Permalänk
Medlem

HTPC noob fråga

Tja jag ska bygga en HTPC tänkte jag.

Vet dock inte så mycket om HTPC.

Jag vill sitta i soffan o styr allt från en fjärr. Går detta? eller måste man köra med mus o tangentbord?

O så vill jag ju ha ett nice tv kort så man kan spela in också.
Vad ska man ha?
Såg det här:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=37435
Är det ett sådant man ska ha?

Vet inte om jag har orimliga förväntningar på hur det bra det ska funka.

Hjälp en noob!

Permalänk
Medlem

Du kommer inte att behöva mus/tangentbord. Beroende på htpc programvara så kan du använda en fjärrkontroll att styra det mesta med.

PVR 150 funkar bra till en htpc eftersom den har hårdvaru mpeg encoding = avlastar cpun.

köp ett trådlöst tangentbord och en mus o lägg under soffan så kan du sitta o surfa eller chatta eller vad du vill när du känner för det.

Mvh
henrik

Visa signatur

Workstation: -€ Corsair Carbide 500R -€ DFI DK X58 -€ Intel Core i7 920 -€ 2 X GTX670 SLI

Permalänk
Medlem

Okej låter bra, men då blir följdfrågan:
Vad ska man ha för fjärr, hur funkar det? Kör man med tv kortets eller?

Permalänk
Medlem

Det beror lite på vilket "OS" du väljer att köra - gör först så att du undersöker de olika som finns och kollar upp om det finns stöd för fjärrkontrollen du vill köra.

HTPC OS:

Windows:

Windows Mediacenter

Meedio

Mediaportal

Linux:

Freevo

MythTV

GeexBox

Skulle det inte passa med fjärrkontrollen för Hauppauge är annars dessa vanligast:

ATI:s fjärrkontroll

Microsofts fjärrkontroll

Permalänk
Medlem

Ok, tack så mycket, nu börjar det klarna lite.

Permalänk
Inaktiv

ni vissa hapunge kort och andra tv kort får man med fjärrkontroller som brukar funka rätt bra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gtihenke
Du kommer inte att behöva mus/tangentbord. Beroende på htpc programvara så kan du använda en fjärrkontroll att styra det mesta med.

PVR 150 funkar bra till en htpc eftersom den har hårdvaru mpeg encoding = avlastar cpun.

köp ett trådlöst tangentbord och en mus o lägg under soffan så kan du sitta o surfa eller chatta eller vad du vill när du känner för det.

Mvh
henrik

Hur hade du tänkt att bilden på TV:n skulle bli så bra att de går att surfa?

Permalänk
Avstängd

kör du Meedio finns det webbrowser med stora fina fonter som gör att det går att surfa med TV.. ananrs kan man köpa en projektor eller LCD-TV.. vanlig TV är lite förlegat..

Jag har lite dålig erfarenhet av ATI remotewonder.. funkar typ bara pålitligt från nån meters avstånd.. jag hade valt nya imons fjärr.. den kan till och med starta datorn direkt från fjärren... Sedan hade jag valt ett digitalt tvkort (marksänt, kabel eller sattelit).. finns inget analogt tv-kort under 10 000 som ger bra bild...

Imon fjärr med VFD
HTPC-Chassi
Socket 754 mobo
Sempron 2800+
Grafikkort, Dx 9.0 (VMR9 stöd)
CPU kylare
Passiv GPU-kylre

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör med ett radeon-kort så kan du även göra en konverterare enligt följande länk:
http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/

Har själv gjort en och det blir svinbra bild!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apskaft
Kör med ett radeon-kort så kan du även göra en konverterare enligt följande länk:
http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/

Har själv gjort en och det blir svinbra bild!

HDTV is da future....

edit:
billig och sjukbra HDTV...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
HDTV is da future....

edit:
billig och sjukbra HDTV...

Beror ju på budgeten om man vill punga ut 14 lax eller ej.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apskaft

Hur hade du tänkt att bilden på TV:n skulle bli så bra att de går att surfa?

HTPC är från början till projektorer, plasma tvapparater osv, som stödjer högre upplösningar än en vanlig tv, folk i detta forumet förväxlar väldigt ofta HTPC (Home Theatre PC) och HEPC (Home Entertainment PC)

går alldeles utmärkt att surfa i 1280x720 i 100"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain

HDTV is da future....

edit:
billig och sjukbra HDTV...

Vad svamlar du om, projektorn stödjer inte hdtv, stödjer inte ens pal fullt ut.

Denna projektor stördjer HDTV, fixar 720p skalar ner 1080i, en riktigt trevlig sak
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=303189&cks=SER

/Daniel

Permalänk
Avstängd

480p... men med HDTV tänkte jag mer på digital display ej CRT som TV.. sedan att 480p inte är en riktig HDTV upplösning ör en annan sak.. Panasoics projektorer kommer inte närheten av Infocus....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Visst DLP som teknik slår LCD, men DLP har fortfarande problem med "regnbågseffekten" som jag personligen inte fixar, och om man jämför den infocus som du länkade till med den Panasonic AE-700 som verkligen stödjer hdtv så det enda som infocusen är bättre på är typ svärtan

och nej, 480p kan väl inte riktigt räknas som en riktig hdtv upplösning

/Daniel

Permalänk
Avstängd

svärta och kontrast skulle jag vilja påstå... 750 lumen räcker gott och väll plus att svartan inte tar skada..

angpende spegelhjulet på en DLP... jag irreterar mig på det med X2an, men jag ser det inte på 4805:an... själv har jag en Infocus SP5700, och jag tycker faktiskt inte bilden är så mycket bättre än 4805, och det säger ju inte lite mycket eftersom priset är dubbla på 5700:an... Önskar jag hade råd med fiberoptisk DVI kabel bara så man slapp ful DVI-kabel på väggen :/

Visa signatur