Ljudkortsköp - soundblaster live, audigy 2?

Permalänk
Medlem

Ljudkortsköp - soundblaster live, audigy 2?

Hallo,

Ska köpa ett ljudkort eftersom det som sitter onboard sprakar och knastrar, speciellt när jag lyssnar på musik. Spelar inte så mycket, kollar mest på film och lyssnar på musik. Hade tänkt välja något av dessa:

Creative SoundBlaster Live! 24-Bit

Creative SoundBlaster Audigy 2 Value

Ser även att det finns en modell som heter ZS, av Audigy 2. Men det kortet ligger lite i överkant vad gäller pris. Vad är det som gör det kortet bättre? Länk: http://www.webhallen.com/prod.php?id=33921

Men hur som helst, vad bör jag välja? Soundblaster live eller Audigy 2?

Permalänk
Medlem

Jag skulle valt Audigy2-kortet, helt klart!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Llord
Jag skulle valt Audigy2-kortet, helt klart!

Value för 389:- eller det andra? Jag har läst runt lite också, verkar som att Audigy 2 är det mest prisvärda. Men jag e öppen för fler tips.

Permalänk
Medlem

Här har du ZS lite billigare, dock har de höjt det sen jag beställde för 549:- :/ Itbutikken.dk tror jag har det för ännu lite billigare, runt 500 jämnt

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302657&cks=SPC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Här har du ZS lite billigare, dock har de höjt det sen jag beställde för 549:- :/ Itbutikken.dk tror jag har det för ännu lite billigare, runt 500 jämnt

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302657&cks=SPC

Saken är den att köper jag från webhallen, slipper jag frakten. Men tack för tipset!
Men du som har ZS, vad är skilladen mellan det kortet och det "vanliga"?

Permalänk

Köpte ett audigy2 zs för några veckor sedan och är hur nöjd som helst. Lätt värt pengarna!

Visa signatur

Asus Rog Strix Geforce RTX 3080 TI OC 12GB/ AMD Ryzen 7 5800X/ DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16)/ Asus Rog Strix B550-F Gaming/ Corsair iCUE H150i Elite Capellix/ Corsair HX1200 v2 1200w 80+Platinum/ Lian Li PC-011 Dynamix XL Temered Glass White/ Corsair Braided white-black cables/ AOC CU34G2X/ Roccat Vulcan TKL/ Logitech G502 Hero/ Sound blaster Katana Soundbar/ Steelseries 9 wireless/ Lytmi Immersive ARGB Monitor Backlight LED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ekke
Saken är den att köper jag från webhallen, slipper jag frakten. Men tack för tipset!
Men du som har ZS, vad är skilladen mellan det kortet och det "vanliga"?

Har inte det vanliga Men har för mig att det mest handlar om bättre DAC eller nåt sånt, bättre ljud alltså. Sök efter några tester på Google så kommer du finna svar, där jag läste om det

Permalänk
Medlem

Jag kollade upp skillnaden mellan Audigy2 och ZS innan jag beställde mitt(som inte kommit än, grrr) och det jag kunde få fram var att ZS har en Firewire-port. ZS har även någon mer kvalificerings-stämpel som inte valuekortet har. Men vad jag kan läsa mig till så skiljer det inget på ljudkvaliteten vid vanligt användande.

Ska se om jag kan hitta artikeln

här fanns lite intressant iallafall: http://forums.anandtech.com/messageview.cfm?catid=27&threadid...

Det verkar som om det finns tre olika Audigy2 kort. Audigy2ZS, Audigy2 och Audigy2 value

Tydligen skiljer sig de två första från valuekortet. T.ex kan man softmodda ett audigy2 till ett ZS. Men inte ett value.
Kvalite'n på ljudet verkar vara samma ändå.

Här fanns massor av info: http://www.digit-life.com/articles2/creative-audigy2-zs/index...

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Det skiljer inte jättemycket mellan value och ZS. Jämförelse påCreatives hemsida:

http://www.soundblaster.com/products/audigy2value/compare.asp

Permalänk

ska du använda ett 5.1-7.1 system eller bara använda stereoutgången? vet inte mycket om live kortet men ZS är jag helnöjd med som 5.1kort, aldrig fel på ljudet, digital utgång ifall det lockar, firewireport (ifall det lockar).
även om du itne har 5.1 så kanske du vill skaffa ett nån dag och då kan nog de flesta rekomendera ZS

Visa signatur

gigabyte p35 ds3 | e6750 | 8800gt | X-FI extreme gamer | 320GB seagate | p182| Corsair vx450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Love_is_a_.45
ska du använda ett 5.1-7.1 system eller bara använda stereoutgången? vet inte mycket om live kortet men ZS är jag helnöjd med som 5.1kort, aldrig fel på ljudet, digital utgång ifall det lockar, firewireport (ifall det lockar).
även om du itne har 5.1 så kanske du vill skaffa ett nån dag och då kan nog de flesta rekomendera ZS

Ska bara använda stereoutgången, som det ser ut idag i alla fall.
Måste sova på saken, men det lutar åt valueversionen.

Tack för infon allihopa!

Permalänk
Medlem

Audigy 2 har också firewire port liksom Audigy 2 ZS. Det som skiljer är att Audigy 2 stödjer max 6.1 medan ZS stödjer till och med 7.1.

Har själv Audigy 2 och är mycket nöjd.

Permalänk
Medlem

Annars kan man köpa ett vanligt Spundblaster, och "modda" det till ett Audigy 2..

Visa signatur

XP 3000+ @ 2.22ghz - Geforce FX 5700LE @ 500/518 - 1024mb PC3200 - 160gb Maxtor, 20gb IBM (ej inkopplad) - ECS KT-600A - MX 510 - QPAD XXL 4mm + QPAD GLIDZ - KOSS UR40 - Creative Audigy 2 value - Papst 80mm - BBB 100/10 mbit - iPod Nano 4GB BLACK - Creative EP-630

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damon
Annars kan man köpa ett vanligt Spundblaster, och "modda" det till ett Audigy 2..

Blir fortfarande inte ett fullgott Audigy2, fortfarande saker som skiljer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Blir fortfarande inte ett fullgott Audigy2, fortfarande saker som skiljer.

Okej, men ändå nästan.

Visa signatur

XP 3000+ @ 2.22ghz - Geforce FX 5700LE @ 500/518 - 1024mb PC3200 - 160gb Maxtor, 20gb IBM (ej inkopplad) - ECS KT-600A - MX 510 - QPAD XXL 4mm + QPAD GLIDZ - KOSS UR40 - Creative Audigy 2 value - Papst 80mm - BBB 100/10 mbit - iPod Nano 4GB BLACK - Creative EP-630