va tycks o min planerade mod på ac vga silenser

Permalänk
Medlem

va tycks o min planerade mod på ac vga silenser

ja hade tängt mig att ta bort all plast och fläkten som redan finns där och dra fast en 80 lr 92mm fläkt som blåser direct på flänsen i stället. kommer d bli efektivare en inann?? för nu så blir flänsen så varm att man inte kan ta på den...

så kommer d bli efktvare lr kommer d va som förut?

Visa signatur

Opteron 165 2,6ghz 2gb ram
XFX 8800gts 320mb

Permalänk
Medlem

då kan du ju nästan lika gärna sätta dit en cpukylare.
det som är bra med Vga silencern är ju att värmen kommer ut ur burken.
om du nu vill sätta dit en fläkt istället så borde det nog bli lite kallare totalt med tanke på att den kommer blåsa lite på minnena också men det kommer cirkulera varmare luft omkring den som den blåser på grafikkortet så det är bara och pröva......

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuclear
då kan du ju nästan lika gärna sätta dit en cpukylare.
det som är bra med Vga silencern är ju att värmen kommer ut ur burken.
om du nu vill sätta dit en fläkt istället så borde det nog bli lite kallare totalt med tanke på att den kommer blåsa lite på minnena också men det kommer cirkulera varmare luft omkring den som den blåser på grafikkortet så det är bara och pröva......

Vill bara påpeka att vga silencern drar in luft utifrån lådan på Radeon-kort och inte tvärtom.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

nej fö fan d gör den inte den blåser varmt utåt på mitt ati 9800np!!!
men kommer d bli bättre men ja kanske borde skaffa en cpu kylare sen o hur mycke ger d på klockningen?

Visa signatur

Opteron 165 2,6ghz 2gb ram
XFX 8800gts 320mb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsychoSaurus
Vill bara påpeka att vga silencern drar in luft utifrån lådan på Radeon-kort och inte tvärtom.

?
Menar du att fläkten går åt fel håll på radeon kort?
Låter ju befängt.

Det som är deras starka kort är just det att fläkten suger varmluft innifrån och blåser ut den.

Är kontakten felvänd på Radeon kort jämfört med Nvidia?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

"En annan fördel med designen är att varmluften inte stannar kvar och värmer upp övriga komponenter i chassit.
" citerat från gtek

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=517&session=3dd31d6...

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk
Medlem

men enen gång kommer d bli bättre orka inte gå o köpa en cpu fläkt i denna hetta men ja har en 80mm och en 92mm chassi fläkt liggandes...
men kommer d göra nåt skilnad annrs får ja väll ta o släpa mig till kylning.com för att köpa en cpu fläkt och nya minnes flänsar... för mitt grafik kort börjar bli lite sunkigt nu:S

Visa signatur

Opteron 165 2,6ghz 2gb ram
XFX 8800gts 320mb

Permalänk
Medlem

du får nog bäst prestanda om du köper en cpukylare.....se bara på arne ankas klock med en 60 kr cpu kylare......svårslaget med vga kylare

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk

Håller med nuclear.
Dessutom får man plats för biffigare minneskylare då också...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

får ja väll fråga igen då....
kommer ja få bättre resultat av att byta fläkt på vga silenser??????

Visa signatur

Opteron 165 2,6ghz 2gb ram
XFX 8800gts 320mb

Permalänk

Tveksamt!!!!!!!!!!
Det är en kylfläns gjord för att blåsa luften via en gång över flänsen.

Det är smartare att skaffa en större CPU-kylare på den istället!!!!!!!!!!!

Att plocka sönder en VGA Silencer för att sätta en fläkt att blåsa rakt på kommer vara långtifrån optimalt.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

men skit okej får ja väll åka mig o köpa en cpu fläkt imorn då...
sen vilka minnes flänsar e dom som kyler så optimalt som möjligt och vilken cpu fläkt skall man ha?

EDIT: ingen som vet någon riktigt bra cpu kylare som går att använda lr vilka flänsar till minnea man skall ha lr?

Visa signatur

Opteron 165 2,6ghz 2gb ram
XFX 8800gts 320mb

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
?
Menar du att fläkten går åt fel håll på radeon kort?
Låter ju befängt.

Det som är deras starka kort är just det att fläkten suger varmluft innifrån och blåser ut den.

Är kontakten felvänd på Radeon kort jämfört med Nvidia?

Ja, det är det jag säger.

Har kikat på 3st olika vga silencers på 3st olika radeon-kort.
Öppnar man lådan och håller handen under grafikkortet känns det tydligt att den blåser luft in i lådan. Vill påpeka att det knapp går att bedömma vilket håll luften rör sig om man känner på baksidan så ni som har vga silencers, öppna era lådor och känn efter. Kan eventuellt skillja sig på olika revisioner av kylaren.

Som du antagligen redan vet är det mer eller mindre omöjligt att vända kontakten fel då den bara passar på ett ställe. Om jag får ork så kan jag skala av kablarna lite och mäta och se om det är +spänning i den röda sladden eller ej.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

men vilen cpu fläkt o minnes flänsar skall man köpa somgår o använda inegn so mkan svara på d?

Visa signatur

Opteron 165 2,6ghz 2gb ram
XFX 8800gts 320mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_gg
men vilen cpu fläkt o minnes flänsar skall man köpa somgår o använda inegn so mkan svara på d?

de här mineskylfänsarna borde vara bra , cpu kylare vet jag dock inte.
kylflänsar

Visa signatur

Amd ahtlon 64 3500+ 0.09(2.5 ghz)MSi k8n neo 2 platinium, Zalman 7000Cu, 1 gb kingston hyper X ULL(klockar urueslt), Geforce 6800LE @16/6 459/955 max vc 1.5. Zalman 400w. 3mark01 29300pWR 3dmark03 13654p3dmark05 5529p Vil ldu också ha höga 3dmark poäng kolla in min 3dmark01 tweaking guide

Permalänk

PsychoSaurus, lilla gubben.
1. Det går alldeles utmärkt att känna bakom kortet att det blåser ut DUKTIGT mycket varmluft.
2. Att det känns som om det "blåser" vid fläkten är enbart för att det sitter en ~50mm fläkt där, och hålet för inluft är enbart ~40mm, dvs det blir ett jävla sug, vilket kan kännas som om att det "blåser". Och om du känner på luften som rör sig däromkring så är den inte det minsta varm, till skillnad från bak på kortet. Resten kan du nog räkna ut själv.

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Medlem

Häng bara ett snöre eller dyl. bakom burken.
I mitt fall blåste fläkten ut luften, såg man tydligt på snöret

Går ju även o känna efter med handen, varm luft som blåses ut.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsychoSaurus
Ja, det är det jag säger.

Har kikat på 3st olika vga silencers på 3st olika radeon-kort.
Öppnar man lådan och håller handen under grafikkortet känns det tydligt att den blåser luft in i lådan. Vill påpeka att det knapp går att bedömma vilket håll luften rör sig om man känner på baksidan så ni som har vga silencers, öppna era lådor och känn efter. Kan eventuellt skillja sig på olika revisioner av kylaren.

Som du antagligen redan vet är det mer eller mindre omöjligt att vända kontakten fel då den bara passar på ett ställe. Om jag får ork så kan jag skala av kablarna lite och mäta och se om det är +spänning i den röda sladden eller ej.

Det är just det som är intressant.
Det innebär att ATI själva har vänt kontakten för att fläktarna ska gå åt fel håll.

Har varit flera trådar uppe där de ritat fläkten. Fläktbladen ser ut som skovelhjul och de flesta tror att fläkten ska gå åt "skovlarnas" riktning när det i själva verket ska gå åt andra.

Du kan gärna testa och mäta och jag kan nästan lova dig att plus och minus är rätt.
Vilket innebär att alla VGA silencers blåser åt fel håll på alla kort eller att någonting på något magisk sätt känner av att det är kombinationen av Radeon och VGA-silencer och därmed vänder riktningen.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Det är just det som är intressant.
Det innebär att ATI själva har vänt kontakten för att fläktarna ska gå åt fel håll.

Har varit flera trådar uppe där de ritat fläkten. Fläktbladen ser ut som skovelhjul och de flesta tror att fläkten ska gå åt "skovlarnas" riktning när det i själva verket ska gå åt andra.

Du kan gärna testa och mäta och jag kan nästan lova dig att plus och minus är rätt.
Vilket innebär att alla VGA silencers blåser åt fel håll på alla kort eller att någonting på något magisk sätt känner av att det är kombinationen av Radeon och VGA-silencer och därmed vänder riktningen.

Kan vara så att ex. NVIDIA har +polen på "höger" sida på strömkontakten och ATI på "vänstra". Det är inget snack om saken, min drar in luft i lådan.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

men allvar, dom där minnesflänsen såg jädrigt lockande ut, dock inte priset man betalar om man köper via gtek, över 100 kr i frakt och diverse andra kostnader?

RS005 Revoltec minneskylare, koppar, 8-pack

Pris: 149
Fraktkostnad: 55
Postförskott: 37.5
Expeditionsavgift: 30

Totalt: 271.5

Visa signatur

Three men can keep a secret if two of them are dead

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsychoSaurus
Kan vara så att ex. NVIDIA har +polen på "höger" sida på strömkontakten och ATI på "vänstra". Det är inget snack om saken, min drar in luft i lådan.

Eftersom det är så att VGA silencer är till för att blåsa ut värmen från grafikkorten och den passar till flera olika tillverkare så måste det vara ATI som bytt specs istället för Nvidia eller Arctic Cooling.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

tyckte också att min blåste in men vid närmare undersökning så upptäckte jag att det "läcker" luft på en kant som inte riktigt täcker fläkten som den ska, nu fattar ni säkert ingenting men jag återkommer med bild

edit: detta är bara på ett ungefär då bilden är gjord i paint.

en anledning till att det känns som det blåser där är nog för att det bildas luftströmmar när luft "läcker" ut och sedan sugs in igen

Permalänk
Medlem

Imorgon eller övermorgon kan jag kanske testa mitt 9600pro kort med en VGA silencer v3 kommer tillbaka med info.

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe | Conroe E6600 | 2GB Corsair PC6400 CL5 | XFX 7900GT 470M | Cooltek CT600 | 250GB+2x400GB Samsung SATA | Samsung SATA DVD Brännare |

Permalänk
Medlem

men asså vilken cpu kylare passar bäst för 9800 ???

Visa signatur

Opteron 165 2,6ghz 2gb ram
XFX 8800gts 320mb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_gg
men asså vilken cpu kylare passar bäst för 9800 ???

Det finns ingen som direkt passar. För att få fast en CPU-kylare på en GPU så måste du modda den. Borra skruvhål i den tex så du kan skruva fast den i hålen på grafikkortet. Sedan måste du skaffa skruvar som passar det också vilket var ett helvete för mig.
Ett annat alternativ är ju att sätta fast den med stripes på något vettigt sätt. Det ser lite mer ghetto ut, men det funkar om chimmen gör sin uppgift.
Sen finns ju också alternativet att limma fast den med limpasta. Men då får du inte loss den igen och så kan GPUn slitas sönder om det är en tung kylare.

Du får själv välja vilken kylare du ska ha. Se dock till att den inte nuddar komponenter på grafikkortet eller flänsarna på minnena då skadliga störningar kan förekomma. Du borde också tänka på hur lätt den blir att sätta på. Alltså om det är lätt att borra hål i den eller alternativt dra stripes igenom/över den.
Eftersom det bara är en GPU som ska kylas så är det inte nördvändigt att ta den dyraste flänsen. Kör på någon billig för under hundralappen. Super/Copper-Silent-flänsarna är rätt okej för det har jag hört.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Det gör Otrolig skillnad om du sätter på en 80mm fläkt. Vellan gjorde..sänkte minst 20 grader

Visa signatur

Amd athlon xp2200+ på ett ASUS a7v600-x | 512 mb pc2700 |Samsung Spinpoint P80 160gb 7200rpm 8 mb | Gainward Geforce 3 ti200/500 128 mb POWERPACK | Kringutrustning: Samtron 96P , Microsoft multimedia Keyboard, Intellimouse explorer 3.0 , Func 1030 (brand new) ca 9k @ 3dmark01(oklockat), Klockat resultat kmr nån gång efter nyår

Permalänk
Medlem

mensäj en rikitgt bra fläkt som ja kan köpa under 200 vill överklocka som fan;) ingen nakdel om den finns på kyling.com får kosta 300 också

Visa signatur

Opteron 165 2,6ghz 2gb ram
XFX 8800gts 320mb

Permalänk

Var länge sen jag läste om Arnes mod, men vad jag minns var det inte så mycket meck med den iom att hålen passade rätt bra på diagonalen med den flänsen, minns tyvärr inte vilken sorts det var. Kan ju ha varit ett annat kort med iofs.

Angående luftriktningen på en Silencer, borde väl vara åt minstone någon här på forumet som läser den här tråden som röker? Varför inte bara testa att blåsa lite rök mot "insuget" inne i lådan och se om det åker ut nåt där bak och sedan blåsa lite lätt där bak för att se om det sugs in?

Edit: Danne_gg: om du nu vill "överklocka som fan" är det inte läge att börja samla till en vattenkylning, eller är det max med luft du är ute efter?

Visa signatur

My name is God, I hate you.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsychoSaurus
Ja, det är det jag säger.

Har kikat på 3st olika vga silencers på 3st olika radeon-kort.
Öppnar man lådan och håller handen under grafikkortet känns det tydligt att den blåser luft in i lådan. Vill påpeka att det knapp går att bedömma vilket håll luften rör sig om man känner på baksidan så ni som har vga silencers, öppna era lådor och känn efter. Kan eventuellt skillja sig på olika revisioner av kylaren.

Som du antagligen redan vet är det mer eller mindre omöjligt att vända kontakten fel då den bara passar på ett ställe. Om jag får ork så kan jag skala av kablarna lite och mäta och se om det är +spänning i den röda sladden eller ej.

Den blåser ut luften PsychoSaurus.
Testa det som mikerrer sa med snöret så kommer du se att allt är i sin ordning.
Det är sant att det drar framför fläkten, men den dra alltså luften inåt anordningen och blåser ut den på baksidan.
Har själv testat på min Sapphire 9800 med AC rev2.

Du tror väll knappast Sånt välkänt företag som Artic Cooling klantar sig med en sådan sak?

Permalänk
Medlem

men ja vill ha allt med luft kylninbg komemr bygga ny dator i oktober med avtten kylning...men nu vill ja ha lite prestanda av den ja har

EDIT:men vilken cpu kylare är att föredra?

Visa signatur

Opteron 165 2,6ghz 2gb ram
XFX 8800gts 320mb