Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk

Hoppas att det är rätt att skriva här, men det gäller ju ändå matte så...

Var det några av er som gjorde nationella prov i matte 3c den 24/5? tänkte vi kunde diskutera lösningar på frågor osv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av piccolodbz:

Hoppas att det är rätt att skriva här, men det gäller ju ändå matte så...

Var det några av er som gjorde nationella prov i matte 3c den 24/5? tänkte vi kunde diskutera lösningar på frågor osv.

Har du någon specifik fråga så är det fritt fram att ställa den, men ofokuserad diskussion passar inte så bra för tråden.

Alltså: om du har ett specifikt tal från provet som du undrar över så redogör för talet så kommer du säkert få svar. Jag antar att proven finns för nedladdning någonstans så här i efterhand.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av phz:

Har du någon specifik fråga så är det fritt fram att ställa den, men ofokuserad diskussion passar inte så bra för tråden.

Alltså: om du har ett specifikt tal från provet som du undrar över så redogör för talet så kommer du säkert få svar. Jag antar att proven finns för nedladdning någonstans så här i efterhand.

Jaha ok ska försöka vara lite mer specifik.

Tyvärr så finns provet inte än ute på nätet. Nu riktas denna fråga mest åt er som har gjort provet, men på näst sista frågan på del D, angående enhetscirkeln så fick jag själv svaret Cos v = 1/sqrt(t^2+1).

På sista frågan på del D fick, som löd som följande, vad är S'(4) då S(x+h) = s(x) + h. Där fick jag svaret att S'(x) = 1, alltså en linjär funktion vilket medför att funktionen har lutningen 1 för alla x, vilket ger oss att S'(4) = 1.

Någon som fick samma svar, är mest osäker på frågan angående enhetscirkeln, om ni önskar skulle jag kanske kunna få till en skiss på enhetscirkelns frågan.

Tacksam för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av piccolodbz:

På sista frågan på del D fick, som löd som följande, vad är S'(4) då S(x+h) = s(x) + h. Där fick jag svaret att S'(x) = 1, alltså en linjär funktion vilket medför att funktionen har lutningen 1 för alla x, vilket ger oss att S'(4) = 1.

Låter rimligt (om ditt s är tänkt vara ett S, men det antar jag). Derivatans definition är
   f ′(x) = lim_{h → 0} (f(x + h) − f(x)) ∕ h

Med S(x + h) = S(x) + h fås
   S ′(x) = lim_{h → 0} (S(x + h) − S(x)) ∕ h
           = lim_{h → 0} (S(x) + h − S(x)) ∕ h
           = lim_{h → 0} h ∕ h
           = lim_{h → 0} 1
           = 1

Alltså är S ′(x) = 1 för alla x, och alltså
   S ′(4) = 1

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av phz:

Låter rimligt (om ditt s är tänkt vara ett S, men det antar jag). Derivatans definition är
   f ′(x) = lim_{h → 0} (f(x + h) − f(x)) ∕ h

Med S(x + h) = S(x) + h fås
   S ′(x) = lim_{h → 0} (S(x + h) − S(x)) ∕ h
           = lim_{h → 0} (S(x) + h − S(x)) ∕ h
           = lim_{h → 0} h ∕ h
           = lim_{h → 0} 1
           = 1

Alltså är S ′(x) = 1 för alla x, och alltså
   S ′(4) = 1

Exakt så gjorde jag, därför är jag ganska säker på den frågan, men har du själv gjort provet? isåfall vad fick du på frågan angående enhetscirkeln?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av piccolodbz:

Exakt så gjorde jag, därför är jag ganska säker på den frågan, men har du själv gjort provet?

Nej, det var länge sedan jag läste Matte C (som det väl inte ens heter längre, utan "Matte 3").

Som sagt: om du tydligt redogör för uppgifter och skriver hur du har gjort så finns det säkert någon som kan hjälpa/rätta/bekräfta.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd

Vad gör jag för fel? Jag vill veta vad a+b är för tal (två heltal)

http://www.wolframalpha.com/input/?i=%283%2B%E2%88%9A11%29%28...

Svaret kan skrivas som a+b√11 där a och b är heltal.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av amanito:

Vad gör jag för fel? Jag vill veta vad a+b är för tal (två heltal)

http://www.wolframalpha.com/input/?i=%283%2B%E2%88%9A11%29%28...

Svaret kan skrivas som a+b√11 där a och b är heltal.

Om du multiplicerar ihop parenteserna blir det nog lätt att identifiera a och b.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av amanito:

Vad gör jag för fel?

Vad har du gjort överhuvudtaget? Skriv vad du försökt med så att vi kan se var du fastnar, annars är det inte lätt att ge bra hjälp.

Skrivet av amanito:

Jag vill veta vad a+b är för tal (två heltal)

http://www.wolframalpha.com/input/?i=%283%2B%E2%88%9A11%29%28...

Svaret kan skrivas som a+b√11 där a och b är heltal.

Ekvationen är alltså
   (3 + √11)(12 − 3√11)² = a + b √11
för de som inte vill klicka.

Kort sagt: utveckla och identifiera.

Längre sagt: utveckla och identifiera genom att använda kunskaper/intuitiva antaganden om olika talmängder (i detta fall: heltal (ℤ) och irrationella tal (ℝ ∖ ℚ)). Ledtråden du hade fått om att a, b ∈ ℤ möjliggör ett entydigt svar.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phz:

Vad har du gjort överhuvudtaget? Skriv vad du försökt med så att vi kan se var du fastnar, annars är det inte lätt att ge bra hjälp.

Ekvationen är alltså
   (3 + √11)(12 − 3√11)² = a + b √11
för de som inte vill klicka.

Kort sagt: utveckla och identifiera.

Längre sagt: utveckla och identifiera genom att använda kunskaper/intuitiva antaganden om olika talmängder (i detta fall: heltal (ℤ) och irrationella tal (ℝ ∖ ℚ)). Ledtråden du hade fått om att a, b ∈ ℤ möjliggör ett entydigt svar.

Förlåt. Talet är (3+√11)(12-3√11)^2 Svaret kan skrivas som a+b√11 där a och b är heltal.

Vad är a resp. b?

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

Om du multiplicerar ihop parenteserna blir det nog lätt att identifiera a och b.

Det hjälpte inte

(3+√11)*(12-3√11)^2=(a+b√11)

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av amanito:

Det hjälpte inte

(3+√11)*(12-3√11)^2=(a+b√11)

Jodå. Multiplicera ihop (utveckla alltså; till maximalt expanderad form) parenteserna och jämför resultatet med a + b√11. Kan man se någon likhet?

Permalänk

Hej!

Visst måste detta (x^(k+1))/(k+1) vara en generell primitiv funktion till x^k?

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskarone:

Hej!

Visst måste detta (x^(k+1))/(k+1) vara en generell primitiv funktion till x^k?

Lägg till en godtycklig konstant och kanske en brasklapp om att det blir problem när k = -1.

Permalänk
Skrivet av e5150:

Lägg till en godtycklig konstant och kanske en brasklapp om att det blir problem när k = -1.

Just ja konstanten! Glömde att säga att k definierades k > 1.

Tack!

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maskarone:

Just ja konstanten! Glömde att säga att k definierades k > 1.

Tack!

Även k = 1 och k = 0 täcks in av samma "formel" (med + C-tillägget), liksom k = −2, −3, −4, … . Mer i ämnet.

Det är intressant att titta på just k = −1-fallet: man ser ju direkt att samma formel som för övriga heltal gått åt pipan iom att bråket inte är definierat för 0 i nämnaren. Det är inte helt uppenbart (minst sagt) att det öht finns en (fast egentligen flera på ett specifikt sätt) primitiv till x⁻¹ = 1/x, och förklaringen innehåller en hel del "högre" matematik. Så det var inte en slump att de i din uppgift angav att k skulle vara positiv .

På ett närliggande tema så "fuskar" man även ofta när man introducerar integrationskonceptet på gymnasiet när man lär ut att "man tar en primitiv funktion och sätter in gränserna"; det håller bara om man är försiktig med vilka intervall man jobbar med. Se exempelvis:
   ∫₋₁¹ 1/x² dx
Intuitivt ser man att integralen måste vara positiv eftersom integranden är positiv över hela intervallet, men om man räknar naivt utan att ha koll på förutsättningarna för integralkalkylens fundamentalsats:
   ∫₋₁¹ 1/x² dx "=" [−1/x]₋₁¹ = −1 − (−(−1)) = −2
Rackarns .

Jag säger inte att man medvetet lär ut "fel" på gymnasiet, men man hoppar över en del komplikationer, vilket har sina förklaringar i tidsbrist.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av phz:

Även k = 1 och k = 0 täcks in av samma "formel" (med + C-tillägget), liksom k = −2, −3, −4, … . Mer i ämnet.

Det är intressant att titta på just k = −1-fallet: man ser ju direkt att samma formel som för övriga heltal gått åt pipan iom att bråket inte är definierat för 0 i nämnaren. Det är inte helt uppenbart (minst sagt) att det öht finns en (fast egentligen flera på ett specifikt sätt) primitiv till x⁻¹ = 1/x, och förklaringen innehåller en hel del "högre" matematik. Så det var inte en slump att de i din uppgift angav att k skulle vara positiv .

På ett närliggande tema så "fuskar" man även ofta när man introducerar integrationskonceptet på gymnasiet när man lär ut att "man tar en primitiv funktion och sätter in gränserna"; det håller bara om man är försiktig med vilka intervall man jobbar med. Se exempelvis:
   ∫₋₁¹ 1/x² dx
Intuitivt ser man att integralen måste vara positiv eftersom integranden är positiv över hela intervallet, men om man räknar naivt utan att ha koll på förutsättningarna för integralkalkylens fundamentalsats:
   ∫₋₁¹ 1/x² dx "=" [−1/x]₋₁¹ = −1 − (−(−1)) = −2
Rackarns .

Jag säger inte att man medvetet lär ut "fel" på gymnasiet, men man hoppar över en del komplikationer, vilket har sina förklaringar i tidsbrist.

Tror jag hänge med ganska bra, har tyvärr inte riktigt fått någon vidare djupförståelse när det gäller integraler men tack ändå

Här är en till uppgift som jag tror jag vet hur man ska lösa men som blir väldigt jobbig:
I triangeln ABC är AB 23cm och AC 19cm. Vinkeln B är 25 grader större än vinkeln A. Hur lång är BC?

Först så bestämmer jag vinklarna. A = x, B = x + 25 och C = 180 - (2x + 25). Sen tar jag sinus satsen och får ut att Sin(B)/19 = Sin(C)/23 -> 23/19Sin(B) = Sin(C). Sen använde jag mig av Sin(a+b), Sin(2a) och Cos(2a) formlerna och fick en väldigt jobbig ekvation som jag inte orkade lösa ut x ur.

Är det så man ska göra och kan någon lösa ut x åt mig?

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maskarone:

Tror jag hänge med ganska bra, har tyvärr inte riktigt fått någon vidare djupförståelse när det gäller integraler men tack ändå

Här är en till uppgift som jag tror jag vet hur man ska lösa men som blir väldigt jobbig:
I triangeln ABC är AB 23cm och AC 19cm. Vinkeln B är 25 grader större än vinkeln A. Hur lång är BC?

Först så bestämmer jag vinklarna. A = x, B = x + 25 och C = 180 - (2x + 25). Sen tar jag sinus satsen och får ut att Sin(B)/19 = Sin(C)/23 -> 23/19Sin(B) = Sin(C). Sen använde jag mig av Sin(a+b), Sin(2a) och Cos(2a) formlerna och fick en väldigt jobbig ekvation som jag inte orkade lösa ut x ur.

Är det så man ska göra och kan någon lösa ut x åt mig?

Det ser onekligen ut att bli jobbigt. Har du skrivit av uppgiften exakt rätt? Fanns det minsta extra information om triangeln? Har du ett svar att kontrollera mot? Det är möjligt att något tillvägagångssätt gör att saker tar ut varandra på ett fint sätt, men jag kan inte se det.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av phz:

Det ser onekligen ut att bli jobbigt. Har du skrivit av uppgiften exakt rätt? Fanns det minsta extra information om triangeln? Har du ett svar att kontrollera mot? Det är möjligt att något tillvägagångssätt gör att saker tar ut varandra på ett fint sätt, men jag kan inte se det.

Jag är inte hundra på att det var exakt så men 98% säker. Det jag funderar på är att man borde ju kunna göra en grafisk lösning. Använda Sinus satsen så vi får Sin(C)/23 som en funktion och Sin(B)/19 som en annan och sedan se när det skär i varandra. Det x värdet borde ju vara X:et vi söker?

Annars så kanske man ska gå direkt på Cossinus sattsen?

Edit: Jag körde båda funktionerna i en graf och fick x = 8,39. Mins att det stod att man skulle svara med tre värdesifforor och det var vad jag orkade ta fram genom att zooma i grafen så möjligen tänkte som att man skulle lösa det så.

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maskarone:

Jag är inte hundra på att det var exakt så men 98% säker. Det jag funderar på är att man borde ju kunna göra en grafisk lösning. Använda Sinus satsen så vi får Sin(C)/23 som en funktion och Sin(B)/19 som en annan och sedan se när det skär i varandra. Det x värdet borde ju vara X:et vi söker?

Annars så kanske man ska gå direkt på Cossinus sattsen?

Edit: Jag körde båda funktionerna i en graf och fick x = 8,39. Mins att det stod att man skulle svara med tre värdesifforor och det var vad jag orkade ta fram genom att zooma i grafen så möjligen tänkte som att man skulle lösa det så.

Ja, om grafiska lösningar var tillåtet så är det en annan femma. Att det stod "svara med tre värdesiffror" tyder på att just en sådan lösning var tanken, och räknas som "extra information för att lösa uppgiften" .

Jag är skeptisk till om det ens finns någon analytisk lösning till problemet; tror inte det, då man landar i problematiska trigonometriska uttryck. Att faktiskt visa vad som är lösbart och inte är dock ännu några nivåer upp i matematiken.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av phz:

Ja, om grafiska lösningar var tillåtet så är det en annan femma. Att det stod "svara med tre värdesiffror" tyder på att just en sådan lösning var tanken, och räknas som "extra information för att lösa uppgiften" .

Jag är skeptisk till om det ens finns någon analytisk lösning till problemet; tror inte det, då man landar i problematiska trigonometriska uttryck. Att faktiskt visa vad som är lösbart och inte är dock ännu några nivåer upp i matematiken.

Ok, då behöver jag inte känna mig dum för att jag inte löste den :). Måste vara så att de var ute efter en grafisk lösning då det bara var en uppgift på nationella provet i matte D, även om det var den sista.

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Entusiast
Skrivet av phz:

Ja, om grafiska lösningar var tillåtet så är det en annan femma. Att det stod "svara med tre värdesiffror" tyder på att just en sådan lösning var tanken, och räknas som "extra information för att lösa uppgiften" .

Jag är skeptisk till om det ens finns någon analytisk lösning till problemet; tror inte det, då man landar i problematiska trigonometriska uttryck. Att faktiskt visa vad som är lösbart och inte är dock ännu några nivåer upp i matematiken.

Grafiska lösningar? Jag som trodde att hela konceptet med trigonometri var att räkna fram korrekta svar baserat på felaktiga figurer. Kanske ska ta och titta på den där uppgiften igen när jag har tid över så ska vi se om Beta har någon praktisk formel som löser det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Grafiska lösningar? Jag som trodde att hela konceptet med trigonometri var att räkna fram korrekta svar baserat på felaktiga figurer. Kanske ska ta och titta på den där uppgiften igen när jag har tid över så ska vi se om Beta har någon praktisk formel som löser det.

Det går alltid att definiera lösningarna i sådana enkla geometriska problem med hjälp av icke-slutna uttryck med oändliga potensserier (vilket lämpar sig väl för numerisk lösning), men inte alltid som en sluten lösning. Nyckelbegreppet är "transcendent ekvation".

Ett vanligt exempel som dyker upp i kvantmekanik, värmeledning, hållfasthetslära (kritiska laster i Eulers knäckfall), etc. är ekvationen tan x = x. En till synes enkel trigonometrisk ekvation, men likväl kan man inte få över den till formen x = y, där y är ett slutet uttryck som inte beror på x. Det går att uttrycka den som en oändlig potensserie i separata analytiska omgivningar med Lagrangeinversion (och lösningarna kan i någon mån skrivas med hjälpfunktionen tanc som x = tanc⁻¹(1)), men vi har fortfarande ingen sluten lösning, och vi är rätt långt borta från Matte 4 .

Huruvida det givna problemet är av samma typ vet jag dock inte, utan det var bara en gissning baserat på en snabb uppställning av problemet. En exakt uträkning som överensstämmer med det numeriska svaret vore ett fullgott motbevis.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Hej!
Skulle vara väldigt bra om ni hjälper mig med en ekvation, för att få ut K måste jag logaritmerna vilket jag inte är så vass på. Skulle vara väldigt tacksam om ni löser den åt mig.
N(k)=N0 * 2^(k/T1/2)
Där T1/2 = 5,21 och N(k) = 10 och N0 = 50.

Det är alltså k jag vill få ut och detta måste jag göra med logaritmer.
Uppskattas om ni kan lösa denna åt mig.
Mvh

Windows formatering godkändes inte här så ekvationen ser väldigt ful ut.

Edit: Tveka inte, svara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fåtölj:

Hej!
Skulle vara väldigt bra om ni hjälper mig med en ekvation, för att få ut K måste jag logaritmerna vilket jag inte är så vass på. Skulle vara väldigt tacksam om ni löser den åt mig.
N(k)=N0 * 2^(k/T1/2)
Där T1/2 = 5,21 och N(k) = 10 och N0 = 50.

Det är alltså k jag vill få ut och detta måste jag göra med logaritmer.
Uppskattas om ni kan lösa denna åt mig.
Mvh

Windows formatering godkändes inte här så ekvationen ser väldigt ful ut.

Edit: Tveka inte, svara!

Hej! Vi börjar med att skriva om ekvationen lite, för att göra det enklare:

Citat:

10 = 50 * 2^(k / 5.21)
1/5 = 2^(k / 5.21)

Sen tar vi logaritmen med basen 2 på båda sidor av ekvationen:

Citat:

log2(1/5) = log2(2^(k / 5.21))

Sen utnyttjar vi denna egenskap hos logaritmer:

Citat:

log(2^x) = x*log(2)

Vilket ger:

Citat:

log2(1/5) = (k/5.21) * log2(2)

log2(2) = 1, sen multiplicerar vi med 5.21 på båda sidor:

Citat:

5.21 * log2(1/5) = k

Sen knappar du in det på miniräknaren, eller matlab eller vad du nu använder.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Trolla med matteuppgift (Mattehjälp)

Jag har hittat en fråga i min gamla mattebok som lyder:

Svante ska skaffa en ny dator. Försäljaren erbjuder 3 olika processorer, 4 olika skärmar, 2 olika diskettstationer och 5 olika typer av hårddiskar. På hur många sätt kan Svante sätta ihop en dator?

Boken vill (kollat facit) att man endast ska använda en processor, en skärm etc per datorkonfiguration, dock så tänker jag att man kan (med rätt moderkort) kan man ha flera processorer, och man kan använda flera av alla andra komponenter också på samma gång. Dock undrar jag hur man ska räkna ut antalet konfigurationer om vi tänker att man kan använda ett fritt antal av alla komponenter, tex 3 skärmar och en hårddisk eller 1 skärm och 5 hårddiskar.

Hur många kombinationer kan man få till då?

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Avstängd

2^n väl? Ta bort en om det måste finnas minst en.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

(2^n)-1 kombinationer för varje pryl, där n är antalet val. Ex. 2^3-1= 7 kombinationer för processorer.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av excepto:

Jag har hittat en fråga i min gamla mattebok som lyder:

Svante ska skaffa en ny dator. Försäljaren erbjuder 3 olika processorer, 4 olika skärmar, 2 olika diskettstationer och 5 olika typer av hårddiskar. På hur många sätt kan Svante sätta ihop en dator?

Boken vill (kollat facit) att man endast ska använda en processor, en skärm etc per datorkonfiguration, dock så tänker jag att man kan (med rätt moderkort) kan man ha flera processorer, och man kan använda flera av alla andra komponenter också på samma gång. Dock undrar jag hur man ska räkna ut antalet konfigurationer om vi tänker att man kan använda ett fritt antal av alla komponenter, tex 3 skärmar och en hårddisk eller 1 skärm och 5 hårddiskar.

Hur många kombinationer kan man få till då?

3 processorer som vi kallar A, B och C kan du välja på

ABC *** 3 ** 2 * * 2 ** 2 * 1 * 1 * 1

7 olika sätt (raderna representerar möjliga kombinationer; uttömmande och unika). Det är lätt att på samma sätt ställa upp t ex hårddiskarna A, B, C, D och E:

ABCDE ***** 5 **** 4 *** * 4 ** ** 4 * *** 4 **** 4 *** 3 ** * 3 ** * 3 * ** 3 * * * 3 * ** 3 *** 3 ** * 3 * ** 3 *** 3 ** 2 * * 2 * * 2 * * 2 ** 2 * * 2 * * 2 ** 2 * * 2 ** 2 * 1 * 1 * 1 * 1 * 1

Eller samma möjligheter uppställda på ett annat sätt:

ABCDE ***** **** *** * *** ** ** ** * ** * ** * *** * ** * * * * * * ** * * * * * **** *** ** * ** * ** * * * * * *** ** * * * ** * *

Dold text

vilket ger 31 olika sätt.

På hur många sätt kan man välja position A? Två — antingen väljer vi A eller inte (detta försökte förtydligas i den sista uppställningen av hårddisksmöjligheterna: se hur möjligheterna uttöms genom att sekventiellt slå "på" och "av" respektive hårddisksval). Detsamma gäller för B, C, D, E. Alltså har vi
   2 ⋅ 2 ⋅ 2 ⋅ 2 ⋅ 2 = 2⁵ = 32
sätt att välja på, men rimligt är att stryka fallet då ingen enhet valts av en viss komponenttyp, så hårddiskar kan väljas på 2⁵ − 1 = 31 sätt. Därav den tidigare siffran.

På samma sätt gör du med övriga komponenter, som alla ger 2 − 1 möjligheter, där n är antalet komponentvariationer. Multipliceras alla dessa möjligheter med dina givna data så fås:
   (2³ − 1)(2⁴ − 1)(2² − 1)(2⁵ − 1) = (8 − 1)(16 − 1)(4 − 1)(32 − 1) = 7 ⋅ 15 ⋅ 3 ⋅ 31 = 9765 möjligheter

Många unika datorer. Jag vill tacka Pythonmodulen `itertools` för utskrifterna.

Vill du att man ska kunna skippa en komponenttyp helt så är det bara att ta bort "−1" i paranteserna, vilket ger
   2³⁺⁴⁺²⁺⁵ = 2¹⁴ = 16384 möjligheter

Än fler, men vissa är ju rätt tråkiga (t ex möjligheten som representerar valet "inga komponenter alls" ).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

håller på sommarmatten men har fastnat på denna frågan ,
Bestäm koefficienterna framför x och x2 när (x^2+6x+8)(x^3−5x+5/x)
utvecklas.
x=
x^2 =
tips använd 1/x
fick fram att x= -5 och x^2 = -30 men de va tydligen helt fel :/

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1