Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Men tror ni up(/down)loaden blir snabbare vid det avståndet? Och vad skulle det kunna kosta?
Och jag ändrade mitt avstånd till 1140m 21 minuter innan du svarade, ändå hade du med mitt 1200 i citatet som jag skrev av misstag

jag glömde bort att trycka på skicka svar

ja vdsl2 borde ge lite mer ul! specieltl då vdsl2 kan vara helt symmetrsitk ! (om jag inte har helt fel?)

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem

Hade ju inte gjort ngt om de brydde sig om oss människor som bor lite i "utkanten" av själv stan.
Eksjö är verkligen den tattigaste staden i världen som även blitt rankad som Sveriges tråkigaste stad.

Eksjö energi skryter över att de har byggt ut sitt nät till 24/1 som 100personer vid EN väg kan ha.

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk
Medlem

Denna frågan kanske har kommit upp förut, men hinner inte läsa igenom allt nu. Vad kommer det vara för MAX-avstånd till station för denna tjänst?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sQueZZe
Denna frågan kanske har kommit upp förut, men hinner inte läsa igenom allt nu. Vad kommer det vara för MAX-avstånd till station för denna tjänst?

Är ganska säker på att de stod att de var 3500m som var max avsånd och att 350m var max för att få ut 100/100Mbit/s ...

Visa signatur

Om ni/du hittar stav fel i mina inläg så bry er/dig inte (om du/ni inte förstår PM:a så ska jag försöka förklar så gått jag kan)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keiser
Om du med dociskabel menar överföring via kablenätet (eg comhem/upc) så ger väl överföring via koppartråd inte riktigt i klass med dem nej. Senaste docsis ger väl uppåt 640 Mbit... Men du menade kanske något annat?!

Eftersom Comhem och UPC bla ligger på Docsis så menar han nog det ja.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Avstängd

ingen som vet hur det gick med hela vdsl2 historien?

Permalänk

aaa vad tusan hände?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Det har ju hänt lite grejor sedan den nyheten om VDSL2.

- BBB blev uppköpta av Telenor
- BBB har bytt VD

Det har varit helt tyst om VDSL2, jag antar att de är skitglada över att ha släppt 20/3.

Permalänk
Medlem

får se va som händer i slutet av detta år ... då kanske kanske eller slutet av nästa

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

<b>Till skillnad från all adsl-teknik där sändning är betydligt långsammare än mottagning kan vdsl2 ge samma fart i båda riktingarna. Alternativt kan man höja farten i mottagningen rejält.</b>

Räcker bara med att man hör det där, så förstår man BBBs planer. 100/1 mbit till folket, sigh... aldrig nån upload...

Permalänk
Medlem

någon som vet vad d-slamen från ericsson kostar för VDSL2 o licenskostnader för få köra VDSL om det finns som annex-m typ?

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

Fan, kanske borde vänta med att beställa BBB 20/3 nu iaf

Permalänk
Medlem

Någon som har hört något nytt om vdsl2 eller vad som är på gång?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
Någon som har hört något nytt om vdsl2 eller vad som är på gång?

Det enda jag hört ryktesvis är att Telia trappar ner sina tester med VDSL (det blir inget storskaligt) och kör slut på ADSL2-standarden för att sedan mera aktivt byta koppar till fiber.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Det enda jag hört ryktesvis är att Telia trappar ner sina tester med VDSL (det blir inget storskaligt) och kör slut på ADSL2-standarden för att sedan mera aktivt byta koppar till fiber.

Jag tror inte Telia lägger på locket helt för snabbare uppkopplingar via koppar. De är tvunga att lansera något snabbare för att hålla sig kvar på marknaden i framtiden, särskilt nu när Telia ska delas upp i separata bolag. Behöver ju inte vara just VDSL utan kanske någon mer förbättring på ADSL2 protokollet som bara kräver en mjukvaru uppdatering.
De verkar ju inte vara så måna om det just nu med tanke på artikeln för ett år sedan (http://www.idg.se/2.1085/1.1975) men å andra sidan så kan man ändra sig många gånger på ett år. Om andra operatörer lanserar en snabbare dsl teknik som kan nå till många så får Telia vara med för att inte en massflykt av kunder ska ske.

Sen att byta koppar helt mot fiber låter väldigt dyrt. Inkoppling av nya fastigheter sker dock nästan alltid med fiber men att byta ut samtliga kopparledningar till befintliga fastigheter med fiber tar nog ett bra tag innan det sker.

Permalänk
Avstängd

Ingen som har några news ?

hittade denhär sidan http://www.vdsl2.se/ men det står tyvärr inte så mycket nytt där...

Permalänk
Medlem

Såg att man kunde få 24/8 från comhem

Pris: 339:-/mån (12 mån bindningstid)
369:-/mån (ingen bindningstid)
Nedström: (Upp till) 24576 kbit/s
Uppström: (Upp till) 1024 kbit/s (8 Mbit/s + 60:- **)
Hemsidor: 5 st à 100 MB ***
E-postadresser: 5 st à 70 MB utrymme ***
Leveranstid: Max 1 vecka

lAlAz0r

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lAlAz0r
Såg att man kunde få 24/8 från comhem

Pris: 339:-/mån (12 mån bindningstid)
369:-/mån (ingen bindningstid)
Nedström: (Upp till) 24576 kbit/s
Uppström: (Upp till) 1024 kbit/s (8 Mbit/s + 60:- **)
Hemsidor: 5 st à 100 MB ***
E-postadresser: 5 st à 70 MB utrymme ***
Leveranstid: Max 1 vecka

lAlAz0r

Har du sökt på just din adress, att du kan få den tjänsten. Så där som du skriver står det för alla, ** betyder att inte alla kan få 8 Mbit/s uppåt.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Avstängd

håll gärna comhem dravelt i rätt tråd...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av distortion10000
Har du sökt på just din adress, att du kan få den tjänsten. Så där som du skriver står det för alla, ** betyder att inte alla kan få 8 Mbit/s uppåt.

Sa jag att alla kunde få ?

Jag såg bara det och tipsade om det

lAlAz0r

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lAlAz0r
Sa jag att alla kunde få ?

Jag såg bara det och tipsade om det

lAlAz0r

Sorry, jag trodde det var ett svar i tråden om just comhem 24/8 där detta har diskuterats i 2-3 månader... det brukar vara där just dessa frågor kommer upp.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Det senaste jag hört är att BBB i sina tester med VDSL2 fick 54mbit ner och 36mbit upp på 1536 meter. Dock undrar man hur pass många felfaktorer som finns med i det testet eller om det helt enkelt handlar om så optimala testar som möjligt. Jag kan föreställa mig att de testar mot sin VD eller nåt...

Jag hoppas dock att de nuvarande xDSL leverantörerna kan nå en överenskommelse angående VDSL2 och bygga ut det tillsammans, dock vill jag att Telia håller i spakarna då jag inte litar på Telenor för fem öre.

Permalänk
Medlem

Enligt media uppgifter är inte telia alls intresserade av vdsl2, telia vill hellre satsa på fiber, vilket givetvis är en bättre och mer långsiktig lösning än xDSL.

Dock kan man tycka att dom kunde börja bygga ut nångång ...

Permalänk
Medlem

Såg att Telenor har slutit avtal med Alcatel om FTTH, FTTN and VDSL2
det blev inte Ericsson som det hade testat med betyder det att det blir en ny testsväng eller ?

såg att Teliasonera ska leverera HDTV över bredband innan november 2008

"Om Telia ska kunna erbjuda samtliga tv-abonnenter flera hdtv-kanaler samtidigt, precis som Com Hem, krävs en investering på flera miljarder för att uppgradera adsl-tjänsten "

http://www.idg.se/2.1085/1.124007

Permalänk

Jag är så sugen på vdsl2

Visa signatur

SUCk . detta va bara upplysnings vis ett tips till dig från mig . du behöver inte svara för jag har som blokerat dig, så ditt medelande tillbaks kommer ej att läsas.

Permalänk

känns som det har laggts på hyllan

Permalänk

Ja, hellre fiber iofs.
Får inte "hela" norge vdsl2 av telenor i dagarna?

Visa signatur

SUCk . detta va bara upplysnings vis ett tips till dig från mig . du behöver inte svara för jag har som blokerat dig, så ditt medelande tillbaks kommer ej att läsas.

Permalänk
Avstängd

Innan telia fått tummen ur röven här har man fiber fixat från stadsnätet!

bara inte bredbands opratörerna för för sig detta --->http://www.idg.se/2.1085/1.140688

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin