HDD Problem störande!

Permalänk
Medlem

HDD Problem störande!

Jag köpte en 200gb Western Digital från webbis efter att min gamla 60 giggare kola.

Hade problemet med att windows bara visade 137gb, men det fixade jag.

Nu har ja ännu ett problem. HDDn laddar i otroliga mängder, CPU-användningen ligger på 100% och då kan man knappt använda datorn.
Det är inte alltid så, det händer när ja ska flytta saker i hårddisken, när DC hashar filerna eller när ja ska överföra musik till ipoden.
När detta händer så kan jag inte lyssna på musik, det hackar som fan, samma gäller om man kollar på nån film.

Jag vet inte vad detta kan bero på.
Snälla hjälp mej! (Detta är mitt första inlägg på SweClockers

Tack på förhand.

Visa signatur

// Pancho

Permalänk
Hedersmedlem

1. Installerat rätt moderkortsdrivrutin? (ForceWare, VIA Hyperion osv, beror på moderkortskrets)

2. Gå in i enhetshanteraren, välj egenskaper för primär/sekundär IDE/ATAPI-kontroller och kolla ifall hårddisken står på "DMA om möjligt".

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Kr^PacMan:

1. Vet inte om ja har rätt drivrutin..

2. Det står "DMA om tillgängligt" på både primär och sekundär.

Visa signatur

// Pancho

Permalänk

Har samma problem jag med

Har kollat å båda e inställda på DMA om tillgängligt och drivrutiner e dom senaste...snäll e i behov av akut hjälp...

Visa signatur

Det finns bara 10 sorters människor - Dom som förstår binära tal och dom som inte gör det.

Permalänk
Medlem

billybomb: det verkar vara ett ganska vanligt problem..synd bara att man inte vet hur man ska fixa det..

Snälla om nån kan hjälpa till med detta snart...

Visa signatur

// Pancho

Permalänk
Hedersmedlem

Hur ser det ut ifall du gör ett test i HDTach? Låter helt klart som att disken körs i PIO-mode.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Ja fixade problemet...gå in på enhetshanteraren å där expandera IDE ATA/ATAPI-fliken...välj sen den IDE-kanalen som e inställd på PIO -> drivrutiner -> avinstallera. Sedan så ere bara att starta om datorn å låta datorn sen hitta å installera...de funkade för mej å borde funkar för dej oxo eftersom våra problem var så lika.

Visa signatur

Det finns bara 10 sorters människor - Dom som förstår binära tal och dom som inte gör det.

Permalänk
Medlem

billybomb: ja gjorde som du sa, men den ändrar inte till DMA, den kör fortfarande PIO..

Visa signatur

// Pancho

Permalänk

Hmm...ja har för mej att Victonic skrev en länk till en sida i en annan tråd på Microsoft Knowledgebase där de stog om de här problemet. Kom inte ihåg var de var men hoppas victonic tittar förbi här ngn gång så att han kan skriva länken igen.

Visa signatur

Det finns bara 10 sorters människor - Dom som förstår binära tal och dom som inte gör det.