Permalänk

Mer bandbredd med linux!

Nu ska jag berätta min historia om något som hände mig idag.
Detta är något av det konstigaste jag varit med om i hela mitt liv.
Vanligtvis kör jag Windows 2003 Server som OS och har innan haft XP.
Jag har alltid tankat långsamt från webben med både IE och FireFox, aldrig över 40kbit/s.
Detta har alltid varit så sen jag bytte till Adamo och har hängt med efter formateringar etc.
Jag har alltid tyckte detta var lite märkligt eftersom när jag använder bittorrent så maxar jag utan problem min lina.

Men så idag så installerade jag Linux (SuSE 9.1) och helt magiskt så kan jag tanka från webben med full hastighet.
Nu sitter jag här som ett frågetecken och förstår inte varför?

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Hur snabbt det går på webben beror ju på vilka servrar du tankar ifrån, inte vilket OS du har.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreas_87_06
Hur snabbt det går på webben beror ju på vilka servrar du tankar ifrån, inte vilket OS du har.

Förväntade mig det svaret.
Jag är inte helt dum i huvet och jag vet hur det fungerar men det var verkligen så i mitt fall.
Jag förstår inte varför.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Vad har du för hårdvara och nätverkskort?

Visa signatur

Friskt kopplat hälften brunnet. http://zvenzzon.mine.nu/

Permalänk
Medlem

Jag vill höra mer definitioner. "Full fart" är aningen vagt. Vad har du för uppkoppling till att börja med?

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Ja... *nix brukar ju sägas ha bättre tcp/ip stack än windows klientversioner

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Jag tycker också det går fortare att tanka i linux, är lite skumt

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem

Lite märkligt om det märks stor skillnad på såpass "långsamma" uppkopplingar. Som sagt är dock tcp/ip-stacken i linux överlägsen den i windows, är ju inte lika mycket skräp som körs heller som tar resurser. Det kan skilja upp till 4mb/s på en 100 mbits uppkoppling beroende på om man kör windows eller linux.

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem

kan varit tillfälligt problem som gjorde din hastighet att ligga så lågt, såvida du inte gjorde jämnförande nerladdningar strax efter varandra förståss.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Ja... *nix brukar ju sägas ha bättre tcp/ip stack än windows klientversioner

Eftersom TCP/IP-stacken i XP är "lånad" från BSD så lär ju den skillnaden vara marginell.

Permalänk
Medlem

GOG: Skrev inte MS ihop en helt egen TCP/IP-stack på senare dar?
Kanske bara något jag fått för mig...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
GOG: Skrev inte MS ihop en helt egen TCP/IP-stack på senare dar?
Kanske bara något jag fått för mig...

Jo, jag har också för mig att dom skrev om/ny för XP eller om det var i samband med
SP1 till XP. Men jag kan ju ha blandat ihop det där........:rolleyes: