Permalänk
Medlem

Ny bandsida, kritik tack!

Så var den äntligen färdig! Visade den gamla sidan här för nåt halvår sen när jag nyss hade gjort den, och då var det många som inte gillade att den var i ett popup-fönster, så jag började skissa på lite nya idéer.

Först nu är jag ganska nöjd. Det är dessutom mitt första försök att göra en XHTML-sida uppbyggd av CSS-divs, så ni får gärna ge mig kritik på koden också om ni orkar det

Sidan validerar, förrutom några target="_blank" som jag inte vill ta bort.

http://www.outofclouds.com

Visa signatur

Zax
Nikon D90 | Nikkor AF-S 35/1.8 | Tamron AF SP 17-50/2.8 | Sigma HSM 50-150/2.8 II | Nikkor 55/1.2 | Nikkor 43-86/3.5
flickr | 5∞px

Permalänk
Medlem

"Hem" borde kanske heta "Senaste nytt" eller nåt annat som faktiskt beskriver vad sidan innehåller.

"Vi" och "Oss" känns också som lite flummiga och intetsägande rubriker. "Oss" kanske borde heta "Recensioner" eller något annat.

Sidan hade också gärna kunnat sträckas ut lite vertikalt för min del. Inte nödvändigtvis hela skärmhöjden men åtminstone lite till, känns lite som man sitter och läser genom ett brevlådeinkast när man kör 1280x960.

I övrigt, väl sammanhållen sida tycker jag. Gillar de små bilderna där uppe man väljer mellan.

Permalänk
Medlem

mhm I like it!

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem

Du kan byta ut target="_blank" enligt detta: http://www.sitepoint.com/print/standards-compliant-world

Med IE6/Win får jag horisontell scrollbar på foto-sidan, i framen.

Trevlig effekt kring bandmedlemmarbilden.

Jag skulle nog inte ha "MP3, lyssna"-grejerna längst ut till höger sådär, utan precis efter låttiteln. Dessutom skulle jag föredra samma typsnitt som låttitlarnas.

Permalänk
Inaktiv

Gillar sidan, den är snygg. Bra färgval också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malesca
Du kan byta ut target="_blank" enligt detta: http://www.sitepoint.com/print/standards-compliant-world

Med IE6/Win får jag horisontell scrollbar på foto-sidan, i framen.

Trevlig effekt kring bandmedlemmarbilden.

Jag skulle nog inte ha "MP3, lyssna"-grejerna längst ut till höger sådär, utan precis efter låttiteln. Dessutom skulle jag föredra samma typsnitt som låttitlarnas.

Man kan köra med window.open(this.href) också.

Exempel <a href="test.htm" onclick="window.open(this.href); return false;">Länk</a>

Permalänk
Medlem

Den var underbar blev alldeles varm inombords första positiva inlägget av mig i denna forumdelen tror jag

Permalänk
Vila i frid

Den va riktigt fin tycker jag

Permalänk
Medlem

Snygg sida men onmouseover-bilderna laddar på tok för segt.
Märkte inte av effekten först och tänkte tipsa i tråden att du borde göra en sån effekt

edit: kan va min uppkoppling som segar just nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
"Hem" borde kanske heta "Senaste nytt" eller nåt annat som faktiskt beskriver vad sidan innehåller.

"Vi" och "Oss" känns också som lite flummiga och intetsägande rubriker. "Oss" kanske borde heta "Recensioner" eller något annat.

Sidan hade också gärna kunnat sträckas ut lite vertikalt för min del. Inte nödvändigtvis hela skärmhöjden men åtminstone lite till, känns lite som man sitter och läser genom ett brevlådeinkast när man kör 1280x960.

I övrigt, väl sammanhållen sida tycker jag. Gillar de små bilderna där uppe man väljer mellan.

Hehe, det var bandmedlemmarna själva som valde sidrubrikerna. Dom verkar vilja ha det lite flummigt

Funderade på att göra sidan utan en scrolldiv till höger, men jag fick inte till det så det blev snyggt med bilderna till vänster då, så jag valde att ha det såhär istället. Skulle kanske kunna göra scrolldiven lite högre dock... Får fundera på det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malesca
Du kan byta ut target="_blank" enligt detta: http://www.sitepoint.com/print/standards-compliant-world

Med IE6/Win får jag horisontell scrollbar på foto-sidan, i framen.

Trevlig effekt kring bandmedlemmarbilden.

Jag skulle nog inte ha "MP3, lyssna"-grejerna längst ut till höger sådär, utan precis efter låttiteln. Dessutom skulle jag föredra samma typsnitt som låttitlarnas.

Tack för tipset, men jag får det inte att funka. Har laggt in scriptet och skrivit in rel="external" på en testlänk men det blev inget nytt fönster ändå. Har jag missat nåt?

Gjorde fotorutorna lite smalare nu, hoppas scrollbaren försvann.

Håller med delvis om mp3-texten. Bytte ut den så det blev samma teckensnitt, men jag behåller den nog den på högra sidan. Tyckte det såg så ihopklämt ut när jag satte det direkt efter låttiteln.

Tack!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
Gillar sidan, den är snygg. Bra färgval också.

Man kan köra med window.open(this.href) också.

Exempel <a href="test.htm" onclick="window.open(this.href); return false;">Länk</a>

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toke
Den var underbar blev alldeles varm inombords första positiva inlägget av mig i denna forumdelen tror jag

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-Pale-]
Den va riktigt fin tycker jag

Tackar. Det värmer
Ska testa det där med window.open(this.href)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheMole
Snygg sida men onmouseover-bilderna laddar på tok för segt.
Märkte inte av effekten först och tänkte tipsa i tråden att du borde göra en sån effekt

edit: kan va min uppkoppling som segar just nu

Mouseoverbilderna är png-bilder som tar ca 10-18kb. Kan man komprimera png på nåt sätt? Om jag ska använda jpg-bilder istället så måste jag ta med hela bakgrunden också, och för att få dom under 10-18kb då så måste jag komprimera så mycket att det ser fult ut :/

Om jag inte kan komprimera png-bilderna på nåt sätt så får det nog hellre ta nån extra sekund att ladda.

Edit: Eller nu kanske jag missuppfattade... menade du menybilderna eller mouseovereffekterna på "vi"-sidan?
Om du menade menybilderna så råkade jag lägga in fel bilder där. Alldeles för stora Ändrade det nu.

Visa signatur

Zax
Nikon D90 | Nikkor AF-S 35/1.8 | Tamron AF SP 17-50/2.8 | Sigma HSM 50-150/2.8 II | Nikkor 55/1.2 | Nikkor 43-86/3.5
flickr | 5∞px

Permalänk
Medlem

OnMouseOver effekten fungerar inte för mig heller.
Förövrigt helt okej design.
I 1024x768 (senaste IE) så blir där 2st scrollbars, en nere (sidled) och en till höger.
Mitt tips är att få bort den där nere och designa en egen till höger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infin1ty
OnMouseOver effekten fungerar inte för mig heller.
Förövrigt helt okej design.
I 1024x768 (senaste IE) så blir där 2st scrollbars, en nere (sidled) och en till höger.
Mitt tips är att få bort den där nere och designa en egen till höger.

Funkar inte mouseover-effekten i senaste ie alltså? Jag har 6.0 och den funkar här. Är inte 6.0 senaste versionen?

Blir det två scrollbars på alla sidor menar du? eller bara fotosidan?

Edit: anpassade sidan så att man ska kunna ha upp till 18px bred vertikal scrollbar nu, hjälpte det?

Visa signatur

Zax
Nikon D90 | Nikkor AF-S 35/1.8 | Tamron AF SP 17-50/2.8 | Sigma HSM 50-150/2.8 II | Nikkor 55/1.2 | Nikkor 43-86/3.5
flickr | 5∞px

Permalänk

Fin sida!

Ett litet förslag är att ändra färgen på scrollbaren till något mer passande (samma bruna som i ramen kanske?).

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru Meditation
Fin sida!

Ett litet förslag är att ändra färgen på scrollbaren till något mer passande (samma bruna som i ramen kanske?).

Bra förslag. Scrollbaren är ful, så jag gjorde den lite mer diskret nu. Synd bara att det bara funkar för IE-användare.

Visa signatur

Zax
Nikon D90 | Nikkor AF-S 35/1.8 | Tamron AF SP 17-50/2.8 | Sigma HSM 50-150/2.8 II | Nikkor 55/1.2 | Nikkor 43-86/3.5
flickr | 5∞px

Permalänk
Medlem

jag gillade hemsidan skarpt.
Men den gick lite segt...
Du kanske bör komprimera bilderna lite eller liknande.

Visa signatur

Debug! rough place. I'm out, leaving no trace...
: MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra : AMD 64 "winchester" 2Ghz : 2x512MB DDR400 Corsair : 2x120GB Maxtor : Dangerden MAZE4 blocks

Permalänk
Medlem

Zax: Nu är den nedre scrollbaren borta.
OnMouseOver effekten fungerar, tydligen, men efter ett bra tag (ca 3-4sek), så det bör fixas.

Permalänk
Medlem

Nu borde menyn och mouseoverbilderna laddas snabbare. Komprimerade bilderna till 1-2kb/st. Har komprimerat nästan allting lite mer nu. Fått ner sammanlagda storleken till hälfen av vad den var innan. Hoppas det duger.

Visa signatur

Zax
Nikon D90 | Nikkor AF-S 35/1.8 | Tamron AF SP 17-50/2.8 | Sigma HSM 50-150/2.8 II | Nikkor 55/1.2 | Nikkor 43-86/3.5
flickr | 5∞px

Permalänk
Medlem

Extremt snygg hemsida.

Permalänk
Medlem

mycket snygg faktiskt... men som sagt innan... förläng den.. speciellt när man skall läsa under "vi" eller i gästboken så blir det mycket vertikalt scrollande... för min del gillar jag mer när sidan anpassar sin höjd till innehållet än när scrollbars dyker upp, men det är ju min åsikt...

Visa signatur

Jorden är rund, det är jag säker på.
Kolla min blogg vettja. http://eboberg.blogspot.com

Permalänk
Medlem

Jäkligt snyggt. Känns mycket stilsäker, som en bandsida ska göra, utan att bli plottrig och grötig, som bandsidor brukar bli.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tror att något är fel.
Går snabbare nu men inte blixtsnabbt som det bör/skall göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Untitled
Jäkligt snyggt. Känns mycket stilsäker, som en bandsida ska göra, utan att bli plottrig och grötig, som bandsidor brukar bli.

Tack. Skönt att höra

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infin1ty
Tror att något är fel.
Går snabbare nu men inte blixtsnabbt som det bör/skall göra.

Ja det verkar fortfarande ta ett par sekunder att ladda mouseoverbilderna första gången, trots att dom är så små. Men jag får väl hoppas att besökarna tar några sekunder på sig att läsa lite text innan dom börjar klicka runt i menyn.

Visa signatur

Zax
Nikon D90 | Nikkor AF-S 35/1.8 | Tamron AF SP 17-50/2.8 | Sigma HSM 50-150/2.8 II | Nikkor 55/1.2 | Nikkor 43-86/3.5
flickr | 5∞px

Permalänk
Medlem

För mig går det fort att ladda dem. Fast det kanske bara är i IE det inte funkar, läste inte så noga.

Snygg sida, gillar den. Men, som några andra sagt: låt den fortsätta neråt. Framen är helt onödig. Fade:a ut nederkanten bilderna till vänster på varje sida och låt den bli så lång den behöver bli. Skönare så.

En annan sak: varför står det "lyssna" på en av låtarna och "provlyssna" på resten under "musik"?

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filigran
För mig går det fort att ladda dem. Fast det kanske bara är i IE det inte funkar, läste inte så noga.

Snygg sida, gillar den. Men, som några andra sagt: låt den fortsätta neråt. Framen är helt onödig. Fade:a ut nederkanten bilderna till vänster på varje sida och låt den bli så lång den behöver bli. Skönare så.

En annan sak: varför står det "lyssna" på en av låtarna och "provlyssna" på resten under "musik"?

Dom som det står "provlyssna" på är bara ca en minut av låten. Dom vill inte ha fullversionen av alla låtar på sin hemsida. Bytte ut den texten nu, så det blev lite tydligare.

Visa signatur

Zax
Nikon D90 | Nikkor AF-S 35/1.8 | Tamron AF SP 17-50/2.8 | Sigma HSM 50-150/2.8 II | Nikkor 55/1.2 | Nikkor 43-86/3.5
flickr | 5∞px

Permalänk
Medlem

Jag tycker sidan är ganska bra, jag gillar dina mouse-over effekter på bilderna.