Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Hur kan jag bestämma lim x -> -oändligheten om jag har 2x/(sqrt(3x^2 + 1))? Är lite osäker på hur man ska göra när man har rottecken i täljare/nämnare på dessa uppgifter.

Innan man börjar hitta på trick kan det vara värt att bara försöka bryta ut och förkorta bort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Hej!

Hur kan jag bestämma lim x -> -oändligheten om jag har 2x/(sqrt(3x^2 + 1))? Är lite osäker på hur man ska göra när man har rottecken i täljare/nämnare på dessa uppgifter.

2x/sqrt(3x^2 + 1)=2x/(sqrt(3 + 1/x^2)*|x|)=-2/sqrt(3) när x går mot minus oändligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

När x går mot oändligheten kan ettan försummas. Det ger nämnaren=sqrt(3)*x

Okej brukar du alltid kolla och testa ett stort värde eller litet värde på x om man har oändligheten och se att konstanterna kommer försummas? Men vad gör du sen? Vore grymt med lite allmänna tips så man kan lösa andra uppgifter som är klurigare men man ska göra på samma sätt.

Skrivet av Elgot:

Innan man börjar hitta på trick kan det vara värt att bara försöka bryta ut och förkorta bort...

Okej frågan är om jag kan bryta ut x framför roten ur tecknet? För om man får göra så får jag x(2)/x(sqrt(3x + 1/x)) men tror inte man får göra så. Annars kanske man ska göra x(2)/sqrt(x(3x + 1/x)) och 1/x -> 0 eftersom det är ett standardgränsvärde.

Skrivet av Semenra:

2x/sqrt(3x^2 + 1)=2x/(sqrt(3 + 1/x^2)*|x|)=-2/sqrt(3) när x går mot minus oändligheten.

Varför multiplicerar du med absolutbeloppet? Har inte gjort det på någon tidigare liknande uppgift men kan man alltid göra det eller?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Okej frågan är om jag kan bryta ut x framför roten ur tecknet? För om man får göra så får jag x(2)/x(sqrt(3x + 1/x)) men tror inte man får göra så. Annars kanske man ska göra x(2)/sqrt(x(3x + 1/x)) och 1/x -> 0 eftersom det är ett standardgränsvärde.

Det får man, men man får tänka på att sqrt(a*b) = sqrt(a)*sqrt(b) och inte a*sqrt(b). Och att det som alltid är lite noga med tecken.

Skrivet av mhj:

Varför multiplicerar du med absolutbeloppet?

Typiskt här alltså. Vad vet man till exempel egentligen om x om x^2 = 4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det får man, men man får tänka på att sqrt(a*b) = sqrt(a)*sqrt(b) och inte a*sqrt(b). Och att det som alltid är lite noga med tecken.

Typiskt här alltså. Vad vet man till exempel egentligen om x om x^2 = 4?

Okej då får jag x(2)/(sqrt(x) * sqrt(3x+1)) men kan inte stryka x där direkt?

Så man kan multiplicera hela bråket med absolutbeloppet av x om man har ett bråk? Men hängde inte med på hur han fick fram svaret när han gjorde det. Man vet att x är 2 för att likheten ska gälla.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Okej då får jag x(2)/(sqrt(x) * sqrt(3x+1)) men kan inte stryka x där direkt?

Nja, nu är du nog lite för snabb. sqrt(x)*sqrt(3x+1) = sqrt(x(3x+1)) = sqrt(3x^2 +x), vilket inte är vad du hade från början. Dessutom behöver du inte begränsa dig till att bryta ut bara x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nja, nu är du nog lite för snabb. sqrt(x)*sqrt(3x+1) = sqrt(x(3x+1)) = sqrt(3x^2 +x), vilket inte är vad du hade från början. Dessutom behöver du inte begränsa dig till att bryta ut bara x.

Aa det är sant my bad, då får jag iaf x(2)/(sqrt(x) * sqrt(3x + 1/x)) men jag ska bryta ut något annat istället för x eller? Lutar åt det med din hint där att man kan bryta ut något annat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Aa det är sant my bad, då får jag iaf x(2)/(sqrt(x) * sqrt(3x + 1/x)) men jag ska bryta ut något annat istället för x eller? Lutar åt det med din hint där att man kan bryta ut något annat.

Hehe, det gick ju bra att bryta ut x; varför inte göra det igen.

Skrivet av ginhev:

Om du har en uppgift där där man ska "bestämma värdemängd och asymptoter" utifrån: x+(4/x), hur gör man då?

Jag kan räkna ut asymptoterna, x=0 (för då är det odef) samt y=x. Men värdemängd? Jag kommer ha grafräknaren under provet så det spelar ingen större roll då jag kan rita grafen, men jag vill ändå lära mig beräkna det utan grafräknare.

En idé är till exempel att derivera funktionen för att ta reda på om det finns extrempunkter och i så fall underöka vad funktionen har för värden där. Dessutom bör man undersöka andra spännande punkter som +- oändligheten, diskontinuiteter och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Hehe, det gick ju bra att bryta ut x; varför inte göra det igen.

Menar du att jag ska bryta ut x igen från det där eller x^2 från början? Tror jag kan bryta ut x^2 från början vilket ger mig x(2) / (sqrt(x^2) * sqrt(3 + 1/x^2)). sqrt(x^2) är ju absolutbeloppet och hade gett x om det var positivt men i detta fall går x mot negativt, så därför borde det bli: x(2) / (-x * sqrt(3 + 1/x^2)). Om vi sedan multiplicerar med -1 i täljaren får vi -2/ sqrt(3 + 1/x^2). 1/x^2 är ett standardgränsvärde och går mot 0 om x går mot oändligheten så det borde bli -0 i det här fallet. Detta ger oss då -2/sqrt(3). Och det stämde i facit, fan vad underbart! Men kan du dubbelkolla så mitt resonemang ovan är korrekt så jag inte antar att något stämmer nu och använder det i framtiden men att det är fel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Menar du att jag ska bryta ut x igen från det där eller x^2 från början?

Resultatet blir ju detsamma, så man får göra hur man vill, men ofta vill man nog bryta ut så mycket som möjligt (typiskt så att alla x^a (a>0) (som går mot oändligheten) blir 1/x^b (b >= 0)) och ser man ett x i täljaren kan man ju i alla fall göra ett försök att hitta ett x även i nämnaren...

Skrivet av mhj:

Tror jag kan bryta ut x^2 från början vilket ger mig x(2) / (sqrt(x^2) * sqrt(3 + 1/x^2)). sqrt(x^2) är ju absolutbeloppet och hade gett x om det var positivt men i detta fall går x mot negativt, så därför borde det bli: x(2) / (-x * sqrt(3 + 1/x^2)). Om vi sedan multiplicerar med -1 i täljaren får vi -2/ sqrt(3 + 1/x^2).

Lite mera strikt får man x/|x| *2/sqrt(3+1/x^2), där x/|x| ju blir 1 eller -1 beroende på vilket tecken x har. Vilket ju också är vad du menar ovan (men det är lätt att tappa bort sig om man beskriver med ord).

Permalänk
Skrivet av mhj:

Okej brukar du alltid kolla och testa ett stort värde eller litet värde på x om man har oändligheten och se att konstanterna kommer försummas? Men vad gör du sen? Vore grymt med lite allmänna tips så man kan lösa andra uppgifter som är klurigare men man ska göra på samma sätt.

2x/(sqrt(3x^2 + 1))=sqrt( 2x/(sqrt(3x^2 + 1))^2)= sqrt(4x^2/(3x^2 + 1))= sqrt(1/(4x^2/(3x^2 + 1))^-1)=sqrt(1/((3x^2 + 1)/(4x^2))=sqrt(1/((3/4 + 1/x^2)). När x -> -inf går 1/x^2 mot 0 => sqrt(1/((3/4))=sqrt(4/3)=2/sqrt(3).

Alltså, ta allt upphöjt till två för att bli av med roten i nämnaren, men ta sedan roten ur allt för att inte förändra talet. Sedan, ta argumenten i roten upphöjt i -1 för att lättare kunna förenkla, men ta det sedan upphöjt till -1 igen för inte förändra talet.

Edit: ditt egna sätt var bättre, glöm det jag skrev, speciellt eftersom att det blev fel. Man måste vara noga vid ^ och sqrt så att det inte blir fel tecken. Ibland blir det olika beroende på om x är neg eller pos.

Permalänk
Medlem

Skulle behöva lite tips hur man ska tänka allmänt på gränsvärdes uppgifter. Vet att man vill försöka skriva och bryta ut dominerande termer så att man kan använda standardgränsvärden. Men det känns så konstigt att veta när man ska bryta ut dominerande termen och när man bara ska sätta in direkt(eller typ vilket steg man ska sätta in det som x går mot). Verkar som att man ibland gör det direkt men ibland inte för att få ut något svar. Alla tips är jag tacksam för Ett tips som jag lärt mig är att om x går mot något ändligt värde t.ex 5 så gör man variabelbyte t = x-5. Om man har oändligheten gör man variabelbytet t=1/x, så att t-> 0 i båda fallen och så räknar man på det. Dessa tips har underlättat och hjälpt att lösa gränsvärde uppgifter. Någon som har fler?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Skulle behöva lite tips hur man ska tänka allmänt på gränsvärdes uppgifter. Vet att man vill försöka skriva och bryta ut dominerande termer så att man kan använda standardgränsvärden. Men det känns så konstigt att veta när man ska bryta ut dominerande termen och när man bara ska sätta in direkt(eller typ vilket steg man ska sätta in det som x går mot). Verkar som att man ibland gör det direkt men ibland inte för att få ut något svar. Alla tips är jag tacksam för Ett tips som jag lärt mig är att om x går mot något ändligt värde t.ex 5 så gör man variabelbyte t = x-5. Om man har oändligheten gör man variabelbytet t=1/x, så att t-> 0 i båda fallen och så räknar man på det. Dessa tips har underlättat och hjälpt att lösa gränsvärde uppgifter. Någon som har fler?

Generellt är väl tipset att börja med att försöka identifiera vad problemet är. De gränsvärden som är intressanta att räkna på är ofta de som går mot en till synes odefinierad punkt (exempelvis där något "blir oändligt" eller "delas med noll") — varför går uttrycket åt skogen i denna punkt? Har man ett andragradsuttryck i nämnaren så kan man bryta ut den rot som är problematisk och försöka förkorta bort den. Att se till att bara ha positiva potenser kvar när variabeln går mot 0 och bara negativa kvar när variabeln går mot ∞ är effektivt för polynom, men ibland är det värt att titta efter om det finns några andra förenklingar att göra först.

Men ja, om man övar på att kunna säga exakt vad det är som gör att ett visst uttryckt är problematiskt (dvs varför det inte bara går att "sätta in gränsvärdet direkt") så blir det mer självklart vilken metod man bör använda i varje givet exempel.

Här är ett tidigare exempel i tråden gällande gränsvärden som jag svarade på här och framför allt här. "Knepet" för att enklast lösa den uppgiften var att identifiera att problemet var faktorn (x + 3) i nämnaren, och då också att även tredjegradsuttrycket innehöll en "dold" sådan faktor som trillade fram efter att ha brutit ut dess rötter. När dessa två (x + 3)-faktorer sedan var borta så var det inte längre några problem i uttrycket, och uppgiften var i praktiken löst. Genom att se vad problemet var så gick det att hitta en snabb lösning.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Generellt är väl tipset att börja med att försöka identifiera vad problemet är. De gränsvärden som är intressanta att räkna på är ofta de som går mot en till synes odefinierad punkt (exempelvis där något "blir oändligt" eller "delas med noll") — varför går uttryckt åt skogen i denna punkt? Har man ett andragradsuttryck i nämnaren så kan man bryta ut den rot som är problematisk och försöka förkorta bort den. Att se till att bara ha positiva potenser kvar när variabeln går mot 0 och bara negativa kvar när variabeln går mot ∞ är effektivt för polynom, men ibland är det värt att titta efter om det finns några andra förenklingar att göra först.

Men ja, om man övar på att kunna säga exakt vad det är som gör att ett visst uttryckt är problematiskt (dvs varför det inte bara går att "sätta in gränsvärdet direkt") så blir det mer självklart vilken metod man bör använda i varje givet exempel.

Här är ett tidigare exempel i tråden gällande gränsvärden som jag svarade på här och framför allt här. "Knepet" för att enklast lösa den uppgiften var att identifiera att problemet var faktorn (x + 3) i nämnaren, och då också att även tredjegradsuttrycket innehöll en "dold" sådan faktor som trillade fram efter att ha brutit ut dess rötter. När dessa två (x + 3)-faktorer sedan var borta så var det inte längre några problem i uttrycket, och uppgiften var i praktiken löst. Genom att se vad problemet var så gick det att hitta en snabb lösning.

Okej tack för svaret! Får kämpa på lite med gränsvärden. En uppgift jag hade svårt med som man bara skulle tänka på vad som händer när man sätter in är den här: Bestäm gränsvärdet för f(x) = (3^x + ln|x|) / (x^5 + x^4) då x -> 0 och x - > -oändligheten. Verkar som att man bara bryter ut dominerande term, och sen vet man att exponentialfunktioner t.ex växer väldigt snabbt jämfört med andra så det blir 0. Men går mot 0 bara då man har något som växer snabbare i nämnaren va? Men tror att på någon av x -> 0 eller x -> -oändligheten så bröt de ut x^4 men den är ju inte den dominerande termen, så det tyckte jag var lite märkligt. Du kanske kan förklara lite om den här frågan så jag får en bättre förståelse?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Okej tack för svaret! Får kämpa på lite med gränsvärden. En uppgift jag hade svårt med som man bara skulle tänka på vad som händer när man sätter in är den här: Bestäm gränsvärdet för f(x) = (3^x + ln|x|) / (x^5 + x^4) då x -> 0 och x - > -oändligheten. Verkar som att man bara bryter ut dominerande term, och sen vet man att exponentialfunktioner t.ex växer väldigt snabbt jämfört med andra så det blir 0. Men går mot 0 bara då man har något som växer snabbare i nämnaren va? Men tror att på någon av x -> 0 eller x -> -oändligheten så bröt de ut x^4 men den är ju inte den dominerande termen, så det tyckte jag var lite märkligt. Du kanske kan förklara lite om den här frågan så jag får en bättre förståelse?

När man börjar blanda in exponentialfunktionen och logaritmer (eller för den delen trigonometriska funktioner, som du säkert får möta snart) så behöver man veta deras egenskaper. Exponentialfunktionen växer förr eller senare snabbare än polynom för positiva växande argument, den går mot 1 när argumentet går mot 0 och är definierad och går mot 0 när vi går mot −∞. Vi vet också att logaritmer växer långsammare än polynom för positiva växande argument, att de inte är definierade i x ≤ 0 (vilket är ekvivalent med att exponentialfunktionen alltid är > 0) och att de går vansinnigt snabbt mot −∞ när vi närmar oss 0 från höger. Dessa jämförande lärdomar är säkert uttryckta i din bok på en form likt "xʸ ∕ eˣ → 0, x → ∞", etc., vilka brukar kallas "standardgränsvärden", som man visar en gång och sedan har i sin verktygslåda för evigt. I praktiken så försöker man algebraiskt ändra om i sina gränsvärdesproblem tills man kan identifiera dessa standardfall.

I x → 0-fallet så har vi två problem: ln |0| är inte definierat (men går mot −∞), och polynomet i nämnaren går mot 0 (varför är inte 3ˣ ett problem?): vi får alltså ett "−∞ ∕ +0"-uttryck, vilket ju går mot −∞ så det bara visslar om det. En viktig detalj att visa är att tecknet i nämnaren gäller från både "höger och vänster", dvs både när vi går mot 0 på den positiva och på den negativa talaxeln. Det var kanske i detta steg du såg att någon bröt ut x⁴.

I x → −∞-fallet så tittar vi först på var problemen ligger: ln |x| går mot ∞ (om än långsamt), och polynomet i nämnaren går mot −∞ (varför är inte 3ˣ ett problem?): vi får alltså ett "∞ ∕ −∞"-uttryck, där "tricket" här blir att se om täljaren eller nämnaren är "snabbast" (och i viss mån tecknet på nämnaren, men det är rätt tydligt). Utifrån vad vi vet om logaritmer och polynom så kan vi återigen se svaret direkt, eller massera om uttrycket tills det blir än mer tydligt (exempelvis bryta ut x⁵ i nämnaren).

Grunden i båda lösningarna är att först identifiera och karakterisera problemet, och sedan möblera om tills vi har termer vars beteende vi känner att vi har kontroll på (här behövde vi "egentligen" inte möblera om så mycket alls).

Stavning.
Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

När man börjar blanda in exponentialfunktionen och logaritmer (eller för den delen trigonometriska funktioner, som du säkert får möta snart) så behöver man veta deras egenskaper. Expontentialfunktionen växer förr eller senare snabbare än polynom för positiva växande argument, den går mot 1 när argumentet går mot 0 och är definierad och går mot 0 när vi går mot −∞. Vi vet också att logaritmer växer långsammare än polynom för positiva växande argument, att de inte är definierade i x ≤ 0 (vilket är ekvivalent med att exponentialfunktionen alltid är > 0) och att de går vansinnigt snabbt mot −∞ när vi närmar oss 0 från höger. Dessa jämförande lärdomar är säkert uttryckta i din bok på en form likt "xʸ ∕ eˣ → 0, x → ∞", etc., vilka brukar kallas "standardgränsvärden", som man visar en gång och sedan har i sin verktygslåda för evigt. I praktiken så försöker man algebraiskt ändra om i sina gränsvärdesproblem tills man kan identifiera dessa standardfall.

I x → 0-fallet så har vi två problem: ln |0| är inte definierat (men går mot −∞), och polynomet i nämnaren går mot 0 (varför är inte 3ˣ ett problem?): vi får alltså ett "−∞ ∕ +0"-uttryck, vilket ju går mot −∞ så det bara visslar om det. En viktig detalj att visa är att tecknet i nämnaren gäller från både "höger och vänster", dvs både när vi går mot 0 på den positiva och på den negativa talaxeln. Det var kanske i detta steg du såg att någon bröt ut x⁴.

I x → −∞-fallet så tittar vi först på var problemen ligger: ln |x| går mot ∞ (om än långsamt), och polynomet i nämnaren går mot −∞ (varför är inte 3ˣ ett problem?): vi får alltså ett "∞ ∕ −∞"-uttryck, där "tricket" här blir att se om täljaren eller nämnaren är "snabbast" (och i viss mån tecknet på nämnaren, men det är rätt tydligt). Utifrån vad vi vet om logaritmer och polynom så kan vi återigen se svaret direkt, eller massera om uttrycket tills det blir än mer tydligt (exempelvis bryta ut x⁵ i nämnaren).

Grunden i båda lösningarna är att först identifiera och karakterisera problemet, och sedan möblera om tills vi har termer vars beteende vi känner att vi har kontroll på (här behövde vi "egentligen" inte möblera om så mycket alls).

Okej stort tack för ett bra svar!

Permalänk
Medlem

Hur kan jag ta reda på för vilka x följande olikhet gäller för: e^x -1 < xe^x?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Hur kan jag ta reda på för vilka x följande olikhet gäller för: e^x -1 < xe^x?

Ett sätt är att skriva om uttrycket för att få en enklare jämförelse (typiskt med 0).

Flytta exempelvis över enligt
   eˣ − 1 < x eˣ
      ⇔ 0 < x eˣ − eˣ + 1
      ⇔ 0 < x − 1 + e⁻ˣ
där jag i sista ledet delade båda led med det positiva talet eˣ — en lärdom uppgiften troligen försöker förmedla är just att detta alltid är positivt för reella tal (jag antar att du bara vill titta på reella x då liknande jämförelser är rätt tandlösa om man tillåter imaginärdelar).

Kalla nu exempelvis högerledet för f och kontrollera var f > 0, med de vanliga verktyg som används för att kontrollera funktioners uppträdande (jag hade här nog valt att ställa upp ett teckenschema, men alla sätt är rätt (så länge de inte är fel)).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Ett sätt är att skriva om uttrycket för att få en enklare jämförelse (typiskt med 0).

Flytta exempelvis över enligt
   eˣ − 1 < x eˣ
      ⇔ 0 < x eˣ − eˣ + 1
      ⇔ 0 < x − 1 + e⁻ˣ
där jag i sista ledet delade båda led med det positiva talet eˣ — en lärdom uppgiften troligen försöker förmedla är just att detta alltid är positivt för reella tal (jag antar att du bara vill titta på reella x då liknande jämförelser är rätt tandlösa om man tillåter imaginärdelar).

Kalla nu exempelvis högerledet för f och kontrollera var f > 0, med de vanliga verktyg som används för att kontrollera funktioners uppträdande (jag hade här nog valt att ställa upp ett teckenschema, men alla sätt är rätt (så länge de inte är fel)).

Varför delar man båda led med e^x? Och hur vet man att det just det är man ska dela med? Ja, vi fokuserar bara på reella tal. Sen menar du att jag ska göra teckentabell med det där? Hur blir det med e^-x? Är van vid att göra teckentabell om man har x-1, x-2, 2+x osv.

Permalänk

A.
a < 0
x = a^2^(1/8)
x= -a^(1/4)

B.
a < 0
x = (a^3)^(1/27)
x = a^(1/9)

vad gör att förenklingen i uppgift A blir negativt medan Uppgift B blir positivt?
uppgiften är ifrån matte fysikprovet 2013 uppgift 3.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Varför delar man båda led med e^x? Och hur vet man att det just det är man ska dela med?

"Vet" och "vet" — det är bara ett sätt som jag tycker är en naturlig förenkling här, men det är inte nödvändigt. Här kunde olikheten 0 < x eˣ − eˣ + 1 förenklas till 0 < x − 1 + e⁻ˣ, vilket åtminstone jag tycker ser enklare ut. Det går lika bra att skippa detta för "kostnaden" att deriveringen i teckenstudien blir aningens mer komplicerad, men det är ytterst marginellt här. Dock så bör man inte vara rädd för att göra sådana saker, med kunskap om de eventuella fallgropar som man får se upp för (dela med 0 är förbjudet, och delar man med något negativt så vänds olikheten).

Att båda leden delas är för att vi måste göra samma operation på båda sidor om olikhetstecknet. Jämför med vad som gäller för "vanliga" ekvationer. Enda tillägget att tänka på här är det jag nämnde om att likheten vänds om man delar med något negativt.

Skrivet av mhj:

Sen menar du att jag ska göra teckentabell med det där? Hur blir det med e^-x? Är van vid att göra teckentabell om man har x-1, x-2, 2+x osv.

Ett teckenschema inkluderar stationära punkter, randvärden och icke definierade punkter. Mellan dessa kollar man tecknet på derivatan, vilket ger om funktionen växer eller avtar. Mot icke definierade punkter kollar man gränsvärden, och i övriga intressanta punkter utvärderar man funktionen i sig.

Deriverar du uttrycket i högerledet — låt oss kalla det f — och kollar när f ′ = 0 så får du en stationär punkt. Kolla derivatans tecken på endera sida om denna och skriv upp motsvarande teckenschema, så kan du se för vilka x som f är större än 0, vilket alltså motsvarar de x för vilka den ursprungliga olikheten gäller. Saker förenklas lite i denna uppgift då den stationära punkten sammanfaller med villkoret för olikheten, vilket inte måste vara fallet (men i så fall löses genom att lista ut var funktionen "träffar" gränsen och lägga till dessa punkter i schemat), men det vet man inte förrän man räknat ut detta .

Jag har för den delen inte koll på i vilket sammanhang uppgiften gavs, och det kan säkert finnas fler sätt att lösa den på (som sagt: alla sätt är rätt, förutom de som är fel ), men ovanstående är ett relativt generellt sätt att attackera sådana problem. Din bok kanske förespråkar något annat just här.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

"Vet" och "vet" — det är bara ett sätt som jag tycker är en naturlig förenkling här, men det är inte nödvändigt. Här kunde olikheten 0 < x eˣ − eˣ + 1 förenklas till 0 < x − 1 + e⁻ˣ, vilket åtminstone jag tycker ser enklare ut. Det går lika bra att skippa detta för "kostnaden" att deriveringen i teckenstudiet blir aningens mer komplicerad, men det är ytterst marginellt här. Dock så bör man inte vara rädd för att göra sådana saker, med kunskap om de eventuella fallgropar som man får se upp för (dela med 0 är förbjudet, och delar man med något negativt så vänds olikheten).

Att båda leden delas är för att vi måste göra samma operation på båda sidor om olikhetstecknet. Jämför med vad som gäller för "vanliga" ekvationer. Enda tillägget att tänka på här är det jag nämnde om att likheten vänds om man delar med något negativt.

Ett teckenschema inkluderar stationära punkter, randvärden och icke definierade punkter. Mellan dessa kollar man tecknet på derivatan, vilket ger om funktionen växer eller avtar. Mot icke definierade punkter kollar man gränsvärden, och i övriga intressanta punkter utvärderar man funktionen i sig.

Deriverar du uttrycket i högerledet — låt oss kalla det f — och kollar när f ′ = 0 så får du en stationär punkt. Kolla derivatans tecken på endera sida om denna och skriv upp motsvarande teckenschema, så kan du se för vilka x som f är större än 0, vilket alltså motsvarar de x för vilka den ursprungliga olikheten gäller. Saker förenklas lite i denna uppgift då den stationära punkten sammanfaller med villkoret för olikheten, vilket inte måste vara fallet (men i så fall löses genom att lista ut var funktionen "träffar" gränsen och lägga till dessa punkter i schemat), men det vet man inte förrän man räknat ut detta .

Jag har för den delen inte koll på i vilket sammanhang uppgiften gavs, och det kan säkert finnas fler sätt att lösa den på (som sagt: alla sätt är rätt, förutom de som är fel ), men ovanstående är ett relativt generellt sätt att attackera sådana problem. Din bok kanske förespråkar något annat just här.

Okej men jag är inte helt med på hur du får det du får efter du delat med e^x på båda sidor. Tänkte att man bryter ut e^x men man har ju +1 som spökar till det där. Så det borde väl bli e^x(x-1) + 1 när man bryter ut.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Okej men jag är inte helt med på hur du får det du får efter du delat med e^x på båda sidor. Tänkte att man bryter ut e^x men man har ju +1 som spökar till det där. Så det borde väl bli e^x(x-1) + 1 när man bryter ut.

Vad händer när du försöker bryta ut e^x ur 1?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kalsonger:

A.
a < 0
x = a^2^(1/8)
x= -a^(1/4)

B.
a < 0
x = (a^3)^(1/27)
x = a^(1/9)

vad gör att förenklingen i uppgift A blir negativt medan Uppgift B blir positivt?
uppgiften är ifrån matte fysikprovet 2013 uppgift 3.

Originaluppgiften kan ses här (PDF).

Uppgift 3: om a < 0 och x = √√√(a²) så gäller att: (varpå vi får ett par alternativ).
För att jämföra med alternativen så är det viktigaste att titta på vad som händer med den innersta roten. √y definieras som det icke-negativa tal vars kvadrat är lika med y. Vill vi förenkla den innersta roten här, dvs √(a²) (för reella tal används detta ibland som en definition av |a|) så måste vi se till att resultatet är icke-negativt, och eftersom vi får informationen att a i sig är negativt så måste vi slänga på ett tecken: −a blir ett positivt tal då a < 0. Som räkneexempel så har vi att √(2²) = √4 = 2, men även √((−2)²) = √4 = 2. Om a = −2 så blir alltså √(a²) inte a = −2, utan −a = −(−2) = 2. Jämför även med hur |a| = a för positiva a, men |a| = −a för negativa a.

Uppgift 4: om a < 0 och x = ∛∛∛(a³) så gäller att: (varpå vi får ett par alternativ).
Här har vi egentligen inget bekymmer utan kan göra den "vanliga" förenklingen med potensregler, då ∛() är definierat för både positiva och negativa argument. ∛(5³) = ∛125 = 5 och ∛((−5)³) = ∛(−125) = −5, inga konstigheter. ∛() busar alltså inte med tecknet på något sätt, så det finns ingen anledning att införa ett extra sådant (och skulle man göra det blir det fel).

Lite luddigt skrivet så här på kvällskvisten kanske, men jag hoppas att åtminstone räkneexemplen ska göra det tydligt vari skillnaden mellan problemen ligger.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av phz:

Originaluppgiften kan ses här (PDF).

Uppgift 3: om a < 0 och x = √√√(a²) så gäller att: (varpå vi får ett par alternativ).
För att jämföra med alternativen så är det viktigaste att titta på vad som händer med den innersta roten. √y definieras som det icke-negativa tal vars kvadrat är lika med y. Vill vi förenkla den innersta roten här, dvs √(a²) (för reella tal används detta ibland som en definition av |a|) så måste vi se till att resultatet är icke-negativt, och eftersom vi får informationen att a i sig är negativt så måste vi slänga på ett tecken: −a blir ett positivt tal då a < 0. Som räkneexempel så har vi att √(2²) = √4 = 2, men även √((−2)²) = √4 = 2. Om a = −2 så blir alltså √(a²) inte a = −2, utan −a = −(−2) = 2. Jämför även med hur |a| = a för positiva a, men |a| = −a för negativa a.

Uppgift 4: om a < 0 och x = ∛∛∛(a³) så gäller att: (varpå vi får ett par alternativ).
Här har vi egentligen inget bekymmer utan kan göra den "vanliga" förenklingen med potensregler, då ∛() är definierat för både positiva och negativa argument. ∛(5³) = ∛125 = 5 och ∛((−5)³) = ∛(−125) = −5, inga konstigheter. ∛() busar alltså inte med tecknet på något sätt, så det finns ingen anledning att införa ett extra sådant (och skulle man göra det blir det fel).

Lite luddigt skrivet så här på kvällskvisten kanske, men jag hoppas att åtminstone räkneexemplen ska göra det tydligt vari skillnaden mellan problemen ligger.

i uppgift 3 byter man då helt enkelt tecken för att undvika att få ett imaginärt tal? i så fall förstår jag inte varför det i uppgift 4 går att ta tredje roten ur -125 som i ditt exempel, borde inte detta också innebära att det blir ett imaginärt tal?

det är inte någon som i övrigt har några tips om var jag kan läsa på om just sådant här som brukar komma på provet? skulle det gå att lära sig det mesta via khan academys övninguppgifter? för just nu plöjer jag igenom algebra 1 och 2 där men båda känns betydligt enklare än det som funnits på tidigare prov, finns det någon mattebok ni skulle rekommendera?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kalsonger:

i uppgift 3 byter man då helt enkelt tecken för att undvika att få ett imaginärt tal? i så fall förstår jag inte varför det i uppgift 4 går att ta tredje roten ur -125 som i ditt exempel, borde inte detta också innebära att det blir ett imaginärt tal?

Mja, det där med att √(−1) = ⅈ är lite bekymmersamt, eller snarare onödigt, att blanda in. "Egentligen" är den "vanliga" kvadratroten inte definierad för negativa argument, men när man går in på de komplexa talen med definitionen ⅈ² = −1 så lägger man samtidigt till konventionen att √(−1) = ⅈ. Man kan notera att det finns en viss godtycklighet här, för exempelvis så borde ju även −ⅈ vara en rot till −1, eftersom (−ⅈ)² = −1, men att man i detta fall väljer +ⅈ som lösning är analogt till provuppgiften här.

Vi kan direkt titta på den innersta biten √(a²) och se att detta tvingar fram det där tecknet. Definitionen av kvadratroten ger att vi vill ha det icke-negativa tal vars kvadrat ger rotargumentet. Vi säger inte att √4 är −2, trots att (−2)² = 4. När vi skriver roten så väljer vi alltså en lösning. För att matematiken ska "hålla ihop" så måste man vara konsekvent med detta: ifall jag skulle få välja den negativa eller positiva grenen som jag vill så skulle jag kunna säga saker som
   4 = √4 ⋅ √4 = [nu väljer jag den negativa grenen av √() i ena fallet och positiva i andra] = −2 ⋅ 2 = −4
vilket ju uppenbarligen ser rätt risigt ut.

För att vara konsekvent så måste vi alltså i provuppgiften se till att välja den positiva grenen av kvadratroten, vilket, eftersom a < 0, ger att vi måste skriva −a.

Kubikroten (och uddavärda rötter i allmänhet) har inte riktigt detta bekymmer när vi begränsar det till reella tal, då det inte finns någon godtycklighet eller något val inblandat i att skriva exempelvis ∛125 = +5: det finns ju bara det reella talet som upphöjt till 3 blir 125, för (−5)³ = −125 ≠ 125. Därför kan vi också utan risk definiera ∛() för negativa argument. I finare ord säger man att funktionen f(x) = x³ från ℝ → ℝ är bijektiv, med inversen f⁻¹(y) = ∛y, men kärnan i uppgifterna är bara att vara medveten om definitionen av kvadratroten √().

Skrivet av Kalsonger:

det är inte någon som i övrigt har några tips om var jag kan läsa på om just sådant här som brukar komma på provet? skulle det gå att lära sig det mesta via khan academys övninguppgifter? för just nu plöjer jag igenom algebra 1 och 2 där men båda känns betydligt enklare än det som funnits på tidigare prov, finns det någon mattebok ni skulle rekommendera?

Sommarmattematerialet som jag skriver om med jämna mellanrum här på forumet innehåller nog egentligen alla de grunder man behöver. Utöver det så behöver man dock öva, öva och öva på mer invecklade uppgifter. Just de gamla intagningsproven låter väl som en bra källa att öva på; de verkar bara presentera svar snarare än kompletta lösningar vad jag kan se, men det kan vara ledning nog i många fall. Är det en uppgift man inte förstår så går det säkert att gå tillbaka och läsa motsvarande del i Sommarmattematerialet för att försöka se vad som felar. Fysikdelen skulle jag säga är svårare att plugga på, då jag inte vet något motsvarande material som sammanställt redogör för dess grunder på samma sätt, utöver Wikipedia eller liknande som dock blir rätt trubbigt.

Två av de högst ansvariga för provet och Teknisk fysik samt Teknisk matematik på Chalmers presenterade en utvärdering 2011 (PDF) där de bland annat skriver att Sommarmatteprojektet "officiellt" rekommenderas som en väg att ge elever material att öva på inför provet.

Redigering: Lade till länk till Sommarmatteinformationen, enligt senare uppenbarelse.

Fixar länk till Sommarmatte.
Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Vad händer när du försöker bryta ut e^x ur 1?

Då får jag e^x(1/e^x).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Okej men jag är inte helt med på hur du får det du får efter du delat med e^x på båda sidor. Tänkte att man bryter ut e^x men man har ju +1 som spökar till det där. Så det borde väl bli e^x(x-1) + 1 när man bryter ut.

Skrivet av mhj:

Då får jag e^x(1/e^x).

Så om du då "bryter ut" eˣ ur x eˣ − eˣ + 1 så får du
   x eˣ − eˣ + 1 = eˣ(x − 1 + 1 ∕ eˣ)
Delar du sedan med eˣ så blir bara det inom parantesen kvar, och potensdefinitioner ger att 1 ∕ eˣ = e⁻ˣ, vilket ger det uttryck jag skrev.

Att bryta ut eˣ ur varje term i uttrycket för att sedan dela bort det blir ju dock samma sak som att bara dela varje term med eˣ direkt.

På andra sidan olikheten hade vi 0, och 0 ∕ eˣ = 0, så där händer inte mycket. Detta säger i någon mån att högerledet inte kan "gå förbi 0" och byta tecken bara för att vi skalar uttrycket med en positiv faktor, vilket låter intuitivt vettigt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Så om du då "bryter ut" eˣ ur x eˣ − eˣ + 1 så får du
   x eˣ − eˣ + 1 = eˣ(x − 1 + 1 ∕ eˣ)
Delar du sedan med eˣ så blir bara det inom parantesen kvar, och potensdefinitioner ger att 1 ∕ eˣ = e⁻ˣ, vilket ger det uttryck jag skrev.

Att bryta ut eˣ ur varje term i uttrycket för att sedan dela bort det blir ju dock samma sak som att bara dela varje term med eˣ direkt.

På andra sidan olikheten hade vi 0, och 0 ∕ eˣ = 0, så där händer inte mycket. Detta säger i någon mån att högerledet inte kan "gå förbi 0" och byta tecken bara för att vi skalar uttrycket med en positiv faktor, vilket låter intuitivt vettigt.

Aha okej då är jag med! f' = 1-e^-x och f'(0) = 0. Men måste ha några mer värden för att göra teckentabell, hur får jag ut dem?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Aha okej då är jag med! f' = 1-e^-x och f'(0) = 0. Men måste ha några mer värden för att göra teckentabell, hur får jag ut dem?

Det är ingen generell sanning att man behöver utvärdera funktionen i fler specifika punkter. Kolla vilket tecken derivatan har på vardera sida om den stationära punkten x = 0, så kan du direkt få en kvalitativ bild av funktionen.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.