CHKDSK visar "tar bort överblivet filpostsegment"!

Permalänk
Medlem

CHKDSK visar "tar bort överblivet filpostsegment"!

Min hårddisk hade krashat här om dagen men jag lyckades få tillbaks den men då kördes en automatisk chkdsk på just den enheten. Det stod då tar "bort överblivet filpostsegment" sedan en MASSA nummer. Tog ett bra tag innan den var klar.

I varje fall, när datorn hade startat riktigt igen så hade filer från hårddisken som krashat försvunnit. Har kört en massa recovery program (testdisk och Get Data Back) så jag är säker på att det är chkdsk som tagit bort filerna. Har även kollat ingeonom dolda filer som utforskaren inte kan visa efter mina förlorade filer, men de finns inte.

Kan jag få tillbaka mina filer på något sätt? Get Data Back hittar bara de filer som jag redan har fått tillbaka, men det är bara 8gb. Det ska vara ca 65Gb! Hjälp?!

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk

När data skadas på en hårddisk så kan CHKDSK fylla i de skadade partierna med lite struntsiffror (detta för att förhindra att datan hamnar osynkroniserat med vart filtabeller osv på hårddisken säger vart filer ligger på hårddisken). Men, av egen erfarenhet, så vet jag att dessa filer är svåra (om inte omöjliga) att få tillbaka.

När tillräckligt mycket skadad data i en fil har ersatts med random data så är filen totalt oläsbar. Visserligen skall andra oskadade filer fungera felfritt tack vare dessa åtgärder, men det kan ju kännas lite otillfredställande iaf.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Medlem

Men vart kan jag hitta dem igen? Har kunnat få tillbaka sådana filer innan, men de ligger inte i en mapp vid namn found.000 eller liknande, vilket det brukar göra om jag inte minns fel.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk

som sagt, jag tror inte du kan få tillbaks dem igen.

När GETDATABACK och liknande program får tillbaka data så fodras (tror jag iaf) att datan fortfarande ligger oförändrar på disken.

När du t.ex kastar en fil i papperskorgen och tömmer den, så försvinner inte datan från hårddisken. Istället så signaleras bara att platsen där den datan ligger nu kan skrivas över med annat. Så så länge ingen data har skrivits över den gamla så kan vissa program återskapa filer man slängt eller som hårddisken tappat bort. Men i det här fallet har ju Windows i stort sett förstört datan genom att skriva in massa annat i den (visserligen så hade nog inte datan gått att få tillbaka ändå, eftersom den som sagt var skadad och inte i oförändrat skicka som krävs för att kunan få tillbaks den).

Rätta mig om jag har fel någon

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481