Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zAjtarN:

Hur bestämmer man arean av det område som begränsas av kurvorna y=x^2-2x och y=2x-x^2? Sätter man y=x^2-2x=2x-x^2 för att få ut integrationsgränserna?

Rita kurvorna: y, y.

  1. Vad betyder integralerna av respektiva kurva?

  2. Hur skulle du rita begränsningsområdet som efterfrågas?

  3. Hur kan du alltså få fram denna area?

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zAjtarN:

Hur bestämmer man arean av det område som begränsas av kurvorna y=x^2-2x och y=2x-x^2? Sätter man y=x^2-2x=2x-x^2 för att få ut integrationsgränserna?

Yes, du kommer få 2 värden på x, x=0, x=3/2. Efter det räknar du ut integralen för båda kurverna från x0 till x1 sedan tar den integral som är överst minus den andra integralen.

Permalänk

Behöver lite hjälp med en uppgift som går ut på att jag med hjälp av derivatans definition ska lösa : f'(2x) om f(x)=x+x^2.
Jag har grubblat länge på denna uppgift och ger snart upp. Ska jag använda mig av f(x+h)-f(x)/h ?
Vore tacksam för svar!
/ Joel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

l CPU: X3 440 @ 3.6GHZ l Grafikkort: XFX 5850 1GB l Ram-minne: Corsair XMS3 4gb 1600MHZ DDR3 l Ljudkort: Creative X-Fi Xtreme Gamer l Moderkort: Gigabyte 880GA-UD3H l Bildskärm: 21,5'' LG FLATRON IPS226 l Ljudsystem: Proson Event 6+ JVC SP-EI + Sherwood förstärkare l Mobil: LG Optimus 7 + Nokia Lumia 920 l Spelkonsoler: l PS1 l NES-WII U l

Permalänk
Medlem
Skrivet av geforcevsati:

Behöver lite hjälp med en uppgift som går ut på att jag med hjälp av derivatans definition ska lösa : f'(2x) om f(x)=x+x^2.
Jag har grubblat länge på denna uppgift och ger snart upp. Ska jag använda mig av f(x+h)-f(x)/h ?
Vore tacksam för svar!
/ Joel

Skickades från m.sweclockers.com

f'(x) = ( f(x+h) -f(x) )/ h,
lim h->0, viktigt här, h går mot noll.

f(x + h) = (x+h) + (x+h)^2
f(x) = x + x^2

Sätt in det i f'(x) = ( f(x+h) -f(x) )/ h,

Du kommer då få ett uttryck som ser ut som

f'(x) = ( x+h+(x+h)^2 -x -x^2)/h => f'(x) = ( h + 2xh + h^2)/h =>(dividera med h) f'(x) = 1 + 2x + h => f'(x) = 1 + 2x, tänk på att h->0,
sätt sedan in 2x och då blir det f'(2x) = 1 + 2*(2x) = 1 + 4x

Metodik:
Försök sätta in och förenkla så långt det går(uttrycket), sen dividera med h där det går, för du vill få bort h från nämnaren.

Permalänk
Skrivet av Swiifty:

f'(x) = ( f(x+h) -f(x) )/ h,
lim h->0, viktigt här, h går mot noll.

f(x + h) = (x+h) + (x+h)^2
f(x) = x + x^2

Sätt in det i f'(x) = ( f(x+h) -f(x) )/ h,

Du kommer då få ett uttryck som ser ut som

f'(x) = ( x+h+(x+h)^2 -x -x^2)/h => f'(x) = ( h + 2xh + h^2)/h =>(dividera med h) f'(x) = 1 + 2x + h => f'(x) = 1 + 2x, tänk på att h->0,
sätt sedan in 2x och då blir det f'(2x) = 1 + 2*(2x) = 1 + 4x

Metodik:
Försök sätta in och förenkla så långt det går(uttrycket), sen dividera med h där det går, för du vill få bort h från nämnaren.

Tack så mycket för hjälpen. Det var guldvärt för mig!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

l CPU: X3 440 @ 3.6GHZ l Grafikkort: XFX 5850 1GB l Ram-minne: Corsair XMS3 4gb 1600MHZ DDR3 l Ljudkort: Creative X-Fi Xtreme Gamer l Moderkort: Gigabyte 880GA-UD3H l Bildskärm: 21,5'' LG FLATRON IPS226 l Ljudsystem: Proson Event 6+ JVC SP-EI + Sherwood förstärkare l Mobil: LG Optimus 7 + Nokia Lumia 920 l Spelkonsoler: l PS1 l NES-WII U l

Permalänk
Avstängd

Utveckla och förenkla uttrycket (6x+7)(6x+5)−36(x+3)(x−1) så långt som möjligt. Svaret är ett heltal.

Någon? Ska man förenkla och sedan använda pq formel?

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Börja med att multiplicera allting så kommer du till slut få 35 + 3 * 36 = 143 för att allt annat tar ut sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swiifty:

Börja med att multiplicera allting så kommer du till slut få 35 + 3 * 36 = 143 för att allt annat tar ut sig.

Jag fick det till 36x^2-37 vet inte hur jag ska fortsätta sen

oj vad dum jag är. det är minus framför 36 så tecknet inuti (x+3)(x-1) ska bli (x-3)(x+1)

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Nej, -(x+3)(x-1) är inte samma sak som (x-3)(x+1). Det är samma sak som -(x+3)(x-1) = (-x-3)(x-1) eller -(x+3)(x-1) = (x+3)(-x+1)
Dvs, ta bara in minustecknet på antingen första eller andra parantesen. Enklast är bara om du utvecklar (x+3)(x-1) först och sedan multiplicerar -36 med varje tal där inne, så -36 * (x^2 +2x - 3) = -36x^2 -72x + 108

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swiifty:

Nej, -(x+3)(x-1) är inte samma sak som (x-3)(x+1). Det är samma sak som -(x+3)(x-1) = (-x-3)(x-1) eller -(x+3)(x-1) = (x+3)(-x+1)
Dvs, ta bara in minustecknet på antingen första eller andra parantesen. Enklast är bara om du utvecklar (x+3)(x-1) först och sedan multiplicerar -36 med varje tal där inne, så -36 * (x^2 +2x - 3) = -36x^2 -72x + 108

Tack. Man använder pq formeln och får sedan ut x1= 3 och x2=-1

korrekt?

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Nej, du får bara ett heltal eftersom allt tar ut sig. Kontrollera noggrannt:

(6x+7)(6x+5)−36(x+3)(x−1)

(6x+7)(6x+5) = 36x^2 + 30x+42x + 35 = 36x^2 + 72x + 35
36(x+3)(x−1) = 36(x^2 - x + 3x -3) = 36(x^2 + 2x - 3) = 36x^2 + 72x - 108

så (6x+7)(6x+5)−36(x+3)(x−1) = (36x^2 + 72x + 35) - (36x^2 + 72x - 108) = (36x^2-36x^2) + (72x - 72x) + (35 - (-108) ) = 143

Var noggrann när du multiplicerar ut saker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swiifty:

Nej, du får bara ett heltal eftersom allt tar ut sig. Kontrollera noggrannt:

(6x+7)(6x+5)−36(x+3)(x−1)

(6x+7)(6x+5) = 36x^2 + 30x+42x + 35 = 36x^2 + 72x + 35
36(x+3)(x−1) = 36(x^2 - x + 3x -3) = 36(x^2 + 2x - 3) = 36x^2 + 72x - 108

så (6x+7)(6x+5)−36(x+3)(x−1) = (36x^2 + 72x + 35) - (36x^2 + 72x - 108) = (36x^2-36x^2) + (72x - 72x) + (35 - (-108) ) = 143

Var noggrann när du multiplicerar ut saker.

Tack! Kan du hjälpa mig med denna? Har fastnat!

Bestäm koefficienterna framför x och x^2 när (x^2+7x+1)(x^3−4x+9/x) utvecklas.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Tack! Kan du hjälpa mig med denna? Har fastnat!

Bestäm koefficienterna framför x och x^2 när (x^2+7x+1)(x^3−4x+9/x) utvecklas.

http://www.webbmatte.se/display_page.php?id=35&on_menu=231&pa...

Sedan är det bara att kolla vad som står framför x^2 och x.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kalium:

http://www.webbmatte.se/display_page.php?id=35&on_menu=231&pa...

Sedan är det bara att kolla vad som står framför x^2 och x.

Tack men det var inte till stor hjälp. Jag vill ha det förklarat hur man gör steg för steg

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Du får ta och räkna ut själv. Men såhär funkar det kort : (a + b + c) * (d + e + f) = a * (d + e + f) + b * (d + e + f) + c * (d + e + f)
Med den kunskapen kan du räkna ut och förenkla allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Tack men det var inte till stor hjälp. Jag vill ha det förklarat hur man gör steg för steg

Du får lära dig metoden och sedan lösa uppgiften själv. Vi är inte här för att göra dina uppgifter. Distributiva lagen MÅSTE du kunna, den är väldigt viktig och kan du inte den så kommer du att gå på knäna framöver inom matten.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swiifty:

Nej, du får bara ett heltal eftersom allt tar ut sig. Kontrollera noggrannt:

(6x+7)(6x+5)−36(x+3)(x−1)

(6x+7)(6x+5) = 36x^2 + 30x+42x + 35 = 36x^2 + 72x + 35
36(x+3)(x−1) = 36(x^2 - x + 3x -3) = 36(x^2 + 2x - 3) = 36x^2 + 72x - 108

så (6x+7)(6x+5)−36(x+3)(x−1) = (36x^2 + 72x + 35) - (36x^2 + 72x - 108) = (36x^2-36x^2) + (72x - 72x) + (35 - (-108) ) = 143

Var noggrann när du multiplicerar ut saker.

Svaret var tyvärr fel, det är inte 143

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hejsan! skulle vilja ha hjälp med denna uppgift. "I en rätvinklig triangel ABC är arean 62 cm2
. Bestäm triangelns sidor om
en av de spetsiga vinklarna är 21°"

Har försökt och ställa upp lite formler men de slutar med helt galna grejer. Vi ska lösa denna med areasatsen. Några tips?

EDIT: Löst. hade lösningen mitt framför näsan hela tiden..

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av N0iZE:

Hejsan! skulle vilja ha hjälp med denna uppgift. "I en rätvinklig triangel ABC är arean 62 cm2
. Bestäm triangelns sidor om
en av de spetsiga vinklarna är 21°"

Har försökt och ställa upp lite formler men de slutar med helt galna grejer. Vi ska lösa denna med areasatsen. Några tips?

Man borde väl kunna använda satsen på både den där vinkeln och den räta samt utnyttja att arean är samma för att räkna ut förhållandet mellan sidorna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Man borde väl kunna använda satsen på både den där vinkeln och den räta samt utnyttja att arean är samma för att räkna ut förhållandet mellan sidorna?

Ställa upp ett ekvationssystem ja.

Det första blir att arean = (katet1*katet2)/2
Det andra blir att arean = (katet1*hypotenusa*sin21)/2
Det tredje blir att arean = (katet2*hypotenusa*sin69)/2

På detta sätt borde du kunna lösa uppgiften, förutsatt att du vet hur man löser ekvationssystem. Men rita gärna upp triangeln i fråga, ge namn till sidorna och vinklarna.

Eller ja, du behöver kanske bara två uttryck eftersom du bara har två okända variabler.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Du har 2 vinklar, 90 + 21, få den tredje vinkeln, 180-90-21 = 64 grader (en triangeln har alltid vinkelsumman 180). Areasatsen säger,

A = Area;

ekv1 A = a*b*sin(gamma) / 2,
ekv2 A = a*c*sin(alfa) / 2,
ekv3 A = c*b*sin(beta) / 2,

3 Ekvationer, 3 okända => du kan få fram de 3 okända. T ex c,

ekv1 = ekv2 =>
a*b*sin(gamma) / 2 = a*c*sin(alfa) / 2=>
b *sin(gamma) = c*sin(alfa) =>
c = b * sin(gamma)/sin(alfa)

Från ekv3, b = 2*A/(c*sin(beta)), insättning i c = b * sin(gamma)/sin(alfa) =>

c = 2*A/(c*sin(beta)) * sin(gamma)/sin(alfa) =>
c^2 = 2*A*sin(gamma) / (sin(beta)*sin(alfa)

Rita upp triangeln och var noga med att se vilken vinkel gamma, alfa, beta representerar, lätt att de blir fel annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

180-90-21 = 64

Nu hade du allt lite bråttom

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Man borde väl kunna använda satsen på både den där vinkeln och den räta samt utnyttja att arean är samma för att räkna ut förhållandet mellan sidorna?

Skrivet av Kalium:

Ställa upp ett ekvationssystem ja.

Det första blir att arean = (katet1*katet2)/2
Det andra blir att arean = (katet1*hypotenusa*sin21)/2
Det tredje blir att arean = (katet2*hypotenusa*sin69)/2

På detta sätt borde du kunna lösa uppgiften, förutsatt att du vet hur man löser ekvationssystem. Men rita gärna upp triangeln i fråga, ge namn till sidorna och vinklarna.

Eller ja, du behöver kanske bara två uttryck eftersom du bara har två okända variabler.

Skrivet av Swiifty:

Du har 2 vinklar, 90 + 21, få den tredje vinkeln, 180-90-21 = 64 grader (en triangeln har alltid vinkelsumman 180). Areasatsen säger,

A = Area;

ekv1 A = a*b*sin(gamma) / 2,
ekv2 A = a*c*sin(alfa) / 2,
ekv3 A = c*b*sin(beta) / 2,

3 Ekvationer, 3 okända => du kan få fram de 3 okända. T ex c,

ekv1 = ekv2 =>
a*b*sin(gamma) / 2 = a*c*sin(alfa) / 2=>
b *sin(gamma) = c*sin(alfa) =>
c = b * sin(gamma)/sin(alfa)

Från ekv3, b = 2*A/(c*sin(beta)), insättning i c = b * sin(gamma)/sin(alfa) =>

c = 2*A/(c*sin(beta)) * sin(gamma)/sin(alfa) =>
c^2 = 2*A*sin(gamma) / (sin(beta)*sin(alfa)

Rita upp triangeln och var noga med att se vilken vinkel gamma, alfa, beta representerar, lätt att de blir fel annars.

Inte för att vara sådan men jag löste den. Tack iaf! Det visade sig att jag hade gjort ett dumt och korkat beräkningsfel.

Iaf jag gjorde så här. Använde mig av areasatsen för att skapa mig ett uttryck i a. Sedan så skapade jag mig ett till uttryck för b som blev Cos21*a=b. Bytte ut b i första och löste svaret. Sedan dem andra går på en dans då jag gör samma sak för b. för c så använder jag mig av tan21*a=C.

Skrivet av Kalium:

Nu hade du allt lite bråttom

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Hedersmedlem

Så komplicerat behöver det väl inte bli:
a*b*sin(90°)/2 = a*sqrt(a^2+b^2)*sin(21°)/2 => b = sqrt(a^2+b^2)*sin(21°) => b^2 = (a^2+b^2)*sin(21°)^2 => b^2(1-sin(21°)^2) = a^2*sin(21°)^2 => b = sqrt(sin(21°)^2/(1-sin(21°)^2)*a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Nu hade du allt lite bråttom

Aa, tänkte vinkeln var 26 av någon konstig anledning

Permalänk
Avstängd

Beräkna arean av den triangel i xy-planet som har y-axeln som bas och har linjerna y=x+1 och x+y−9=0 som kanter.

någon snälla som kan visa utträkning och svaret?

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Beräkna arean av den triangel i xy-planet som har y-axeln som bas och har linjerna y=x+1 och x+y−9=0 som kanter.

någon snälla som kan visa utträkning och svaret?

Ta fram papper och penna.

Du har en linje y=x+1 som du kan rita ut enkelt. Du har en annan linje y=-x+9 som du också kan rita ut. Dom två linjerna bör tillsammans med y-axeln bilda en triangel.
http://www.wolframalpha.com/input/?i=y%3Dx%2B1+%2C+y%3D-x%2B9
Triangeln ser ut att vara åtminstone likbent, kanske också liksidig men det vågar jag inte säga utan att ha räknat. Nu vet jag inte vilken nivå du läser matte på men är det ganska tidigt så kan man nästan förutsätta att den är liksidig och har då vinklarna 60 grader och sedan använder du bara areasatsen.

Eller förresten, du kan dela upp den i två trianglar. Du vet att linjerna skär varandra vid x=4 och y=5. Du får då två rätvinkliga trianglar, en övre och en undre. Räkna ut arean på dessa och addera.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av amanito:

Beräkna arean av den triangel i xy-planet som har y-axeln som bas och har linjerna y=x+1 och x+y−9=0 som kanter.

någon snälla som kan visa utträkning och svaret?

Rita linjerna i en graf. Så här ska det se ut — kontrollera att du kan detta.

Du får en triangel vars "bas" är området mellan linjernas skärningar med y-axeln, och alltså är dess "höjd" x-koordinaten för linjernas skärningspunkt.

Linjernas respektive skärningar med y-axeln får du genom att sätta x = 0 i linjernas ekvationer och se vilka y du får. I detta fall får du enkelt 1 resp 9. Alltså är basen |9 − 1| = 8 enheter lång.

Linjernas skärning med varandra får du genom att lösa ekvationssystemet bestående av de två linjernas ekvationer. Sätt t ex in y = x + 1 i den andra ekvationen, så får du
   x + x + 1 − 9 = 0
   2x = 8
   x = 4

Mellanspel: att lösa detta ekvationssystem innebär att man vill hitta ett variabelpar (x, y) för vilka ekvationerna uppfylls samtidigt. Varje enskild ekvation beskriver den linjens förhållande mellan x- och y-koordinaten, så ett koordinatpar (x, y) där båda ekvationerna uppfylls kommer vara en del av båda linjerna; dvs en skärningspunkt. Att det finns exakt en skärningspunkt kan man direkt se av att linjerna är av första graden och inte parallella, eller så bara ritar man om man inte har sådana samband klara för sig.

Det om det: x-värdet som räknades fram ger nu triangelns "höjd" (eftersom x- och y-axlarna är vinkelräta), vilket tillsammans med basen ger arean enligt triangelns areaformel. Titta på grafen med de båda linjerna inritade för att få överblick över vad som hänt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kalium:

Ta fram papper och penna.

Du har en linje y=x+1 som du kan rita ut enkelt. Du har en annan linje y=-x+9 som du också kan rita ut. Dom två linjerna bör tillsammans med y-axeln bilda en triangel.
http://www.wolframalpha.com/input/?i=y%3Dx%2B1+%2C+y%3D-x%2B9
Triangeln ser ut att vara åtminstone likbent, kanske också liksidig men det vågar jag inte säga utan att ha räknat. Nu vet jag inte vilken nivå du läser matte på men är det ganska tidigt så kan man nästan förutsätta att den är liksidig och har då vinklarna 60 grader och sedan använder du bara areasatsen.

Eller förresten, du kan dela upp den i två trianglar. Du vet att linjerna skär varandra vid x=4 och y=5. Du får då två rätvinkliga trianglar, en övre och en undre. Räkna ut arean på dessa och addera.

Skrivet av phz:

Rita linjerna i en graf. Så här ska det se ut — kontrollera att du kan detta.

Du får en triangel vars "bas" är området mellan linjernas skärningar med y-axeln, och alltså är dess "höjd" x-koordinaten för linjernas skärningspunkt.

Linjernas respektive skärningar med y-axeln får du genom att sätta x = 0 i linjernas ekvationer och se vilka y du får. I detta fall får du enkelt 1 resp 9. Alltså är basen |9 − 1| = 8 enheter lång.

Linjernas skärning med varandra får du genom att lösa ekvationssystemet bestående av de två linjernas ekvationer. Sätt t ex in y = x + 1 i den andra ekvationen, så får du
   x + x + 1 − 9 = 0
   2x = 8
   x = 4

Mellanspel: att lösa detta ekvationssystem innebär att man vill hitta ett variabelpar (x, y) för vilka ekvationerna uppfylls samtidigt. Varje enskild ekvation beskriver den linjens förhållande mellan x- och y-koordinaten, så ett koordinatpar (x, y) där båda ekvationerna uppfylls kommer vara en del av båda linjerna; dvs en skärningspunkt. Att det finns exakt en skärningspunkt kan man direkt se av att linjerna är av första graden och inte parallella, eller så bara ritar man om man inte har sådana samband klara för sig.

Det om det: x-värdet som räknades fram ger nu triangelns "höjd" (eftersom x- och y-axlarna är vinkelräta), vilket tillsammans med basen ger arean enligt triangelns areaformel. Titta på grafen med de båda linjerna inritade för att få överblick över vad som hänt.

Tack tack.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."