Fråga om min TFT och HZ osv :P

Permalänk
Medlem

Fråga om min TFT och HZ osv :P

Innan folk skriker "sök sök sök" så skall jag bara påpeka att jag har kollat flera topics i ämnet men inte blivit klokare =P

Hur som haver har jag en TFT, enda spelet jag spelar är då Counter-Strike, så jag är beroende lite av snabb uppdatering. Det är så att i CS och andra spel är FPSn låst till 60, jag har fattat så mycket att det hänger ihop med HZn på skärmen.

Jag har fattat att man skall stänga av v-sync för att få mer, det är här jag kör fast. Jag högerklickar på skrivbordet och tar "egenskaper". Jag tar sen "inställningar" och "avancerat". Sen trycker jag på mitt grafikkort och sen på "performance and quality settings". Nu vet jag inte vad jag ska trycka på, är "texture sharpening" v-sync? finns en ruta för det. finns även en mätare för "Antialiasing - application", "Anisotropic Filtering -application" och "image setting -quality". Vad skall jag ändra för att stänga av v-sync?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

om det finns Vertical Sync så sätt den på Off

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Avstängd

Jag spelar inte CS mycket längre... men det ska finnas en .cfg fil tror jag? Titta om det finns en rad som heter lock fps, lock *** och ändra det från 0-1

Visa signatur

nForce4-SLI, Wildcat Realizm 640 PCI-Express, Creative Live 7.1, AMD64 4500+, Eizo FlexScan L760T-C, Dual 2x KingSt. 1024Mb Ultra-Low-Timings!

Permalänk
Medlem

Nu ska vi ta detta engång för alla, när det gäller TFT skärmar och HZ i spel så ska man lira MED Vertical Sync om TFT`n har en max HZ på 60HZ, om TFT`n stödjer 75HZ ska man lira utan Vertical Sync. Varför? Jo för om man kör utan Vertical Sync med en 60HZ TFT kommer inte bilden (uppdaterings frekvensen) hänga med, dvs bilden kan dela sig. Har haft TFT i över 2år, snart 3år och lirat cs 1.6 i många dagar.

Nu till CS med en TFT. Om du har en 60HZ tft ska du ställa in "fps_max "60" som en autoexec, detta gör bilden mjukare, eftersom TFTn körs i 60hz och man ställer in max fpsen på 60 blir bilden mjukare, blir ihopsyncat dvs. Om man har en 75HZ TFT är det bara sätta fps_max "75".

Over and out.

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk
Avstängd

Precis som i Doom 3 då!

Visa signatur

nForce4-SLI, Wildcat Realizm 640 PCI-Express, Creative Live 7.1, AMD64 4500+, Eizo FlexScan L760T-C, Dual 2x KingSt. 1024Mb Ultra-Low-Timings!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FEvE
Nu ska vi ta detta engång för alla, när det gäller TFT skärmar och HZ i spel så ska man lira MED Vertical Sync om TFT`n har en max HZ på 60HZ, om TFT`n stödjer 75HZ ska man lira utan Vertical Sync. Varför? Jo för om man kör utan Vertical Sync med en 60HZ TFT kommer inte bilden (uppdaterings frekvensen) hänga med, dvs bilden kan dela sig. Har haft TFT i över 2år, snart 3år och lirat cs 1.6 i många dagar.

Nu till CS med en TFT. Om du har en 60HZ tft ska du ställa in "fps_max "60" som en autoexec, detta gör bilden mjukare, eftersom TFTn körs i 60hz och man ställer in max fpsen på 60 blir bilden mjukare, blir ihopsyncat dvs. Om man har en 75HZ TFT är det bara sätta fps_max "75".

Over and out.

Dock så bör man ha 100 fps för att kunna spela ordentligt, det är lite tid man förlorar annars... Så man kan inte ha 100 fps på en TFT? Blir väll till att köpa en CRT i så fall :/

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Så du ska välja en Cathode Ray Tube pga av det? *tack för dagens skratt*

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Dock så bör man ha 100 fps för att kunna spela ordentligt, det är lite tid man förlorar annars... Så man kan inte ha 100 fps på en TFT? Blir väll till att köpa en CRT i så fall :/

Du kan visst stänga av vsync och köra 100fps. Inställningen finns i nvidia-drivrutinernas inställningar (under avancerat/"performance and quality settings" där du var). Sedan väljer du visning: "avancerade inställningar". Nu ska vertikalsynk finnas i listan. Ändra den från programkontrollerad till av.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

en TFT med VSYNC så han kör "60FPS" tycke rjag känns mycket mjukare än en CRT med 60FPS , så TFT går nog ej jömföra riuktigt.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Det är ingen mening att köra 100fps i cs på en TFT, ställ in exakt efter vad HZ`n är så blir bilden mjukare. Somsakt det fungerar lite annurlunda på en TFT. Sedan håller jag med dig _baRRy_.

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _baRRy_
en TFT med VSYNC så han kör "60FPS" tycke rjag känns mycket mjukare än en CRT med 60FPS , så TFT går nog ej jömföra riuktigt.

Men jag vill ha 100 fps, jag märker skillnad ifrån att spela med CRT och min TFT, fpsen är lite väl låg på min TFT :/

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Dock så bör man ha 100 fps för att kunna spela ordentligt, det är lite tid man förlorar annars... Så man kan inte ha 100 fps på en TFT? Blir väll till att köpa en CRT i så fall :/

Du förlorar ingenting med att ha mindre FPS. Nog för att alla upplever hack men när man upplever är olika och olika i olika spel. Förstår inte manin med att man MÅSTE ha 100fps i CS annars så går det inte att spela.......

Är du likadan med TV? Måste se 100hz och HDTV? Eller med andra spel förutom CS, ta WoW t.ex. Jag är nöjd med 35+fps, man tappar ingen tid i spelet om man har mindre fps.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Du förlorar ingenting med att ha mindre FPS. Nog för att alla upplever hack men när man upplever är olika och olika i olika spel. Förstår inte manin med att man MÅSTE ha 100fps i CS annars så går det inte att spela.......

Är du likadan med TV? Måste se 100hz och HDTV? Eller med andra spel förutom CS, ta WoW t.ex. Jag är nöjd med 35+fps, man tappar ingen tid i spelet om man har mindre fps.

Därför att när man spelar cs måste man ha de där sista 40 fpsen, de kan vara avgörande för om du reagerar snabbast. Och varför spela ett spel om du inte vinner?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Konstigt då att även dom professionella spelar på TFT skärmar på alla events och dylikt. Det kanske är några mega-dunder cs skärmar som inte är släppta för allmänheten... *ironi* Det är dags för CS-communityt att HZ på en TFT inte funkar på riktigt samma sätt, en tft som är låst till 60hz kan flyta precis lika bra som en 100hz på en CRT.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Du förlorar ingenting med att ha mindre FPS. Nog för att alla upplever hack men när man upplever är olika och olika i olika spel. Förstår inte manin med att man MÅSTE ha 100fps i CS annars så går det inte att spela...

Håller med. Blir bara trött på dem. Då skulle man ju inte kunna kolla på TV då den även om den är 100Hz bara visar 25 fps. Nu är det ju dock lite annorlunda med datorskärmar, but the point remains valid.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FEvE
Nu ska vi ta detta engång för alla, när det gäller TFT skärmar och HZ i spel så ska man lira MED Vertical Sync om TFT`n har en max HZ på 60HZ, om TFT`n stödjer 75HZ ska man lira utan Vertical Sync. Varför? Jo för om man kör utan Vertical Sync med en 60HZ TFT kommer inte bilden (uppdaterings frekvensen) hänga med, dvs bilden kan dela sig. Har haft TFT i över 2år, snart 3år och lirat cs 1.6 i många dagar.

Nu till CS med en TFT. Om du har en 60HZ tft ska du ställa in "fps_max "60" som en autoexec, detta gör bilden mjukare, eftersom TFTn körs i 60hz och man ställer in max fpsen på 60 blir bilden mjukare, blir ihopsyncat dvs. Om man har en 75HZ TFT är det bara sätta fps_max "75".

Over and out.

Nu hoppas jag (förjäves) att ta detta en gång för alla, när det gäller CS så är det skitkasst kodat och ÄR olika vid olika framerates. Två exempel jag själv har upplevt tydligt är att vid hög framerate så minskas hastigheten mycket vid landningar (när man hoppar), ställer man in på 10 så händer knappt något. Det andra är att man kan gå upp för betydligt brantare backar vid hög framerate.
Andra saker som jag har hört väldigt mycket och knappt märkt själv (troligtvis placebo) är att rekylen åker tillbaka snabbare.

Jag säger det igen, CS är kasst kodat.

Förstå mig inte fel nu, att köra i 60fps är knappast någon betydande nackdel men det är skillnad, det är det.

Permalänk
Medlem

Hehe Don_Tomaso, det visste jag dock om, men det är olika på olika servrar. Riktigt lamt igentligen! att kunna tex stryka en kant lättare vid viss FPS osv, helt sjukt.

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))