Permalänk
Medlem

Flasha BIOS

Har haft en del strul med min nua Shuttle Barebone. (Vill inte lira med mitt grafikkort, får ingen bild vare sig på integrerat eller AGP kort när kakan är ipluggad) Så jag funtar på att Flasha BIOS för att se om det hjälper, har gjort sådant förut men nu står det still i huvudet..

Jag laddade hem senaste BIOSen från Shuttles hemsida men sen stöter jag på patrull. Det jag får hem är en ca 512kb stor .bin fil som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med. Står inget i mobo manualen om flashning av BIOS. Är jag helt bakom flötet eller? Vad ska jag göra med .bin filen? bränna till bootbar cd skiva eller? Ingen .cue fil med..

Någon som är vass på sådant här som har lust att lägga ett hjälpande inlägg?

Mvh
Fredrik

Visa signatur

Guns dont Argue..

Permalänk
Gäst

Du har ingen floppy/diskett att lägga filen på?

Permalänk
Medlem

Nä jag har ju inte det, kanske måste kirra det men förut på en gammal dator flashade min polare BIOSet genom bränd cd skiva...

Shuttle support *suck* haha..

Visa signatur

Guns dont Argue..

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Feffe
Nä jag har ju inte det, kanske måste kirra det men förut på en gammal dator flashade min polare BIOSet genom bränd cd skiva...

Shuttle support *suck* haha..

Det kan man även göra,men tycks vara lite onödigt att ta en skiva för några få Kb.
Är mycket lättare med diskett,tycker jag.

Men jaga ifatt någon kompis som kanske har en USB floppy eller spring ner och köp en bulkad för någon hundralapp.Det är bra ibland att äga en floppy i dessa tider

Permalänk
Medlem

Hehe jo jag har en floppy men vill gå ifrån det.. känns som en förlegad teknik som inte platsar i min fina Barebone men man kanske får böja lite reglerna för den här gången..

Men om jag jackar i floppyn, är det bara att peta ner nya BIOS .bin filen på disketten och boota up med den då?

Visa signatur

Guns dont Argue..

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Feffe
Hehe jo jag har en floppy men vill gå ifrån det.. känns som en förlegad teknik som inte platsar i min fina Barebone men man kanske får böja lite reglerna för den här gången..

Men om jag jackar i floppyn, är det bara att peta ner nya BIOS .bin filen på disketten och boota up med den då?

Sant med floppytiden,men har en själv i min fina stora Chiefteclåda.
Den kommer alltid till nytta.

Nu var det ett tag sedan jag flashade ett Bios,men lägg ner filen på disketten.
Starta om maskinen med disketten i.
Du ska nu får fram instruktionstext.
Tänk på sedan att gå igenom Bios (bläddra i tabbarna) och se att allt ligger rätt.
Vissa moderkort kan slänga omkring enheterna,typ att ljudkortet om det är intregerat blir aktiv om det nu ligger disable.

Men tänk på (det är på ditt ansvar)

Permalänk
Medlem

Hehe jadå.. Med min tur exploderar väl datorn när ja flashar BIOSet..

Närå... fick lite tips å pointers från en kollega också.. Blir nog en boot cd, hittade utils till nya BIOSet också.

www.bootdisk.com

Tack för hjälpen.. Återkommer med hur det gick!

Visa signatur

Guns dont Argue..