Permalänk

4x port emot 8x port

Hej.

Nu har jag sett att moderkortet endast har en 4x port och jag undrar om jag byter moderkort, om det kommer ge mycke effekt.

Setup idag:

2.0ghz
1024mb
6600gt agp.

Jag spelar wow och har låg fps, runt 3-4 då det e krävande.....

Är det värt att byta moderkort?

Visa signatur

i7 2600k | Evga GTX 980 | Asrock Z77 Fatal1ty | Bitfenix Prodigy m |

Permalänk
Medlem

Agp 8x ger ingen större prestandaboost över Agp 4x. Man behöver helt enkelt inte så mycket bandbredd.

Permalänk

hmmmm om man inte behöver bandbredden för AGP 8x, vilket man ju inte gör, så borde ju PCIe vara helt onödigt eller? skiljer man kanske på bandbredd och hastighet eller ngt? Omegadrivertillverkaren rekomenderar agp 4x så det ska vara bättre ibland, iaff om man klockar.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Yepp, PCI-E är nästan helt onödigt sett ur ett prestandaperspektiv (om man nu inte menar turbocache eller hypermemorylösningarna).

Anledningen till varför man har relativt mycket och framförallt snabbt minne på ett grafikkort är så att all grafikdata ska få plats där och då är inte behovet av att använda AGP/PCI-E bussen särskilt stor, och bandbredden är heller ingenting i jämförelse med grafikkortens interna.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk

Kan ni säga mig varför det Hackar så mycke då ja spelar då?
Jag körde på sämsta inställningrna och upplösningen 1280*1024.

Blir det itne bättre om jag byter moderkortet?

Visa signatur

i7 2600k | Evga GTX 980 | Asrock Z77 Fatal1ty | Bitfenix Prodigy m |

Permalänk
Medlem

Skillnaden i prestanda är oerhört liten mellan 4x och 8x
Lär inte bli någon större skillnad för dig (om du inte samtidigt uppgraderar annat)

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Har du de senaste drivrutinerna till allt? Särskilt viktigt är moderkort och processor. De ska vara installerade i rätt ordning också.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Vad har du för busshastighet?
Typ av processor?
Senaste drivrutiner?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hermelinen
Kan ni säga mig varför det Hackar så mycke då ja spelar då?
Jag körde på sämsta inställningrna och upplösningen 1280*1024.

Blir det itne bättre om jag byter moderkortet?

Att det hackar kan och här troligtvis med andra orsaker.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Har du de senaste drivrutinerna till allt? Särskilt viktigt är moderkort och processor. De ska vara installerade i rätt ordning också.

Drivrutiner till processor ? Den var ny.

OT: Du kommer inte få någon märkbar prestanda ökning vid byte av moderkort då 8x AGP bara är ett försäljningstrick i stort sett. Dagens kort kan väll i stort sett precis nytja 4x som max och prestanda skillnaden mellan 4 och 8 är ungefär 1-2% i 3d marks 2003.

Anledningen att det hackar kan vara många, du kanske är på ett område så som ogrimmar, då är det få datorer som det går riktigt bra på.

Har du installerat chipset drivrutinerna ?
Har du testat andra utgåvor av nvidias drivrutiner ?

Har du glömt chipset så ger det en enormt prestanda minskning. Då de som finns i windows xp är totalt värdelösa.

Kör gärna en test runda i 3d marks 2001 och 2003 för att gämföra prestandan med andra datorer och se om det skiljer sig något mot andra personers system som är ditt likvärdigt.

Permalänk

Tack för alla svar!

Som ni säger så kanske jag ska uppdatera drivisarna.
Hur ska ja gå till väga med det?
Jag vet ju hur man gör för gfx kortet, men inte det andra.

Jag har låg fps i hela spelet ligger knappt över 10 nån gång.

Visa signatur

i7 2600k | Evga GTX 980 | Asrock Z77 Fatal1ty | Bitfenix Prodigy m |

Permalänk

installera chipset drivrutinerna som du fick med på skivan till ditt moderkort.

Permalänk
Medlem

Har du strömkabeln ikopplad till grafikkortet?

Permalänk

Vad har du för processor frågar jag igen.
INtel eller AMD?
Har själv en intel pentium 4 2.0ghz och den har en härlig buss på 400mhz... eller rättare sagt. 4x100mhz.
Så på min dator är bussen så jävla slö att den inte kan utnyttja minne, processor eller grafikkort.

Risken finns att du har liknande problem.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Märkesdator.... fick den av pappa....sen har jag bytt graffa kortet mer minne å hårddisk osv.

Det är en p4:a

å ja strömkabeln är i till grafikkortet.

Visa signatur

i7 2600k | Evga GTX 980 | Asrock Z77 Fatal1ty | Bitfenix Prodigy m |

Permalänk

Fujitsu? Dell? Compaq?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Fujitsu? Dell? Compaq?

Fujitsu scaleo 800s

Visa signatur

i7 2600k | Evga GTX 980 | Asrock Z77 Fatal1ty | Bitfenix Prodigy m |

Permalänk

Klocka processorn, det är där problemet ligger. Processorn har troligen endast 400mhz fsb (eller 4x100fsb som mortifer666 sa), och endast 256kb cache, det är inte bra alls.
Du får testa att höja fsbn lite, tyvärr kan du ju inte sänka eller höja multipeln på processorn, så jag skulle la gissa på att med lite tur kan du hamna kring 120x4 fsb = 480mhz fsb, eller om du har haft tur och fått en processor med bra kvalité på kärnan och bra minnen så kan du kanske klara 133x4fsb, beror på moderkortet också, skulle tro att pci-bussen sätter stopp vid max 120fsb ungefär.

Klarar du 480mhz fsb skulle det resultera i 480x5=2400mhz. Skulle du klara av 533fsb så blir det 533x5=2667mhz.
Håll koll på tempen bara.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radioactiv
Klocka processorn, det är där problemet ligger. Processorn har troligen endast 400mhz fsb (eller 4x100fsb som mortifer666 sa), och endast 256kb cache, det är inte bra alls.
Du får testa att höja fsbn lite, tyvärr kan du ju inte sänka eller höja multipeln på processorn, så jag skulle la gissa på att med lite tur kan du hamna kring 120x4 fsb = 480mhz fsb, eller om du har haft tur och fått en processor med bra kvalité på kärnan och bra minnen så kan du kanske klara 133x4fsb, beror på moderkortet också, skulle tro att pci-bussen sätter stopp vid max 120fsb ungefär.

Klarar du 480mhz fsb skulle det resultera i 480x5=2400mhz. Skulle du klara av 533fsb så blir det 533x5=2667mhz.
Håll koll på tempen bara.

Nej nej nej, så höga systemkrav har inte WoW. Hårdvaran han har räcker alla gånger.

Antingen är det drivrutiner som strular eller någon annan process som suger musten ur datorn (malware).

Permalänk
Medlem

Du skrev att du har köpt nya hårddiskar , mer minne osv... har du formaterat mellan bytena?

Permalänk

Japp det har jag.

SKa köar en ad aware scan nu, sen uppdatera graffakortets drivisar....
men för att uppdatera chipset å prollen å det vet jag inte.

Tack för alla svar.

Visa signatur

i7 2600k | Evga GTX 980 | Asrock Z77 Fatal1ty | Bitfenix Prodigy m |

Permalänk

Har själv en scaleo 800S
Har problem med hack i Diablo 2 själv.
Vetifan vad det är som är problematiskt iom att datorn ska klara det utan problem...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Några fler som har nån ide?

Visa signatur

i7 2600k | Evga GTX 980 | Asrock Z77 Fatal1ty | Bitfenix Prodigy m |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hermelinen
Några fler som har nån ide?

Har du installerat chipset-drivrutinerna? Se också till att du installerar alla drivrutiner i rätt ordning.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

agpdrivare, installera om windows och sedan alla drivare. 1280x1024 är ju även gnaska hög upplösning.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk

Har för mig att de bara sitter en 5400rpm disk i dessa. Även Pc2100 minnen.

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk

Japp... det är PC2100 minnen... men det kvittar då det är en 400mhz buss på den. Eller ja... 100mhz blir det väl till minnet.
Att hårddisken skulle vara slö tror jag inte är problemet.
Dock tror jag att chipset-drivare kan vara ett problem och ett annat är att 100mhz bussen inte kan leverara allt mellan minne, processor och grafikkort.

Vill gärna själv veta något tips på att öka prestandan.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Japp... det är PC2100 minnen... men det kvittar då det är en 400mhz buss på den. Eller ja... 100mhz blir det väl till minnet.
Att hårddisken skulle vara slö tror jag inte är problemet.
Dock tror jag att chipset-drivare kan vara ett problem och ett annat är att 100mhz bussen inte kan leverara allt mellan minne, processor och grafikkort.

Vill gärna själv veta något tips på att öka prestandan.

Tror snarare det beror på att han har en P4 2,0Ghz med 256kb level 2 cache. Jag hade en själv och den var otroligt slö. Att busen inte riktigt räcker till vet jag inte hur du motiverar? Kör min Pentium M med 4x100Mhz och har alltid över 100FPS i tex CS:S och HL2 osv. Han har en slö en CPU och långsamma minnen.

Jag hade själv en Fujistu Scaleo 800 och var med vid upphandlingen. Fujitsu körde på den tiden med RDRAM vilket försvann ungefär vid Pentium 4 2,0GHz. Då fick man välja om man skulle ta DDR eller SDRAM PC133. Har du riktigt otur så kan du ha SDRAM PC133. Kolla detta via CPUZ som finns här i filarkivet. SDRAM och Pentium 4 var den sämsta kombinationen man kunde tänka sig på den tiden. Har du SDRAM så kan det vara värt att byta moderkort, men det bästa vore nog att spara grafikkortet och uppgradera resten

Hermelinen:

1. Installera chipset drivrutiner finns på www.intel.com
2. Uppdatera drivrutinerna för grafikkortet www.nvidia.com
3. Sänk upplösning i WoW
4. Ta bort effekter i WoW som är CPU-krävande

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk

Jag har DDR.

Vart ser man vilken drivrutin man har till chipset då?

Visa signatur

i7 2600k | Evga GTX 980 | Asrock Z77 Fatal1ty | Bitfenix Prodigy m |

Permalänk
Medlem

Nja alltså jag är tämligen skeptisk till att en uppgradering av enbart moderkort skulle hjälpa, så att säga. SSSSSH

Visa signatur