Hur stor rell spelar det inte att man har dåliga minusvärden på spänningen i nätagget

Permalänk
Medlem

Hur stor rell spelar det inte att man har dåliga minusvärden på spänningen i nätagget

-5V ligger på -3,89V
-12V ligger på -7,09V

De andra värdena är bra!

+3V ligger på 3,30V
+5V ligger på 5,00V
+12V ligger på 12,16V

Vad beror detta på och är det negativt? På vilket sätt?
/Daniel

Permalänk
Medlem

Du ska inte lita blint på värden som man
hittar i bios eller program. Det är sällan
de stämmer till 100%.
Om datorn fungerar stabilt så är det ju
nget att oroa sig över ;D
Du kan ju ifs testa agget i en annan dator
och kolla vad du får för värden i den.

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

spänningarna (volten) ska variera med +/- 10% alltså ska 5v inte vara mer än 5 delat på 10 => 0.5 => 5-0.5 = 4.5v

alltså inte mer mindre än 4.5 volt och inte mer än 5.5 volt, förstår du?

dock ligger dina (om mobo visar rätt) lite väl lågt..men tror fan inte att -12v ligger på 7v för då skulle datorn vara extremt instabil..är den det eller?

som turez sa, testa i annan dator om du är orlig och/eller märker av instabilitet.

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Jag förstår

Jag har gått en eletronikutb. så jag är inte helt blå gällande detta, jag råkade obeserva mina värden när jag satt i fibblade med inställningarna i MBM, känns ju lite galet som sagt, datorn snurrar på som inget har hänt och krashar sällan eller aldrig (tack intel ).

Får se om jag orkar släpa agget till en polare, ville bara höra mig för lite först, rent spontant tycker jag det borde märkts på datorn innan jag hittade värdena att nått var fel, det var ju inte så att jag letade för det var ett fel

Tack.

/Daniel

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätaggregat? Mitt Nexus 4090 saknar -5 V linan helt och hållet. Motiveringen till detta lär vara att -5 V inte längre krävs enligt ATX-standarden. Vet inte hur det ligger till med -12 V.

Men mitt moderkort gick sönder efter att jag bytt till detta nätagg. Vet inte om detta var orsaken. Jag hade ett Abit NF7-S rev 2.0 moderkort. De få minuter då den dungerade med nya nätagget visade -5V linan ca -3 V.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Enermax 350W, modell vet jag ej, köpte det för ca 1-2 år sedan skulle jag tippa på.

/Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dazzin
Jag har ett Enermax 350W, modell vet jag ej, köpte det för ca 1-2 år sedan skulle jag tippa på.

/Daniel

Jag har samma nätagg. och mina spänningar på -12 och -5 visar också helknasa spänningar enl. motherboard monitor. -12 ligger på -7 och -5 på -3.68 just nu. Fast datorn är lika stabil som den alltid varit.

Visa signatur

Amd 64 3700+ (SD), 2Gb PC3200, Epox EP-9NPA+ Ultra, Gainward 7800GT, Seasonic S12-500W, Samsung 940Fn + HP 8510p