Hjälp mig få igång nätverket i Win 3.11

Permalänk
Medlem

Hjälp mig få igång nätverket i Win 3.11

Jag har av ren nostalgi installerat DOS 6.22 och WFW 3.11 på en gammal Pentium jag hade ståendes. Jag tryckte även i en 3Com 3c905 som nu är installerat, men det verkar saknas stöd för TCP/IP-protokollet (IPX är däremot installerat).

På den tiden när petium var på tapeten hade jag aldrig nätverk (forrutom modem då), så detta är nya saker för mig. Nån gammal räv här som vet hur det går till? Jag behöver kunna Sätta en fast ip och ställa in gateway och DNS.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk

Varför installera win3.x på en pantium??? Win98 fungerar ju bra.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyber Judas
Varför installera win3.x på en pantium??? Win98 fungerar ju bra.

men judas det var inte det han ville ha som svar.

Visa signatur

///STOLLEN

Permalänk
Medlem

jag har hört att man måste installera någon drivrutin till dos för nätverktesta å sök på google om det

Visa signatur

8D

Permalänk
Permalänk
Medlem

hittar du drivrutin på 3coms hemsida är det inga konstigheter. GAmle 3c509 kort fungerar klockrent. Tänk på att du kanske måste gå in i Bios och allokera IRQ, t.ex. 5 och disabla LPT2.
På vissa kort kan du faktisk få en bootdisk till att göra allt jobbet, men när jag jobbade med det, var det inte ovanligt att man i config.sys skrev en rad typp: device=c:\3c509.sys A=300 I=5 etc..

Good luck

Permalänk
Medlem

Du får lägga till det protokollet bara. Vad jag mins följer det med windows.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

Ska du ha en bra tcp/ip stack till 3.11 så får du leta rätt på den på nätet,

hette x.xxxxxB någonting och låg på två floppys

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Jag tror du kan hitta det du söker under Windows 3.x Resources på http://www.powerload.shorturl.com

Visa signatur

Corruptio optimi pessima

Permalänk
Medlem

Jag hittade en gammal diskett i min låda med tcp/ip för 3.11 (den kanske funkar)

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Medlem

Nu börjar det låta som nått

någonstans i bakhuvet viskas det om nån typ av 32 bit tcp/ip for windows ....

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
Nu börjar det låta som nått

någonstans i bakhuvet viskas det om nån typ av 32 bit tcp/ip for windows ....

Windows 3.x kan enbart hantera en 16-bitars TCP-stack.

Nu är jag dessutom aningen luddig på exakt hur man gjorde med 3.x men jag minns att förfarandet varierar beroende på om man körde 3.1 eller 3.11WFW.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

nix den kan hantera 32bits stack

Det som gäller är att du har en 386:a eller högre för att windows ska köras i 386 enhanced mode. Då kan program kompilerade för win32S köras.

Win32S var en 32bits utökning av det befintliga win16. Detta ska dock inte förväxlas med win32C som användes i NT under samma tid

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Om man går in på Windows 3.x Resources under www.powerload.shorturl.com,
så hittar man ”Microsoft TCP/IP-32 for Windows For Workgroups 3.11”.
Direkt länk: www.oldfiles.streamlinetrial.co.uk/powerload/download/TCP32B....

Visa signatur

Corruptio optimi pessima

Permalänk
Medlem

Det krävdes varken win32s eller DOS-saker, Microsoft har gjort TCP/IP-addon för win 3.11 som fungerade kalas. Bara att packa upp och lägga till protokoll i nätverksinställningarna. Har hittat IE 5.01 också (yack, men vad gör man?!?).

Cyber Judas: Jag installerade Win 3.11 av mer nostalgiska själ, Windows98 och dess kompisar (win95 och ME) kan nog klassas som världshistoriens sämsta OS. Har aldrig varit med om att DOS/WIn3.11 hängt sig. Med Win95 började användarvänligheten och därmed försvann det roliga. DOS/win3.11 var på den gamla goda tiden när man fick pilla med EMS-minne och se till att det fanns tillräckligt med konventionellt minne för att sakerna skulle fungera....*får gåshud*

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk

Hur går det för dig?

Förstår att du installerade det. 3.11 är guld värt. Bara man laddar en annan fönsterhanterare så blir allt kanon.

3.11 egna tcp/ip prot funkar kanon.