Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nithlon
Finns det inget kompass program till gps ? typ man går en bit framåt så talar den om vilket väderstreck det är ? man ksa inte behöva gå så långt ...

Det finns inbyggt i nhGPS version 1.1, bara gå in i menyn Waypt. -> show compass
Man bör inte gå alls innan den fått någon fix på en satelit sedan visar den kompassen hela tiden bara man har satelittäckning.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nisseson
Nej, det gör du enkelt själv.
1. 59.3504 blir 59 grader plus 0.3504 i rest.
2. 0.3504*60 blir 21.024, alltså 21 minuter och 0.024 i rest.
3. 0.024*60 blir 1.44 sekunder.
Alltså är 59,3504 detsamma som 59 21 01 avrundat.

Tackar! Då har man lärt sig något nytt

Permalänk

Ladda hem kartor på www.mapquest.com
Då får ni exakt lika dana kartor som ni hade fått om ni laddade hem dom från mobilen. Sen är det bara att lägga in bilderna på mobilen!

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

få fram en FIX och ladda hem kartorna istället..! funkar 1000000ggr bättre än enirokartorna.. dom blir ju bara felkalibrerade och man hamnar fel, har inte lyckats få till det rätt än.. dom man laddar ner är redan färdig kalibrerade ju, och PERFEKT kalibrerade!

EDIT:
hittade lite kartor.. någon kanske vill se
http://www.ahubswe.net/sm5wpw/kartor.htm

Permalänk
Medlem

Kartorna man laddar ner från siterna som ligger inlagda har sina brister, tycker det blir kanon resultat med kartex eftersom man lätt kan sätta ut waypoints där som man bara skriver av i nhGPS...

men de va inte därför ja replya

Just released: nhGPS version 1.2!

Version 1.2 (15 Nov 2004)

* To accommodate for phones sold without a memory card, data can now be stored either on internal memory (c: drive) or on memory stick (d: drive).
* Units for altitude display can be configured separately

Permalänk
Medlem

Vad kostar det att ladda ner t.ex. kartor över hela storstockholmsområdet?

Hur får man fram latitude och longtitude? Jag har ingen aning om vad det är där jag bor.

Permalänk
Medlem

nej men gör såhär, dra igång nhgps utan karta... gå ut på en parkbänk eller nåt. bara ut... och vänta, tills det där "No fix" försvinner. så får du istället en Longitude och latitude för din position, sätt sen en Waypoint där nånstanns på skärmen, sedan går du in på "download map" och väljer BLA BLA (Europe) och väljer i vilken skala den ska vara, 65 är bra tycker jag, jag har dock laddat hem i alla storlekar
Efter att du valt så ska du skriva in longt latit, tryck då på "From waypoint" nere i hörnet och välj den som du satte ut.. sen är det bara att ladda ner! de kartorna är redan kalibrerade och perfekta!! annars m¨åste du ställa in kartan så du hamnar rätt och massa krångel....hoppas det hjälpte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unreality_88
de kartorna är redan kalibrerade och perfekta!!

och gräsligt fula...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Storföretagaren
Fixa allting så som beskrivits. Sen montera eller lägga den på instrumentpanelen i bilen. Knappar in vilken adress som helst i Sverige/Europa och få körvägvisning till målet i form av talröst. "Sväng nästa höger" och liknande.

nhGPS kan inte göra nåt som ens liknar det.

Kika på emappz (www.emappz.com) eller wayfinder istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Storföretagaren
Jag har inte brytt mig om 925.ans GPS tills nu.
Har läst igenom hela tråden men som vanligt, fattar inte ett jota.
Är det vad jag tror och skulle vilja att den gjorde? I så fall kunde jag använda detta istället för att köpa ytterligare handdator/GPS.

Mina önskemål då.

Fixa allting så som beskrivits. Sen montera eller lägga den på instrumentpanelen i bilen. Knappar in vilken adress som helst i Sverige/Europa och få körvägvisning till målet i form av talröst. "Sväng nästa höger" och liknande.

Kolla in "wayfinder" www.wayfinder.se. Det är vad jag vet den enda nu fungerande navigeringsprogramvaran för symbian UIQ. Route66 www.66.com har planer på att stödja UIQ i framtiden.

Permalänk
Medlem

Jag har nu lagt in en jättestor eniro karta i telefonen. Vad behöver jag nu göra för att få det att funka? Behöver jag bara kallibrera den eller behöver jag göra något mer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Jag har nu lagt in en jättestor eniro karta i telefonen. Vad behöver jag nu göra för att få det att funka? Behöver jag bara kallibrera den eller behöver jag göra något mer?

Börja med att testa att öppna kartan, är den JÄTTEstor kan minnet ta slut. Min sthlmskarta tar upp 8 MB av internminnet när jag har 16-bitars färg. (1 MB ouppackad.) Därefter tar du två waypoints som du har varit vid, (gärna så långt ifrån varandra som möjligt) och kalibrerar. Alternativt sätter dig och mäter in någon lämplig punkt på Enrio med full zoom och mäter dig fram till vad punkten borde ha för koordinater, inte lika exakt men innan du har lämpliga waypoints kan det vara hyfsat.

Permalänk
Medlem

Ok, kartan är en jpg fil på 1.6 mb och den funkade att få upp i nhGPS. Jag tar väl och kallibrerar den imorgon då.

Hur ser man hur mycket kartan tar av internminnet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ok, kartan är en jpg fil på 1.6 mb och den funkade att få upp i nhGPS. Jag tar väl och kallibrerar den imorgon då.

Jag kör med tracker och med det skin som jag använder så dyker ledigt utrymme på internminne, "c:" och "d:" upp.

Permalänk
Medlem

Kör du med longhorn skinnet?

EDIT

Kartan tar 10mb av internminnet. Men så är den stor också (1780x2730).

Permalänk
Medlem
Citat:

Kör du med longhorn skinnet?

EDIT

Kartan tar 10mb av internminnet. Men så är den stor också (1780x2730).

Jag kör med ett jag gjort själv, eller ja, moddat av förlaga.

Permalänk
Medlem

Nu kom jag på det ultimata, man kan ju lägga in täckningskartan från sin mobiloperatör i nhGPS, så ser man vart man har 3G täckning

Permalänk
Medlem
Citat:

tips är att använda dithered PNG eller GIF istället för JPEG. Blir mycket bättre resultat och tar mycket mindre plats.

Visa signatur

Har du nhGPS? kolla detta.
Fotograferar lite ibland när jag har tid. Annars jobbar jag som fotograf.

Permalänk

det har varit mycket roligt och intressant att läsa alla inlägg här... särskilt roligt var det med:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
Jag förstår inte riktigt poängen med det här. Visst är det kul att se sig själv på kartan, men det är ju vägvisningen som är intressant med GPS i handenheter. Jag är här och jag ska dit, visa mig hur!

själv funderar jag skarpt på Wayfinder, men först skall jag kolla lite närmare på
http://www.emappz.com/index.asp
där erbjuder dom en tjänst som i mycket liknar wayfinder... men det är en ny tjänst som inte riktigt fungerar fullt ut som det ser ut idag, men dom gör framsteg så gott som dagligen. en vacker dag får dom säkert ihop det.... annars blir det Wayfinder för mej... (funkar i hela europa ju... för hur det ser ut där jag bor, och hur jag tar mej till punkt B i "min" stad vet jag redan...)

Permalänk
Medlem

Någon som gjort en karta över storstockholmsområdet kan ju ta och kontakta mig.

Visa signatur

Hail to the 2600k

Permalänk
Medlem

Jodå karta över Stockholm har man ju, MEN... googlade fram en sida som säljer satelitkartor!
http://www.terraserver.com/search/intlcity_results.asp?city=S...

Kan ingen handla en sån med hög upplösning? Jag kan åta mig att kalibrera den

Permalänk
Medlem

Kan inte någon vara snäll och uploada en bra karta över Sthlm ? Verkar ju vara relativt många som har en och det skulle ju underlätta om alla slapp klippa och klistra

Visa signatur

jaa soet litten jente dean daer!

Permalänk
Avstängd

jag kan inte ladda ner kartoer fast jag får en fix det står "webbsidan har ovänta innehåll" är det bara att kartan inte finns där jag bor:/

Visa signatur

pentium 2 haha 16 gb hårdisk och 64 mb grafikminne och 256 ramminne. hehe

Permalänk
Medlem

Nu har jag lagt upp 551 st (800x600) gif bilder av Stockholm.
Finns det någon som kan få ihop de till en stor?

http://s35.yousendit.com/d.aspx?id=259NYL0DS6V7W0T83ME5DJ4WWT

Filen heter stockholm.zip 17.5MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raggaren
jag kan inte ladda ner kartoer fast jag får en fix det står "webbsidan har ovänta innehåll" är det bara att kartan inte finns där jag bor:/

Jag har på senare tid fått samma fel, men bara från mappoint (Europa). Testa mapquest istället!

Synd eftersom mappoint hade de bästa kartorna

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maxxq
Nu har jag lagt upp 551 st (800x600) gif bilder av Stockholm.
Finns det någon som kan få ihop de till en stor?

http://s35.yousendit.com/d.aspx?id=259NYL0DS6V7W0T83ME5DJ4WWT

Filen heter stockholm.zip 17.5MB

Det finns ett problem att kartorna mappar inte mot varandra om de läggs brevid varandra.
En väg tex fortsätter på bilden brevid ca 1cm nedanför.

edit:
hitta.se kartor verkar inte ha det problemet om du skulle kunna ta ner dom?