Var kommer ordet "nerfa" ifrån?

Permalänk
Medlem

Var kommer ordet "nerfa" ifrån?

Jag talade med en kompis nyss som använde sig av ordet "nerfa" om sin internetuppkoppling, som han hävdade hade blivit sämre på senare tid. (Han har blivit mmorpg-skadad).
Han förklarade för mig vad ordet betydde men han kom inte ihåg varifrån ordet kommer.

Frågorna är alltså:
Vad är nerfa för ord och var kommer det ifrån? När började det användas?
Är det engelska för något? Vilken är då den svenska översättningen? (nedgradera, försämra?)
Hittar inte ordet i mina lexikon och jag kan inte heller hitta det i acronymfinder vilket borde innebära att det ej heller är en förkortning för något.
(Edit: Jag sökte på "nerf" som jag tycker borde vara grundformen av denna svengelska term)

Är det någon som har lite ordkunskap här på forumet?

Permalänk
Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/Nerf_%28computer_gaming%29
Där står det en del om ordet "nerf" i spelsammanhang iaf.

Och här om ordet nerf i andra sammanhang.

Visa signatur

WS: i5 2500K@4,7GHz| Noctua NH-D14 | Asus Maximus V Gene | Asus HD7850@1450/1050 | 8 GB Corsair XMS 3 | Corsair CX V2 600W | OCZ Agility 3 120GB | Fractal Design R3 | Dell U2412M
Server: AsRock FM2A85X-ITX | AMD A4-6300 | 8GB | Kingston V300 60GB | 12TB HDD | Fractal Design Array R2
HTPC: Sapphire Pure Fusion | 4GB | OCZ Agility 2 40GB | Fractal Design Array R2

Permalänk

Från wikipedia: "Nerf is a foam-plastic material used in childsafe toys. Produced by a division of Hasbro, the Nerf line contains hundreds of projectile-launchers."
Dom gamla leksakspistolerna man hade när man var liten som skjöt skumgummi-missiler hette nerfgun.
Sen har det blivit nån skum koppling att man nerfar, liknande nergradera. (ge en mäktig spelare en nerfgun ist för sina vapen typ)

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Medlem

Ah. Wikipedia borde jag givetvis ha kollat innan också. Så dumt av mig. Tack ska ni ha för hjälpen i alla fall!
Då kan jag läsa på lite.

Edit: Jaha. Titta där fick jag kopplingen serverad på silverfat också av Ripcurl08. Bussigt.

Permalänk
Sötast

Nerfad = Nerfed = Försämrad.
Används dagligen inom mmo världen men om det kommer därifrån vet jag inte.

Att nerfa ett vapen är just som sagt försämra det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Nerfa = Nerfed = Försämrad.
Används dagligen inom mmo världen men om det kommer därifrån vet jag inte.

Att nerfa ett vapen är just som sagt försämra det.

Läsa tråden nästa gång? ^^

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Läsa tråden nästa gång? ^^

Roliga var att jag sammanfattade hela tråden till bara ett fåtal ord och gjorde det hela mer lättförståeligt medans du inte tillförde ett enda skit.

Permalänk
Medlem

ingen som lirat nerf arena då? som quake 3 arena fast inget blod och massa skumgummi

Visa signatur

Gaming: 9800X3D, 32Gb 6000MHz, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jockos
ingen som lirat nerf arena då? som quake 3 arena fast inget blod och massa skumgummi

Klart man har det
Var skitskoj ^^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jockos

Jo det spelet var riktigt kul, men jag skulle hellre kalla det som Unreal Tournament med skumgummivapen eftersom att det använde samma motor och alla vapen i spelet var ju typ samma vapen i UT fast i skumgummiversioner. Det fanns till och med ett vapen som man kunde fjärrstyra på samma sätt som Redeemer

Permalänk
Medlem

Re: Var kommer ordet "nerfa" ifrån?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sture!
Han förklarade för mig vad ordet betydde men han kom inte ihåg varifrån ordet kommer.

Citat:

Roliga var att jag sammanfattade hela tråden till bara ett fåtal ord och gjorde det hela mer lättförståeligt medans du inte tillförde ett enda skit.

Ah, jo. Nu blev det mycket klarare efter din förklaring.

Permalänk
Citat:

Om du läser så ser du att han dels frågar efter den riktiga betydelsen men även vart ordet kommer ifrån. Altså har du inte sammanfattat hela tråden

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk

Re: Re: Var kommer ordet "nerfa" ifrån?

Citat:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec

Ah, jo. Nu blev det mycket klarare efter din förklaring.

Permalänk
Testpilot

En skitsmart sida när man vill ta reda på vad olika slangord och sånt betyder är Urban Dictionary, där finns alla möjliga konstiga uttryck man kan tänka sig.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Nerf can also be used as a verb to describe a mistake or series of mistakes made in any particular activity: "God, I really nerfed that test." Or "They nerfed that game in the expansion."

Nerf may also be used to describe someone as a nerd or geek: "You see that guy? What a nerf!"

;>