Permalänk
Avstängd

Skillnad på Mac och Pc

Vad är skillnaden?

Visa signatur

| Epox 8k5a2+ | Amd 2200+@1807 mhz | 512 Mb DDR (corsair) | Radeon 9800pro (HiS IceQ) | Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

Ma och p.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Re: Skillnad på Mac och Pc

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jlw
Vad är skillnaden?

En mac har en helt annan typ av CPU. De har bussar som liknar PCn.
En stor skillnad är nog att de är fria från omoderna rester från tidigare generationer maskiner som PCns PS/2-kontakter, com-portar och skrivarportar och annat skräp. De är därför inte heller lika bakåtkompatibla som PCn. Ut med det gammla och in med det nya.

De flesta mac-användare kör Mac OS. Mac OS 9 och tidigare är mycket primitiva om man jämför med *NIX-system och Windows-NT/2000/XP då det har riktigt usel minneshantering och läskigt dålig multitasking. Mac OS 9 och tidigare har en tendens att hänga sig och starta om lite då och då om man gör för mycket.

Mac OS X är raka motsatsen. Det är UNIX-besläktat (BSD) och har därför finfin multitasking och minneshantering. Det är lättanvänt och flashigt men då det kan utnyttja den annars outnytjade kraften i grafikkoren flyter det på fint utan att använda alla systemresurser. Den systemkomponent som Mac OS X älskar är RAM. Jag rekomenderar att man har minst 1GB ram i maskinen för att det skall gå bra.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

Mac är en förkortning på Macintosh, som är Apples namn på deras datorer. En modern Mac använder en ppc (PowerPC) processor, det är IBM som tillverkar de och ppc är en förenklad version utav ibms feta Power processorer. G4orna och äldre är tillverkade av motorola i sammarbeta med ibm. Ännu äldre macar innan Powerpc dagarna var 68k processorer. Och de processorerna användes på många plattformar.

Skillnaden är mestadels på hårdvarunivå med även mjukvarudelar är olika. En pc har en bios. någon som macar inte har, de har istället en programvara som kallas openfirmware. Sedan erbjuder apple ett operativsystem till macarna, vid namn Mac OS X. Men du kan köra linux eller *BSD på en mac om du vill det.

En stor och väldigt viktig skillnad mellan ppc och x86 är att ppc processorn är en risc och x86 är inte en ren cisc, men rätt mycket cisc.
En risc processor bygger på enklare principer då man inte har lika många instruktioner sammanlagt utan mer basic. En risc är också mer mhz effektiv än en cisc och ciscprocessoerna kräver mer kraft för att göra samma jobb, och det betyder mer värme och ström.

Permalänk
Medlem

Hur dupa svar skall vi ge sidde?

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VaCUm
Hur dupa svar skall vi ge sidde?

Jag funderar på att gå in på de filosofiska svaren, berätta om möjligheter och livsstil, men kanske ska hänvisa till Douglas Adams istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Jag funderar på att gå in på de filosofiska svaren, berätta om möjligheter och livsstil, men kanske ska hänvisa till Douglas Adams istället.

Funderade på det där med douglas adams... kanske fixa fram ett fint citat om mac eller nått sånt...

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

namnet?

Visa signatur

'Let's put it this way: if you need to ask a lawyer whether what you do is "right" or not, you are morally corrupt. Let's not go there. We don't base our morality on law.' - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Macs datorer ser också snyggare ut än vad en pc gör och sen så anses man också rikare om man har en mac för dom är mycket dyrare än vad en pc är

jag gillar mac dok så har jag inte en

Visa signatur

8D

Permalänk
Hedersmedlem

Lite fel ordval kanske, vad jag vet är Apples datorer också PC's (persondatorer).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
....sen så anses man också rikare om man har en mac för dom är mycket dyrare än vad en pc är

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quizor
Lite fel ordval kanske, vad jag vet är Apples datorer också PC's (persondatorer).

Men menas inte med PC IBM Compatible PC?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Ma och p.

HAHAHAHA. Fast du har ju faktiskt rätt

/P

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Men menas inte med PC IBM Compatible PC?

Jodå, men en del blir förvirrade av att PC är en förkortning av "Personal Computer" och att Mac:ar också är persondatorer.

Men vanligtvis när man använder förkortningen PC menar man x86-kompatibla datorer.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Sen bör man ju ha i åtanke att PPC-arkitekturen har sina rötter i RISC-arkitekturen (reducerade mängder med instruktioner) medan x86 (Intel, AMD) har sina rötter i CISC (komplicerade instruktions-arkitekturer)

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

amd har väl inte kört cisc
eller minns jag fel

Visa signatur

Sempron 3100+ GF3ti200 1024MB RAM WinXP
XP1600+ "A7V8X" 512MB ram FX5200(GF5) Debian Testing (Openbox)
Acer XP1800+ (bärbar)Debian Gnome

Permalänk
Medlem

AMD följer x86-standarden (eller x86-64 med A64'orna och uppåt) och den har sina rötter i CISC-fundament.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isecore
AMD följer x86-standarden (eller x86-64 med A64'orna och uppåt) och den har sina rötter i CISC-fundament.

CISC var önskvärt förr när minne var dyrt eftersom det generellt klarar sig med mindre minne (det var väl orsaken till att vissa UNIX arbetsstationer snurrade på motorolas 68030 strax efter att istiden försvann). Numera så finns det väl där för att???

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Numera så finns det väl där för att???

Bakåtkompabilitet. Min vän, bakåtkompabilitet!

Är det inte underbart, att en ny AMD 64 med modernaste tekninken har anor ända bak till klassiska 386?
Är det inte underbart att vi kan köra samma mjukvara på en modern pc från 2004 som på en gammal från 1994? Den möjligheten har inte några mac-loosers inte!

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
Macs datorer ser också snyggare ut än vad en pc gör och sen så anses man också rikare om man har en mac för dom är mycket dyrare än vad en pc är

jag gillar mac dok så har jag inte en

Apples datorer...

iBook är en billig(!) Mac.

Citat:

Är det inte underbart, att en ny AMD 64 med modernaste tekninken har anor ända bak till klassiska 386?

Varför sträva bakåt när man kan sträva framåt?

Citat:

Är det inte underbart att vi kan köra samma mjukvara på en modern pc från 2004 som på en gammal från 1994? Den möjligheten har inte några mac-loosers inte!

Var det ett försök att provocera? Jag kan köra gamla Mac och PC program på min Mac. Du kanske skulle efterforska lite innan du gör bort dig så där i fortsättningen.

Sen finner jag det oftast mer användbart att använda NYA program till mina NYA datorer. Ser ingen mening att traggla i Photoshop 1.0 på min jobb-G5'a bara för att jag KAN...

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Bakåtkompabilitet. Min vän, bakåtkompabilitet!

En tillrättavisning, i all välmening. Det heter kompatibilitet.

Hade jag sett det en gång hade jag låtit det vara men jag ser det allt oftare här och på andra forum.

Mvh/Nicklas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ns8
En tillrättavisning, i all välmening. Det heter kompatibilitet.

Hade jag sett det en gång hade jag låtit det vara men jag ser det allt oftare här och på andra forum.

Mvh/Nicklas

Jag erkänner. Jag missar också den där detaljen... men jag skall försöka så gott jag kan...

Att X86-maskiner är bakåtkompatibla med så gammla maskiner är onödigt. Vem vill köra så gammla program?

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk

Macintosh är en äppelsort.

Men det bästa var Newton, liten (tyngdlös) och snubben fick ju faktiskt ett äpple i skallen.

Permalänk
Medlem

Att man kan köra program från en 8086a i dagens x86 maskiner är ju så förbannat meningslöst, det krävs iofs lite omkompilering osv för att det är från en 8bitars processor. Den processorarkitekturen släpptes 1978 utav Intel.
Bara idéen att använda samma arkitektur sedan 1970 talet är ju idiotiskt. Den blev 32 bitars i och med 386an har jag för mig. Men fortfarande en riktigt gammal dator. och fortfarande lustigt att köra med samma typ utav arkitektur när man finns bättre.
Det sjuka med det hela är att 8086an bygger på 8008an som bygger på 4004an.
Och 4004an var den första microprocessorn som byggdes i ett chip.

Man började använda x86 plattformen för att konkurrera med 68k processorn.

Men, om vi har tur så kanske vi slipper x86 om några år. PPC marknanden som var i stort sätt bara använt utav Apple har börjat användas på andra fronter. xbox2 kommer ha ppc processorer, kan det vara en ny fas i datorindustrin, kommer microsoft börja göra windows för andra plattformar igen?
Amiga One har kommit om ni uppmärksammat det. En ny amiga alltså, bygger på ppc...
Intel har problem med utvecklingen utav deras processorer, de börjar köra fast. Kanske dags att byta inriktigt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Bakåtkompabilitet. Min vän, bakåtkompabilitet!

Är det inte underbart, att en ny AMD 64 med modernaste tekninken har anor ända bak till klassiska 386?
Är det inte underbart att vi kan köra samma mjukvara på en modern pc från 2004 som på en gammal från 1994? Den möjligheten har inte några mac-loosers inte!

Visst, det kanske finns nån "fördel" med detta, men även om jag är en långtida PC-användare så förstår jag inte riktigt vitsen med det. Apple har löst detta på ett väldigt snyggt sätt iom carbon, cocoa och classic-lagren i OS X och jag önskar att PC-branschen kunde begrava all legacy-skit (PS/2-portar, 640kb minnesspärr, etc) och börja tänka framåt istället för att skydda sin bakåtkompatibilitet som nån nervös hönsmamma.

Dessutom går faktiskt kompatibiliteten längre bak än bara i386, den går ända tillbaka till den första 8-bitars 8086'an.

Jag är inte stor på Mac vs PC-krig heller. Mac har många fördelar men också många nackdelar. Att klanka ner på Mac (eller PC) är meningslöst. Man använder det som funkar bäst för sina behov.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isecore

Dessutom går faktiskt kompatibiliteten längre bak än bara i386, den går ända tillbaka till den första 8-bitars 8086'an.

Som jag skrev samtidigt som du skrev det där...
Det går längre än så. Intel 4004...

Permalänk
Medlem

Mac OS X kan köra OS 9 program, de flesta UNIX och även en del Linux-program, MS-DOS emulator kan köras och Windowsprogram kan köras med Virtual PC. Jag ser inte att Macen har några nackdelar på den punkten.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Mac OS X kan köra OS 9 program, de flesta UNIX och även en del Linux-program, MS-DOS emulator kan köras och Windowsprogram kan köras med Virtual PC. Jag ser inte att Macen har några nackdelar på den punkten.

Det är inte riktigt samma sak. Du emulerar massa. På x86 sidan funkar koden rakt, utan emuleringar. Då processorn funkar på samma sätt fortfarande.
En pece kan ju göra samma sak som du just sa om den emulerar också.

Permalänk

Disclaimer: Jag är Mac & PC-användare. Använder båda, och försvarar båda, i mån av behov. Men..

Jag förstår faktiskt inte allt jävla tjafs om bakåtkompatibilitet. Det faktum att x86-arkitekturen har utvecklats radikalt sedan 8086'an kom är det väl ingen som förnekar? Vidare, om jag förstått saken rätt så är de senare CPUerna interna RISC-maskiner, men snackar x86-instruktioner utåt, av kompatibilitetsskäl. Det är väl är en BRA sak för guds skull? Ibland finns det anledning att plocka bort legacy-prylar, när det hindrar framtida utveckling, men i det här läget är det faktiskt inte relevant - det är bara en bonus att kunna köra äldre mjukvara i mån av behov, utan emulering.

Shit alltså, med tanke på hur debatten förts här verkar det ju som folk borde tycka illa om Linux, i och med att det har sina rötter i tekniker och tankegångar från 60-talet... Hey, NT är ju mycket nyare, då måste det ju definition vara ett bättre operativsystem. Eller inte?

Slutligen, allt tjafs om att plocka bort legacy-portar.. varför? Finns det NÅGON vettig människa som kan förklara varför? Dom kostar ju praktiskt taget ingenting att ha kvar (i dagsläget brukar väl dessa funktioner ligga i IDE-kretsarna eller dylikt, och ta ungefär.. didley squat i wafer-utrymme eller strömförbrukning), och dom är ruggigt praktiska och beprövade.

Usch, bevare mig väl för naiva "förnyare"...

W

Permalänk

Det verkar som om jag hade för lite smilies i mitt inlägg. Jag hade några först, men tänkte att ironin var tillräckligt tydlig ändå.

Självklart är det bara löjligt att man kan köra samma mjukvara på ett system av idag som på ett system från 1994, skillnaden i prestanda på datorerna är så stor att, som redan nämnts, emulering duger perfekt för de få program(mestadels spel) som man kan tänkas vilja köra som är så gamla.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ns8
En tillrättavisning, i all välmening. Det heter kompatibilitet.

Hade jag sett det en gång hade jag låtit det vara men jag ser det allt oftare här och på andra forum.

Nä, det är bra att du säger till, annars fortsätter jag ju bara och gör fel, det vinner ingen på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Jag förstår faktiskt inte allt jävla tjafs om bakåtkompatibilitet. Det faktum att x86-arkitekturen har utvecklats radikalt sedan 8086'an kom är det väl ingen som förnekar? Vidare, om jag förstått saken rätt så är de senare CPUerna interna RISC-maskiner, men snackar x86-instruktioner utåt, av kompatibilitetsskäl. Det är väl är en BRA sak för guds skull? Ibland finns det anledning att plocka bort legacy-prylar, när det hindrar framtida utveckling, men i det här läget är det faktiskt inte relevant - det är bara en bonus att kunna köra äldre mjukvara i mån av behov, utan emulering.

Så du menar att man inte skulle kunna göra en bättre processor idag om man offrade bakokompabiliteten? Är amd/intel 64 det bästa(per pris såklart) som kan göras med dagens teknik?
Själv vet jag inte. Jag är inte speciellt insatt i processortillverkning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Shit alltså, med tanke på hur debatten förts här verkar det ju som folk borde tycka illa om Linux, i och med att det har sina rötter i tekniker och tankegångar från 60-talet... Hey, NT är ju mycket nyare, då måste det ju definition vara ett bättre operativsystem. Eller inte?

Ja, jag ogiller linux på grund av dess rötter i unix. Jag irriterar mig hela tiden på all jävla säkerhet i linux, det inför en massa onödiga steg, och är ändå inte speciellt säkert, vilket man kan läsa i misstags-tråden, där folk brukar kunna av misstag köra rm -rf /* o.s.v.
Jag irriterar mig på kommandon som inte är intuitiva, mycket bara för att det ska vara Unix-likt, inte för att det finns någon poäng med det.
Jag anser iofs att om något är bra gjort så finns det ju ingen anledning att skrota iden, men när något är anpassat för en situation som inte längre gäller är det dags att göra nytt, vi har inte längre problemet med för lite minna, x86 är altså inte längre en bra plattform. Vi har inte längre bara nördar som jobbar med datorer, så svårlärda kommandon är inte längre en bra ide.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Slutligen, allt tjafs om att plocka bort legacy-portar.. varför? Finns det NÅGON vettig människa som kan förklara varför? Dom kostar ju praktiskt taget ingenting att ha kvar (i dagsläget brukar väl dessa funktioner ligga i IDE-kretsarna eller dylikt, och ta ungefär.. didley squat i wafer-utrymme eller strömförbrukning), och dom är ruggigt praktiska och beprövade.

Legacy-portar?

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se