på modellen.

Jag kan sammanfatta det hela såhär, så kanske du förstår mig bättre: I ett val mellan två pixelfelfria skärmar skulle jag välja Samsung över LG. Och de flesta skärmar som säljs idag (oavsett märke) saknar faktiskt döda pixlar.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MysticalAcid
Jag provade att köra analogt med min 710T och det var stor skillnad mot DVI. När man kör DVI har man mycket skarpare bild går inte jämföra tycker jag, är själv glad att jag valde en skärm med DVI.

Men har 710t och 710n exakt samma analoga ingång? Nån som nämnde att det ofta är sämre analog ingång på de skärmar som även har en DVi-ingång.

EDIT: Tror jag satsar på en sån här istället: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=LGL1710B

Då hamnar jag lite mitt imellan priset och får ändå DVi... LG känns tryggare dessutom...

Permalänk
Medlem

Samsung står för kvalitet i mina ögon. Jag hade som sagt tidigare otur med döda pixlar innan mitt byte, men kvaliteten på den här skärmen (193P) är helt suverän. Värd varenda (dyra) krona. Hade jag satsat på ett annat märke hade det blivit någon av Eizos finare eller möjligtvis Viewsonics VP-serie..

Visa signatur

Intel P4 3.0C, Intel D875PBZ, Zalman CNPS7000B-AlCu, 2x512MB Kingston ValueRAM DDR400, Matrox Millennium G550, M-Audio Revolution 7.1, Seagate 7200.7 SATA 200GB, BenQ DW1640 DVD±RW, Antec Sonata, Samsung SyncMaster 193P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jojje83
Men har 710t och 710n exakt samma analoga ingång? Nån som nämnde att det ofta är sämre analog ingång på de skärmar som även har en DVi-ingång.

EDIT: Tror jag satsar på en sån här istället: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=LGL1710B

Då hamnar jag lite mitt imellan priset och får ändå DVi... LG känns tryggare dessutom...

Hmm tycker du LG känns tryggare? Vill jag dock inte hålla med om Samsung får nog anses som bättre kvalitet än LG i alla fall.

Visst kan hålla med om att när Samsung var nya på marknaden var dom inga höjdare precis men det har helt klart hänt något på den fronten. Idag är Samsung stora och håller bra kvalitet misstror du mig kolla alla tester.

Om något känns lowprice så är det LG tycker jag inget som kommer stå på mitt skrivbord i alla fall. Men men du gör som du vill............

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shiloh
Har någon tagit en titt på

"Eizo 17" LCD FlexScan L550K TCO-99 Svart med VGA och DVI-D ingång"

Inte i verkliga livet men jag har läst mycket om den. Vissa recensioner klagade på flimmer, och den har bara fått hyffsade recensioner. Eftersom Eizo ofta anses vara proffskärmar kan det vara så att recensenterna haft lite höga krav på deras billigaste skärm, men jag vet inte. De jag vet som köpt den har varit helnöjda. Eizo har också bättre garantier än de flesta andra tillverkare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MysticalAcid
Hmm tycker du LG känns tryggare? Vill jag dock inte hålla med om Samsung får nog anses som bättre kvalitet än LG i alla fall.

Visst kan hålla med om att när Samsung var nya på marknaden var dom inga höjdare precis men det har helt klart hänt något på den fronten. Idag är Samsung stora och håller bra kvalitet misstror du mig kolla alla tester.

Om något känns lowprice så är det LG tycker jag inget som kommer stå på mitt skrivbord i alla fall. Men men du gör som du vill............

Ok. Tryggare kanske var ett illa valt ord. Sanningen att säga vet man ju ingenting egentligen om detta... O_o Man vill ju bara vara säker på att få det bästa för pengarna... De tre skärmar jag hittils titta på är ju Samsung 710n, 710t samt LG 1710b... Står det mellan 710n och 1710b torde 1710b vara mer prisvärd då man får DVI på den... Mellan 710t och 1710b vet jag inte riktigt. Hittar inte mycket recensioner på 710t eftersom den väl är ganska ny? Den blir ju nästan tusingen dyrare också...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jojje83
Ok. Tryggare kanske var ett illa valt ord. Sanningen att säga vet man ju ingenting egentligen om detta... O_o Man vill ju bara vara säker på att få det bästa för pengarna... De tre skärmar jag hittils titta på är ju Samsung 710n, 710t samt LG 1710b... Står det mellan 710n och 1710b torde 1710b vara mer prisvärd då man får DVI på den... Mellan 710t och 1710b vet jag inte riktigt. Hittar inte mycket recensioner på 710t eftersom den väl är ganska ny? Den blir ju nästan tusingen dyrare också...

Jämför man 1710b och 710T så har ju 710T en responstid på 12ms bland annat. Men det bästa för att kunna jämföra skärmarna är att kunna prova båda två i verkligheten men kan vara lite svårt att göra detta såvida ingen affär i närheten har båda hemma.

Men som sagt det är du själv som ska välja men jag hade tagit 710T av dom tre skärmarna.

Permalänk
Medlem

http://www.ipkonfig.com/cms/index.php?option=content&task=vie...

One thing we did notice, though, was that the digital mode and games don't really mix that well. Analog seems to produce less ghosting, and provides every as much detail as digital.

Någon som vet?

analog mindre ghosting än dvi? Jag spekulerar i att DVI har högre skärpa därav "brantare kanter" mellan ojekt och därav mera synlig ghostnig. Jämför med dsuben som kanske är lite grötigare.

någon som upplever det så som testarna gjorde?

Visa signatur

Kunskap är makt, vem styr din kunskap?

J.Johansson

Permalänk
Medlem

Jag har en Compaq 15" FP745A med endast analog ingång. Den är snart tre år gammal, men jävlar att den inte ghostar för fem öre! Så någon kan väl försöka kolla upp responstiden på den (jag vet inte) och se hur det slår ut med analogt vs. DVI.

Sedan suger iofs. färgerna på skärmen och alla stora mörka ytor glöder grått. Jag som jobbar som illustratör tycker att den är riktigt vidrig på den fronten, så jag köper nog en CRT men erkännd bra färgåtergivning när det är dags för nytt.

Det kommer dock att bli tungt att bli av med den absoluta knivskärpa som det blir i de flesta fall (kommer att få skapa pixelbaserad grafik på min bärbara istället).

Det finns ett roligt test ni med TFT kan göra, också. Om jag kommer ihåg rätt så ritar ni två fyrkanter på skärmen, kant i kant. Den övre skall vara röd (255,0,0), och den undre grön (0,255,0). Dra sedan ett en pixel brett blått (0,0,255) streck rakt igenom fyrkanterna och observera hur det ser ut efteråt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eobet Det finns ett roligt test ni med TFT kan göra, också. Om jag kommer ihåg rätt så ritar ni två fyrkanter på skärmen, kant i kant. Den övre skall vara röd (255,0,0), och den undre grön (0,255,0). Dra sedan ett en pixel brett blått (0,0,255) streck rakt igenom fyrkanterna och observera hur det ser ut efteråt.

Antar att du menar att pixlarna förskjuts? Bingo, det gör det även på samtliga CRT som tillverkats

Det är liksom så en bildskärm fungerar, oavsett om det är CRT eller TFT. RGB, röd grön och blå intill varandra skapar många olika färger genom att lysa olika mycket. En pixel är med andra ord tre subpixlar. På en vanlig TV är det väldigt lätt att se på nära håll. På en skärm är det svårare, om man inte använder speciella "monitor-test" program eller som du säger, ritar upp mönster med de tre färgerna.

edit: med denna bilden ser man förskjutningen i sidled. På en del CRT ser man även skillnad i höjdled, dock inte på en TFT tack vare fasta pixlar: http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload8/rgb.GIF

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Å fan, trodde det var någon TFT finurlighet. Där ser man.

Permalänk

Köpte precis en beng fp731, ingen höjdarskärm men den funkar för mig. Verkar helt ok.
Clas Ohlsson har rea!

Visa signatur

Raaastafariii!!!

Permalänk

Nu har jag använt min Samsung 710T lite längre och lagt märke till en grej. Det jag lagt märke till är att ute i Windows så märker man lite ghosting när man scrollar med mycket text likaså när man surfar på sidor med mycket text men i spel och filmer märker jag inget alls. Ni andra som har samma skärm märker ni samma eller? Vill bara höra hur andra upplever det.

Permalänk
Medlem

Har en ViewSonic VP171B och det är samma med den, funkar finemang i spel med när man scrollar i windows så märker man lite ghosting, de e en 17" 16ms panel........

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Har en ViewSonic VP171B och det är samma med den, funkar finemang i spel med när man scrollar i windows så märker man lite ghosting, de e en 17" 16ms panel........

Okej antar att detta är ganska normalt.

Permalänk
Medlem

Det är tydligast på svart text mot vit bakgrund & det beror väl på att pixlarna måste gå från full on till full off och vice versa. Har inte sett tillstymmelse till ghosting annars........

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

Har köpt en 710t nu!
Är jättenöjd!!
Inga döda pixlar, extremt bra skärpa
Spel jag har testat:
Quake3 och CS. Märker knappt några eftersläpningar, om ens några. En annan bra sak är att man lätt kan höja och sänka skärmen väldigt smidigt. Detta gick inte med 710n. Jag har en kompis som har den och suttit framför den väldigt mycket. DVI ger bättre skärpa och mindre eftersläpningar, jämfört med rgb som det är på 710n.
Rekommenderar att man lägger en extra tusenlapp för 710t alltså

Permalänk
Medlem

Hur stor är bildytan på en 710t i jämförelse med en 19" CRT?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eobet
Hur stor är bildytan på en 710t i jämförelse med en 19" CRT?

Lika stor, det känns så iallafall. Fast eftersom bildytan på en CRT oftast är lite konvex, så blir den nog lite större.
Ska mäta sen.

Permalänk
Medlem

Alla TFT har större synlig bildyta än matchande storlek på CRT tack vare att TFT inte måste ha röret en bit in i chassit, det samma gäller LCD tvs vs CRT tvs

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

Jag har en liten fundering, Samtron och Samsung är det samma skärm fast gjord av olika tillverkare? Om JA är det "dumsnålt" att välja en samtron bara för att de ofta är billigare?

Visa signatur

/DrDryyls

ABIT IS7-G, P4 2.8 HT @ 3.4GHz, 1024Mb PC3200, 2x120Gb WD SATA, POV 6800GT 435/570x2@1.4V "Det stavas EGENTLIGEN och inte IGENTLIGEN"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Har köpt en 710t nu!
Är jättenöjd!!
Inga döda pixlar, extremt bra skärpa
Spel jag har testat:
Quake3 och CS. Märker knappt några eftersläpningar, om ens några. En annan bra sak är att man lätt kan höja och sänka skärmen väldigt smidigt. Detta gick inte med 710n. Jag har en kompis som har den och suttit framför den väldigt mycket. DVI ger bättre skärpa och mindre eftersläpningar, jämfört med rgb som det är på 710n.
Rekommenderar att man lägger en extra tusenlapp för 710t alltså

Fan så bra. Ok, då är det väl 710T som gäller då.. Dock återstår frågan om jag ska köpa två, för isf måste jag ju skaffa ett grafikkort med 2*dvi, och de är det ont om tycker jag. Inte hittat ett enda Radeon t.ex.
Eller en 710T och en 710N och ett X800Pro...

Visa signatur

Athlon XP 1700+ @2.1GHz luft. MSI nForce2 512MiB. 340GiB. Gentoo
Athlon TBird 1.4GHz. MSI KT266A. 256MiB. 10GiB. WinXP :: Celeron 366 @ 550MHz. Abit BX6. 256MiB. 4GiB. OpenBSD

Permalänk
Medlem

Nån som vet hur Hyundai Q17S+ 17" TFT står sig mot tidigare nämnda? Särskilt då i förhållande till Samsung 710T och LG 1710B

Permalänk
Medlem

Ojoj, nu blir jag osäker, har sedan länge varit inställd på att köpa en 172x, men den där 710T verkar ju nästan bättre. Fast 172x:ans utseende är ju mer tilltalande än 710t:ans. Prisskillnaden kan jag leva med om jag bestämmer mig för att köpa 172x. Nån som har något förslag?

Permalänk
Medlem

Har också köpt en samsung 710t för några dagar sen. Väldigt nöjd med den. Bra skärpa och inga eftersläpningar. Tyvärr så fick jag 2 döda pixlar, fast jag stör mig inte så mycket på dem. Nån som vet vad plastratten är till för på baksidan av foten? Justering i höjdled? Kan inte vrida den, vågar inte ta i för hårt.

Edit: Jag hade inga döda pixlar! Var bara två små smutsfläckar som jag enkelt fick bort genom att pilla lite med fingret. Mena om jag blev överraskad

Visa signatur

[ Nocz = Negative, Overflow, Carry, Zero ]

Permalänk
Medlem

lol

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eobet
Hur stor är bildytan på en 710t i jämförelse med en 19" CRT?

Ungefär lika på höjden men ca 2cm mindre på brädden.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem

Intressant (och udda). Tack för det.

(Ju bredare skärm, ju mindre jobbigt är det ju för ögat att titta på den... i alla fall vid film och spel.)