Detta Windows Ger Mig Nostalgikänslor!

Permalänk
Medlem

Detta Windows Ger Mig Nostalgikänslor!

Hej, satt och diskuterade vilken windows version som gav oss mest nostalgikänslor, dvs spelen man spelade, vilka program man såg etc.

Så nu kommer en omröstning se vad ni själva anser.

Själv säger jag nog Windows 98

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk

Ingen version tyvärr, har bara hemska minnen från windows.

Permalänk
Hedersmedlem

Känner inte något direkt nostalgiskt för något windows.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Windows 95, helt klart.

Permalänk
Hedersmedlem

Win2k är den enda version av Windows som jag gillat. Nostalgi för mig är Monkey Island under DOS (och Sex Games innan det ).

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Windows 3.0 så klart med Wolf3d installerat , det var goda tider det

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem

Windows 2000, måste jag nog tyvärr säga. Har inte haft dator speciellt länge, så jag började på Win98, men gick snart över till Win2k och körde det fram tills dess att jag gick över till XP. Så Win2k är det jag spelat mest spel i, ur en "nostalgisynvinkel" sett.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Röstade på Windows 95. Jag började med datorer långt innan dess, men av Windows-versionerna är det väl den som är mest nostalgisk. Dock blandat med en stor portion äckel och frustration över den begynnande Microsoft-trenden av att lova massor och leverera väldigt lite.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Vad hände med Windows NT 4.0? Helt klart den Windowsversion som ger mig mest nostalgikänslor (efter alla äventyr i skolan med den ).

Permalänk
Medlem

Wow! Första gången framför en dator, windows 3.1 och corel draw.

Fast jag kommer ihåg den där burken som man stoppade in 3.5" disketter i. Vi spelade masken och space invaders på den i mellanstadiet.

Permalänk
Medlem

Måste nog bli Windows 3.11 i mellanstadiet när man frågade fröken om man fick skriva rent i Works.
Men allt tjat i skolan, och all tid hemma med samma operativsystem lönade sig. Jag fick vara med i Vi I Femman för att jag skrev så snabbt på tangentbordet

Permalänk
Medlem

Någonstanns mellan 3.11 och 95. Civilization, wolfenstein och worms.

Permalänk
Hedersmedlem

Windows 3.xx Körde på 386an från 1992 till 1996. Hann använda det rätt så mycket under den tiden. Kördes självklart med dos 5.0 och upp till dos 6.22.
Windows 95 Även detta på 386an, från våren 1996 till julen 1998. Funkade hyfsat bra med 20mb minne och 386dx33. Så länge man inte körde några tyngre spel så funkade det mesta direkt från windows, annars var det bara att hoppa ut i dos och köra dem. TTD rullade väldigt mycket på den här tiden.
Windows 98 Körde jag ganska länge, från våren 1999 och till julen 2001, sen åkte det ut Lustigt nog så blev det hyfsat stabilt efter lite bråk och jäkelskap.
Windows ME Två timmar överlevde det på farsans bärbara, sen blev det W2k på den. Säger det mesta om vad vi tycker om ME
Windows 2000 Bästa windowsversionen någonsin. Inga nostalgikänslor direkt eftersom jag fortfarande kör det.
Windows XP Fortfarande inte överens med skiten.. får väl ge det en chans igen snart. Gillar det inte.
Windows 2003 Server Aldrig testat, ingen åsikt
Windows 2000 Server Stabilt och tråkigt. Skitbra server-os med andra ord
Windows CE Aldrig testat, ingen åsikt

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Egentligen Norton Commander (typ 92?) eller DOS, men om det måste väljas här så 3.11.

Permalänk
Medlem

Jo, den Windows-version som ger mig nostalgikänslor är helt klart Windows 2000.

Tiden då det begav sig då jag först såg Windows 2000 sakta ladda på min brors dator år 2001 var fantastisk. Jag hade aldrig sett något nyare operativsystem än Win98 och detta var ju såklart skitfräckt. När jag sedan fick min första egna dator, (i början av 2002) så var det ju helt klart Windows 2000 jag installerade. Spelen, Medal of Honor:Allied Assault, såklart - drog man ju snabbt in. Detta lirade ofta och väl. Jag var helt i extas. Så kul det var med datorer och spel. Sen även att man kunde lite trix i Windows 2000 var ju bara ett plus. Livet var underbart, man reggade sig på Sweclockers och hittade denna plats, som då var en guldgruva. Hårdvaruforum, spelforum, program, operativsystem och ett för övriga diskussioner. Det hade allt vad man kunde önska sig. Tiden här efter fortsatte i mest samma spår. När man sedan tröttnat lite på överklockning och peltiers så satt man mest och slösurfade i ÖD.

Sitter just nu med WinXP men saknar faktiskt Windows 2000 stilrenhet, alla minnen, känslan att boota upp ett "riktiogt" NT-os. XP känns på nåt sätt "kladdigare" och inte som ett rent "NT-os". Men men. Tiden går frammåt och det går aldrig att komma tillbaka igen. Får bara hoppas på det bästa.

Tack för ordet,

/HP

Visa signatur

must!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cynomyS
Windows 95, helt klart.

Permalänk
Medlem

Win 3.1

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk

Win 3.11 där jag spelade Aladin, lejonkungen och "commander keen" eller något sådant.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem

Win 1.0 säger jag, det var tider det.

http://www.heidling.se/pics/album/windowsdumpar.htm

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk

OFfT:

Take over the world A++++

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk

Jag blir snarare ledsen än nostalgisk när jag tänker tillbaka på gamla Windows-versioner, eftersom det var dåligt på alla sätt och vis.

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Medlem

"Windows 3.11"

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Vote: Ingen Version!

Permalänk
Medlem

njaa.. Windows 1.0 var inte mycket o hänga i granen. Det fanns ju andra skal till DOS som var bättre, t ex Norton Commander

Permalänk
Medlem

Win 98! Jag började använda datorer ~97 på våran 300mhzare med 64 mb RAM, 8 gb hårddisk och 4 mb ATi-graffikort. Först körde datorn Win 95, men det uppgraderades rätt fort till 98. Alla timmar man spenderade med att spela Civ2! Och alla gånger man fick en BSOD när man precis utrotat de där jävla Aztekerna.....
2k är mycket bättre och XP är ju princip 2k med dagistema och registrering, men dessa OS har jag inga nostalgiska känslor över, då jag fortfarande använder dem (2k i skolan och XP på föräldrarnas och brorsans dator, samt när jag bootar om från Ubuntu för att lira GTA:SA)

Permalänk
Medlem

Hur fan kan win2k ge vissa nostalgikänslor ?

e de flesta 16 år här eller ?

Permalänk
Medlem

Windows 3 var platformen jag började med. Den var för mig då iof bara ett sätt att kunna köra Stunts och Wolfenstein, samt skriva i Works och använda nåt b-språkprogram i skolan, men det var tider, det...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

3.11 är lite nostalgi... hade man på gamla 386:an...:)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Windows 3.1 var första grafiska OS:et jag satt vid, kommer ihåg hur imponerad jag var av harpan

Permalänk
Sötast

Började med DOS/3.1 med vår LYXIGA 486DX 100Mhz 8mb ram vilket vi uppgraderade till 24.

The Magical Theatre, och några andra spel man fick till 3.1, helt underbart

Första köpta spel var DOOM2