Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av namnlös
Min GPS ville inte hänga med idag. Måste man hålla undersidan uppåt så att GPS märket syns eller ska man hålla den med skärmen uppåt? Stod minst stil 10 min ute i friska luften.

Okej, varför inte hålla den med gps antennen uppåt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Min GPS ville inte hänga med idag. Måste man hålla undersidan uppåt så att GPS märket syns eller ska man hålla den med skärmen uppåt? Stod minst stil 10 min ute i friska luften.

GPS märket är bara en gummiplopp som täcker uttag för extern antenn. orienteringen av telefonen ska inte spela någon roll. lägg den brevid dig på parkbänken och njut av höstsolen i några minuter. om den inte får en fix så testa att starta om kopplingen till GPSen om inte det funkar, programmet och i till sist telefonen.

Visa signatur

Har du nhGPS? kolla detta.
Fotograferar lite ibland när jag har tid. Annars jobbar jag som fotograf.

Permalänk

Flygfoto

Jag har sparat en gigantisk bild i vilken jag klistrat ihop flygfoto över Kristianstad och använder den som karta i nhGPS. Det är faktiskt ganska så soft.

Permalänk

Ingen som kan fixa nån liknande karta över Visby?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Corpsegrinder
Ingen som kan fixa nån liknande karta över Visby?

Men snälla, kan ingen bara klippa ihop dom tre cykelkartorna över göteborg till en stor? Alternativt klippa ihop eniro kartor?

Permalänk

Någon som har någon bra karta över Stockholm?

Permalänk
Medlem

Varför inte klippa ihop några egna? Så svårt är det ju inte... Förövrigt tror jag inte att Eniro m.m. är så pigga på att det börjar snurra runt färdiga kartor över hela Sverige på nätet. Tänk även på att stora kartor tar stor plats när man använder dem i minnet, så flera halvstora kartor är faktiskt att föredra. Jag klippte ihop en jättekarta över Stockholm som inte fick plats i minnet så det var bara att dela...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Men snälla, kan ingen bara klippa ihop dom tre cykelkartorna över göteborg till en stor? Alternativt klippa ihop eniro kartor?

du ska nog vara smått galen för att försöka dig på att ladda denna i telefonen, men du kan ju försöka. jag laddade en 1 mb JPEG och det funkade, även om det tog tid.

denna är 1,25 mb i PNG format, 3000x3289 px.

http://equinox.silentwhisper.net/~david/bilder/random/gothemb...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pixas
du ska nog vara smått galen för att försöka dig på att ladda denna i telefonen, men du kan ju försöka. jag laddade en 1 mb JPEG och det funkade, även om det tog tid.

denna är 1,25 mb i PNG format, 3000x3289 px.

http://equinox.silentwhisper.net/~david/bilder/random/gothemb...

Tack!!

Permalänk
Inaktiv

Tackar!! Även om jag inte är i hela GBG kan den vara bra att ha

Permalänk
Medlem

Hehe, när jag försökte lägga in den kartan i nhGPS så stod det "Could not load image, out of range" och sen kom det upp ett meddelande om att kontrollpanelen hade avslutats

Permalänk
Medlem
Citat:

Hehe, när jag försökte lägga in den kartan i nhGPS så stod det "Could not load image, out of range" och sen kom det upp ett meddelande om att kontrollpanelen hade avslutats

hehe, du får nog köra på den tredelade kartan ändå. tillochmed photoshop klagade på att den var för stor för att spara, men det gick ändå. Telefonen är uppenbarligen inte lika förlåtande.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förstår inte riktigt poängen med det här. Visst är det kul att se sig själv på kartan, men det är ju vägvisningen som är intressant med GPS i handenheter. Jag är här och jag ska dit, visa mig hur!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
Jag förstår inte riktigt poängen med det här. Visst är det kul att se sig själv på kartan, men det är ju vägvisningen som är intressant med GPS i handenheter. Jag är här och jag ska dit, visa mig hur!

Jag tror wayfinder är något för dig.

Permalänk
Medlem

om man lägger in egna kartor i NhGPS så måste man ju veta på vilken Longitud resp. Latitud man befinner sig på, så man man göra dom där två kalibrationspunkterna... eller hur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H@sse
om man lägger in egna kartor i NhGPS så måste man ju veta på vilken Longitud resp. Latitud man befinner sig på, så man man göra dom där två kalibrationspunkterna... eller hur?

Kila ut i naturen och skapa två waypoints, gärna så långt som möjligt från varandra för ökad exakthet, som du vet var de befinner sig på kartan och använd dessa waypoints som kalibreringspunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel

detta är ju såklart en halv-lösning. alternativet är än så länge wayfinder som kostar 1200 per år + datakostnader då man måste ladda ner kartorna från deras server. mer än vad jag är villig att betala. då är en kartbok som visar var du är ett bra alternativ, och det är det som nhGPS är.

Citat:

du har ju GPS i telefonen så det är ju inga problem...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

pixas: True.

Jag klipp&klistrade ihop en karta av Helsingborg om någon är intresserad. Här hittar ni den i diverse format och kvaliteter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pixas

du har ju GPS i telefonen så det är ju inga problem...

Men ok, hjälp mig här då...

Jag har precis gått till Gulasidorna, sökt på min adress, och lagt in bilden i mobilen, startat nhGPS och valt min min karta i "Select Map"..

Programmet säger att man ska Kalibrera kartan, alltså visa vart två speciella punkter finns på kartan, så den kan räkna ut skalan på karta osv.
Då klickar man på ett ställe i kartan och får fram detta:

Då måste man ju ha reda på positionen... hur?!

Permalänk
Hedersmedlem

H@sse: Jag har inte provat programmet än, men jag antar att du sätta en waypoint där du är och sen kan du klicka på "From Waypoint..." på bilden där.

Permalänk
Medlem

Gör en waypiont där du är och använd denna..

Permalänk
Inaktiv

Find the place kan ju räkna ut den andra positionen

Permalänk
Medlem

För att sätta ut en waypoint måste jag ange positionen för en ny wayp

edit. ska kolla med find the place

Permalänk
Medlem
Citat:

Find the place kan ju räkna ut den andra positionen

Fast det går inte att skriva in dom positionerna i nhGPS som man får fram i Find The Place.

Permalänk
Medlem
Citat:

Fast det går inte att skriva in dom positionerna i nhGPS som man får fram i Find The Place.

varför kan man inte det?..

Permalänk
Inaktiv

Jo man kan det det är bara att skriva om dem. Tex:
N 50 321,541
E 45 544,456

Permalänk
Medlem
Citat:

Men ok, hjälp mig här då...

Jag har precis gått till Gulasidorna, sökt på min adress, och lagt in bilden i mobilen, startat nhGPS och valt min min karta i "Select Map"..

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload7/DSCN0030.JPG

Programmet säger att man ska Kalibrera kartan, alltså visa vart två speciella punkter finns på kartan, så den kan räkna ut skalan på karta osv.
Då klickar man på ett ställe i kartan och får fram detta:

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload7/DSCN0031.JPG[

Då måste man ju ha reda på positionen... hur?!

- gå ut och låt GPSen få en fix på dig. det kan ta ett par minuter första gången, så ha tålamod. när den fått en fix så ersätts texten "no fix" med information om var du befinner dig, hur snabbt du färdas och i vilken riktning.
- tryck på kartan där du befinner dig. nhGPS kommer fylla i latitud och longitud själv.
- gå en kilometer eller så och ställ dig på ett ställe på kartan som du vet var det är. tryck på kartan där du befinner dig. kordinaterna fylls i automagiskt.
- kartan är nu kalibrerad och du kommer få fram en grön markering där du befinner dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack! Jag No fix försvann efter en lång stund med telefonen liggandes i ett fönster

Sen gick jag av en kvällspromenad med den, och allt funkade.. tack!

Permalänk
Inaktiv

http://www.lm.se/geodesi/program/gtransrv/gtransframe.htm

Vilket system är det som nhGPS använder sig av?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theboogieman
http://www.lm.se/geodesi/program/gtransrv/gtransframe.htm

Vilket system är det som nhGPS använder sig av?

GPSen använder WGS 84 vilket ska vara nära identiskt med sweref99.