DVI-switch/omkopplare - finns det?

Permalänk
Medlem

DVI-switch/omkopplare - finns det?

Jag har en dator med ett Radeon 9800 Pro-kort installerat, till vilket det är kopplat två skärmar - den ena via den vanliga vga-utgången, och den andra via den DVI->VGA-adapter som följde med kortet. Nu är det så att jag införskaffat en ATI HDTV Component Adapter vilken ska kopplas till DVI-utgången för att från den få 1080i- eller 720p-signal till min projektor via komponentkabel.

För att använda denna måste jag alltså först stänga av datorn, för att sedan krypa bakom den och koppla ur skärmen som vanligen är inkopplad i DVI-utgången, och därefter koppla in HDTV-adaptern. Lite jobbigt i längden, vilket gör att jag undrar om det finns någon typ av DVI-switch eller omkopplare som gör att jag kan ha båda inkopplade hela tiden, men att jag via någon switchkontakt på den väljer vilken av dem som ska få DVI-signalen?

Visa signatur

MacBook Pro 2,2 GHz Intel i7 Quad Core, 8 GB RAM, 15" hi-res glossy display, 500 GB 7200rpm HDD - iMac 24" 2,8 GHz Intel Core 2 Duo, 4 GB RAM, 2 TB HDD

Permalänk
Avstängd

du har inte dvi på projjen alltså?

surfa till www.dustin.se och sök på 5010005727

borde gå att lösa så!

Permalänk
Medlem

Njäe - det där är en VGA-Y-kabel - vad jag behöver är en DVI-switch/omkopplare - alltså ingen Y-kabel som matar signalen från DVI-utgången till två DVI-kontakter samtidigt, utan någon form av switch som matar den till antingen den ena eller den andra, beroende på hur man ställt switchen så att säga. Och som sagt - den ska vara DVI - inte VGA.

Och nej - jag har tyvärr inte DVI på projjen (en Sony VPL-VW10HT).

Visa signatur

MacBook Pro 2,2 GHz Intel i7 Quad Core, 8 GB RAM, 15" hi-res glossy display, 500 GB 7200rpm HDD - iMac 24" 2,8 GHz Intel Core 2 Duo, 4 GB RAM, 2 TB HDD

Permalänk
Avstängd

hmm isåfall så är kanske den billigaste lösningen att köpa ett grafikkort till. Mig veterligen finns inte dessa switchar. Eller de som finns finns i form av boxar som man kopplar allt till. Dessa är generellt dåliga, det är mycket bildförluster osv och de kostar runt 1000kr eller mer. Köp ett pci-grafikkort, kostar inte många hundra för ett radeon 9200 eller nVidias motsvarande!

Permalänk
Medlem

Kör på en KVM isåfall, borde lösa dina problem.
2 eller flera bildkällor till en och samma skärm.

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Medlem

Damodred: Hmm... Det låter ju som en vettig lösning förstås - och till den andra datorskärmen (den högra VGA-skärmen) så behöver jag ju bara ett kort som kan leverera 1280 x 1024 i typ 85 Hz för vanliga Windowsapplikationer. Spel och sånt kör jag ju på min vänstra VGA-skärm som är kopplad till VGA-utgången på mitt Radeon 9800, medan jag konstant har DVI-utgången på samma kort kopplad till projektorn (eller egentligen till recievern, och vidare därifrån till projjen).

Men - funkar detta så smidigt som jag hoppas på? Är det lika enkelt att ställa in att man har tre skärmar som det är när man har två. Syns alla tre skärmar exempelvis i Ati Catalys Control Center, eller har man varsina Control Center till de olika grafikkorten?

Någon som kör med två separata grafikkort, varav (minst) det ena är ett Radeon som har svar på dessa frågor?

gurkburk: En KVM? Vad är det? Var finns sådana, och vad kostar dom?

Edit: Jag tog mig i kragen och sökte själv efter KVM och hittade denna. Den ser ju ut att vara nästan exakt vad jag är ute efter, men jag behöver ju bara DVI-delen - någon som vet om det finns en sådan, som i så fall är billigare - 1400 spänn är aningen mer än jag tänkt lägga ut för att lösa mitt problem...

Visa signatur