Loopias gränssnitt för domän-hantering, vad tusan menas?

Permalänk
Medlem

Loopias gränssnitt för domän-hantering, vad tusan menas?

Ok, jag har köpt ett domännamn hos Loopia.
Jag loggar in, väljer DNS-inställningar, och får upp två förupplagda domäner, mindoman.se samt www.mindoman.se. Båda har vidarebefodringsmål Loopia Parkering.
Jag väljer redigera, och kan välja mellan 4 typer: DNS, Parkering, Forward och Redirect.
Forward och Redirect är webredirects vad jag förstår, och det vill jag inte ha.
Jag väljer DNS, kan får upp ett fält som heter "Mål" och skriver in min IP-adress där. Då får jag bara ett felmeddelande.
Jaha, testar att skriva in ett annat domännamn (en dyndns-adress som pekar på min IP-adress), och då försvinner domänen från Loopias system och jag får skapa om den.
Nu undrar jag, vad tusan är detta? Kan man överhuvudtaget sköta DNS från Loopia här, eller blir man tvungen till att deligera adressen? Loopias gränssnitt som de tycker om att skryta med lämnar verkligen mycket att önska, speciellt någon slags hjälpfunktion.

Permalänk
Medlem

Ja, det går att lägga upp dns-records. Jag har själv ett A på min domän som pekar till mitt IP. När reggade du domänen? Kan vara så att den inte är helt aktiverad än?

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem

Problem solved - Loopias gränssnitt är helt enkelt inte kompatibelt med Safari.
Med Firefox funkar det som det ska.

Följdfråga: Man kan kryssa i "Dynamisk" för sina records. Hur funkar det? Finns det någon lämplig klient man kan uppdatera dessa records med, likt DynDNS?

Permalänk
Medlem

När jag köpte min domän från Loopia tilldelade jag den till zoneedit.com och kör med ett program som uppdaterar zoneedits dns när det behövs.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Rauter: Jag har redan 5 domäner där, så jag kan inte lägga till fler gratis, och då tyckte jag det kunde vara lämpligt att använda Loopias tjänst istället.

Permalänk
Medlem

En väldigt dålig sak som jag upplever med Loopia är att deras webbinterface inte stödjer wildcards, mailar man och frågar ifall de kan lägga till en DNS-record manuelt med ett wildcard vägrar de.

Visa signatur

qw q b