Trasig Hårddisk? "Snabbt Svar! Köpa Ny Imorgon!"

Permalänk
Medlem

Trasig Hårddisk? "Snabbt Svar! Köpa Ny Imorgon!"

Tjena! Så här ligger det till.
Jag har hjälpt en polare att fixa hans dator lite och nu efter ett tag så helt plötsligt när han skulle starta den en dag så kommer menyn upp i dos där man kan välja felsäkert läge normal start osv... Och om man tar normal start så kommer det upp en bluescreen som det står följande på:

"Unmountable Boot Volume".

Första gången jag hjälpte honom var ett likande fel men kommer dock ej ihåg vad som ståg i bluescreenen då. En Formation av C:\ fixade problemet, men eftersom det har kommit tillbaka nu så undrar jag om det är hdd'n som kanske har pajat? Jag testade att starta med XP Skivan och valde repair och skrev chkdsk /k "tror" jag iaf så körde den en diskkoll typ och sen så funkade det igen, och nu sitter jg på samma burk och skriver detta! Vill ju inte att han ska köpa en ny disk och sen att felet är kvar. Vad tror ni?

Jätte tacksam för snabba svar!
Tack på förhand // x3r0x^

edit: Kan även tillägga att det är en Maxtor 120GB disk OCH att den låter som att en katt spinner ungefär när den läser är det vanligt? Jaja det var så mycket jag kunde komma på för att hjälpa till.

Visa signatur

Kan de där me data vet du Åke... "Ja jag förstår inte, mer eller mindre kinesiska för mig" -

Permalänk
Medlem

Kör tillverkarens testprogram.

Felet på windows kan bero på annat, ex virus e.dyl.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk

jag har en maxtor 120 gig S-ata och den låter ganska bra med när den läser så det är du inte ensam om.

Permalänk
Medlem

installera om Win Xp

//NerZ

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk
Medlem

har din kompis flera hdd:s? isf bootar datorn från rätt hdd?

Visa signatur

MacBook (svart) | fixedgear

Citera mig om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Installerat om XP har jag testat.
Han har endast 1 hdd.
Han har IDE versionen men dem låter väl också mycket?
ngn som vet var det testprogrammet finns då?

//Jompa^

Visa signatur

Kan de där me data vet du Åke... "Ja jag förstår inte, mer eller mindre kinesiska för mig" -

Permalänk
Medlem

Ladda ner Ultimate Boot CD annars ifrån Swecs filarkiv då det finns en drös med testprogram på den skivan som du har brännt ut sedan.