Permalänk
Medlem

Ad-aware 6.0

Körde det programet och fick 10 istbar och några tracking cookies.

Vad är istbar och är dom farliga?

Alla filer som programet hittar är dom farliga eller måste man veta vilka man kan ta bort. Vill inte sabba datorn, men måste ju se om den blir snabbare om jag tar bort dom filerna.

Tack på förhand! En nybörjare.

Visa signatur

#1[Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz ][Asus P5Q-E, P45, Socket-775, DDR2][Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5][PowerColor Radeon HD 4850 512MB GDDR3][Corsair Powersupply 650W Black,ATX/EPS][2x200gb sata 7200rpm][2st Noctua NF-S12-800, 120mm Fläkt, 800RPM][1st Zalman CNPS9700 NT Ultra Quiet CPU-Fläkt][1st Zalman VGA-Fläkt VF900-Cu,2 Heatpipes]

Permalänk
Medlem

jag brukar ta bort allt den hittar, det har funkat hittills

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk

I regel kan du ta bort allt som hittas vid spyware-sökningar, men den del program är beroende av visa komponenter som anses vara spyware så det kan hända att en del program slutar fungera. Kazaa är väl ett sådant program? Använder inte det själv, men jag tror det är så.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att ladda ner den senaste versionen ifrån www.lavasoft.com alltså version 1.06. Tror den hittar fler saker man kan ta bort

Permalänk
Medlem

Hej Mr pipen,

Ber om ursäkt för att jag tränger mig på i tråden.

Vill bara komma med ett litet tips/råd till vad _2FST_
skrev i sitt inlägg.

=>Vad är istbar och är dom farliga?<=
Istbar är aldrig trevlig att ha att göra med, den kan ställa till en hel del bekymmer för användaren. Den kan vara mycket jobbig/svår att få bort.
Tracking Cookies är ofarliga. Dessa får du då du besöker Internet och surfar runt. Bara till att ta bort om du så önskar.
Det finns ett mycket bra och lättanvänt verktyg för att ta bort Tracking Cookies samt att rensa rent i Tempmappen, temporära Internet Filer m.m. Programmet/verktyget heter CCleaner.
Finns att hämta här samt att det även finns instruktioner om hur du på bästa sätt använder CCleaner:
http://www.aawsupport.se/viewtopic.php?t=21

Vidare ang Ad-Aware:
Först vill jag rekommendera att du avinstallerar Ad-aware 6.0 (eftersom det är en såpass mycket äldre version).
Gör enligt nedanstående:
Innan den nya AAW installeras, gå till "Start>Kontrollpanelen>Lägg till/Ta bort Program" och avinstallera den äldre Ad-Aware6.

Navigera sedan till "C:\Program\Lavasoft\Ad-Aware6" och högerklicka på mappen "Ad-Aware6" och välj "Ta bort". Den nya versionen av Ad-Aware kommer sedan att installeras i "Lavasoft"-mappen.

Nu hämta hem den nyare versionen Ad-Aware SE Personal 1.06
Här hämtar du programmet: Ad-Aware SE Personal 1.06 (Gratis):
http://www.majorgeeks.com/download506.html

Här kan du läsa instruktionerna om hur du ställer in programmet:
Ställ in programmet på Full System Scan samt övriga inställningar:
http://www.aawsupport.se/viewtopic.php?t=5

Avaktivera även nedanstående i Ad-Awaren:
Inaktivera Search for negligible risk entries", eftersom dessa objekt (MRU's) inte ses som ett hot.
Öppna Ad-Awaren => klicka på Start => här skall du nu se en "Grön prick" "Search for negligible risk entries", => klicka på den så den blir "Rödfärgad". Nu har du avaktiverat "Search for negligible risk entries".

Nu uppdatera AAW till den senaste refernsfilen innan du scannar med AAW i Full System Scan.
Nu vet jag inte vad reglerna säger här på forumet då det gäller att posta Ad-Awareloggor m.m.
Men om det är tillåtet så kopiera in en AAW-log hit då du scannat så kan jag ta en titt på den och hjälpa dig med att rensa rent från otyget. Om inte det hjälper så finns det andra verktyg att tillgå för att komma åt otygen *ler*

Lycka till

MVH/Malou

Permalänk
Medlem

Oj.

Jag måste bara säga vilken jäkla bra guide, buggar och bockar.
Ska se vad som händer när jag laddat hem programen.

Visa signatur

#1[Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz ][Asus P5Q-E, P45, Socket-775, DDR2][Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5][PowerColor Radeon HD 4850 512MB GDDR3][Corsair Powersupply 650W Black,ATX/EPS][2x200gb sata 7200rpm][2st Noctua NF-S12-800, 120mm Fläkt, 800RPM][1st Zalman CNPS9700 NT Ultra Quiet CPU-Fläkt][1st Zalman VGA-Fläkt VF900-Cu,2 Heatpipes]

Permalänk
Medlem

Hej Mr pipen,

Tack för de vänliga orden ang guiden*ler*

Du kommer att klara det här galant. Om det är något du inte förstår eller känner dig osäker på så fråga gärna.

MVH/Malou

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malou
Hej Mr pipen,

Tack för de vänliga orden ang guiden*ler*

Du kommer att klara det här galant. Om det är något du inte förstår eller känner dig osäker på så fråga gärna.

MVH/Malou

Malou från PC För Alla / IDG forumen ?

Visa signatur

eun tae ko `

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaki

Malou från PC För Alla / IDG forumen ?

Hej zaki,

Ja, det stämmer bra det (och många andra forum) *ler*
Om det nu är rätt person du tänker på *skratt*

Ditt namn känner jag däremot inte igen ?

MVH/Malou

Permalänk
Medlem
Citat:

Hej zaki,

Ja, det stämmer bra det (och många andra forum) *ler*
Om det nu är rätt person du tänker på *skratt*

Ditt namn känner jag däremot inte igen ?

MVH/Malou

Inte så konstigt då.

Men jag kommer ihåg dig ifrån längesen när du hjälpe mig med diverse Spyware och Trojaner.

Välkommen

Visa signatur

eun tae ko `

Permalänk
Medlem

Hej zaki,

Tack så mycket för ditt välkomnande *ler*

=>=>=>Men jag kommer ihåg dig ifrån längesen när du hjälpe mig med diverse Spyware och Trojaner.<=<=<=
Roligt att du kommer ihåg mig efter så lång tid.
Inte så lätt att komma ihåg alla man har hjälpt och fortfarande hjälper *ler*
Ingenting illa menat mot dig nu.

Hoppas att allting är bra med dig och din dator.
Du tar väl hand om din dator så du slipper en massa otrevliga otyg. Annars kontakta mig så hjälper jag dig att rensa rent *ler*

MVH/Malou

Permalänk
Medlem
Citat:

Hej zaki,

Tack så mycket för ditt välkomnande *ler*

=>=>=>Men jag kommer ihåg dig ifrån längesen när du hjälpe mig med diverse Spyware och Trojaner.<=<=<=
Roligt att du kommer ihåg mig efter så lång tid.
Inte så lätt att komma ihåg alla man har hjälpt och fortfarande hjälper *ler*
Ingenting illa menat mot dig nu.

Hoppas att allting är bra med dig och din dator.
Du tar väl hand om din dator så du slipper en massa otrevliga otyg. Annars kontakta mig så hjälper jag dig att rensa rent *ler*

MVH/Malou

Ja då, har ny burk nu. Så det är helt ok

Säger till ifall jag behöver hjälp.

Visa signatur

eun tae ko `

Permalänk
Medlem

Hej zaki

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaki
Ja då, har ny burk nu. Så det är helt ok

Säger till ifall jag behöver hjälp.