Ett sätt för telia att få färre klagomål.

Permalänk
Medlem

Ett sätt för telia att få färre klagomål.

Med sitt bredband borde telia leverera TCPOptimizer eller åtminstonde tipsa om programmet på sin "startsida" (som man ju iof aldrig bersöker). Programmet gav mig en ökning med strax över 2Mbit i tp-test. Då skulle folk nog inte klaga lika mycket på utebliven hastighet.

För övrigt tycker jag folk gnäller på telia för mycket. Egentligen är det bara prissättningen man möjligtvis kan klaga på tycker jag men å andra sidan har de ett större eget nät och bra peeringavtal.

cFosSpeed är kanske lite svårare då det kräver licenser.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Permalänk
Avstängd

tja, telia kan ju inte ansvara för "fel" på användarnas sida, telia ( eller alla dsl lev.) levererar en teknik som kan uppnå 8Mbit, om användaren begränsar hastigheten ytterligare är det inte deras fel ...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Re: Ett sätt för telia att få färre klagomål.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Med sitt bredband borde telia leverera TCPOptimizer eller åtminstonde tipsa om programmet på sin "startsida" (som man ju iof aldrig bersöker). Programmet gav mig en ökning med strax över 2Mbit i tp-test. Då skulle folk nog inte klaga lika mycket på utebliven hastighet.

jag klagar inte...

jag kör med en dlink 604 router fn. och tankar så här

tror inte jag skulle tjäna 2Mbit...
det gäller alltså inte alla som har adsl 8000

det roliga med en sån här bild är att man ser vad som skickas tillbaka när man laddar ner...

och supporten förstår inte varför det kan vara viktigt med bättre upload till ex bbb 24/1 tjänst... (inte telia heller för den delen)

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Det är väl beroende på vilken Windows-version man kör hur stor bufferten är som standard. Vissa äldre versioner är ju konfigurerade optimalt för modemtrafik.

Men jag håller med, TCPOptimizer gör nytta för 90% av användarna!

Permalänk
Medlem

Det är prog som cfosspeed som ger problem. Testade det under en vecka för att se om det blev nån nämnvärd skillnad. Tappade connection efter ca 3 dygn, som bäst. Som sämst gick det bara 15-30 min. Enda som hjälpte var omstart. Sedan dess är denna typ av prog bannlysta som förstör uppkoppling.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gamers
Det är prog som cfosspeed som ger problem. Testade det under en vecka för att se om det blev nån nämnvärd skillnad. Tappade connection efter ca 3 dygn, som bäst. Som sämst gick det bara 15-30 min. Enda som hjälpte var omstart. Sedan dess är denna typ av prog bannlysta som förstör uppkoppling.

Jag kör Wondershaper på min server, vilket har ungefär samma funktion (så vitt jag vet). Och jag är hur nöjd som helst med detta, fungerar riktigt bra.

Iofs så litar jag ju mer på wondershaper som använder inbyggda QoS-funktioner i linuxkärnan än ett userspaceprogram som CFosSpeed

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

dr slizer: Hur har du "konfat" wondershapen? Stryper den upload för alla ipnummer på nätverket? Vad har du för internet anslutning?

Vad kör du för dist på servern?