FX 5500 någorlunda dugligt?

Permalänk

FX 5500 någorlunda dugligt?

Hej!

Eftersom mitt gamla grafikkort har gått sönder så är jag i behov av ett nytt. Tyvärr så är jag inte alls med i svängarna längre vad gäller grafikkort så jag skulle behöva lite hjälp av er som är mer kunniga. Jag är ingen storspelare så jag klarar mig nog utan de häftigaste korten med de glittrigaste kartongerna. Min flickvän vill spela Sid Meier's Pirates så minimikravet är väl att det ska kunna flyta på hyffsat med det nya kortet, det behöver inte vara på någon särkilt hög upplösning dock. Själv spelar jag nog mest lite Quake och SuperTux och det är ju inte så krävande. Det ska dock vara knivskarp "desktop-bild" (men det kanske det är på alla nya kort?) i minst upplösning 1280x1024@75 samt att uppspelande av diverse filmer ska gå helt smärtfritt. TV-ut och stöd för dubbla skärmar är också trevligt att ha. Ni som känner till SuperTux har kanske redan listat ut att datorn främst ska användas till Linux så det får lov att bli ett nVidia-kort då ATI har pinsamt dåliga drivrutiner till nämnda operativsystem.

Själv har jag kikat lite på ett FX 5500:
https://ssl.itbutikken.dk/default.asp?land=46&sprog=46&land=4...

Kan det vara något att ha? Jag läste någonstans att FX 5500 och MX4000 är i princip samma sak så det kanske är två bortslösade hundralappar att köpa ett FX 5500 istället för ett MX4000?

Hursomhelst, all hjälp är uppskattad.

EDIT: Ett tyst kort vore det ultimata, gärna helt passivt kylt.

Permalänk
Medlem

Hela FX serien suger igentligen men jag tror att FX har stödj för DX9 och det har inte mx4000 men jag vet inte.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk

I sådana fall så går MX bort då Pirates kräver directx 9.

Permalänk
Medlem

fx5500 duger klart till Quake även Quake 3.
men de nyare spelen blir det lite tuffare med.
men kolla film och spela de nämda spelen kommer gå kanonbra.

http://se.pricerunner.com/computing/components/graphics-cards...
kanske det fx5700LE borde jue vara lite bättre än fx5500 iaf.
ingen av korten är direkta spelkort men till de nämda spelen så.

annars duger både fx5500 och mx4000 till det du ska ha det dock som sagt inga spelkort men till de spelen du nämner funkar det.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB