Man dömd för piratkopiering

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Vad är det som håller på att hända med vårt Sverige?

Ja herregud vad är det för fel när samhällets tvingas efterleva lagar! Anarkism ftw

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Fight the''MAN''

sjukt att man kan åka dit för en skärmmdump.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Fyfan säger jag bara :S

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

weird

alla är så jävla hjärntvättade av piratbyrån och "kultur ska vara fritt" så dom vet inte bättre

sharing is caring

LOL

BTW. han fälldes inte enbart pga skärmdump !!

KILLEN ERKÄNDE I POLISFÖRHÖR men ni sitter och skriker att en skärmdump fällde killen.

dom roligaste inläggen är när folk snackar om att skicka pengar till han och hjälpa han. *asgarv*

ni vet inte ens killens namn eller hur han ens ser ut men va fan han dela ut film och ponten gjorde så han åkte fast så nu ska jag skänka pengar till nån främling.

Permalänk
Avstängd

16 000 kr!!!!!
det skulle va kul om dom startade en pengainsamlign,typ att alla ger honom en tia var!
då skulle nog antipiratbyron inte blis så jätteglada:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nektar
weird

alla är så jävla hjärntvättade av piratbyrån och "kultur ska vara fritt" så dom vet inte bättre

sharing is caring

LOL

Man kan lika gärna hävda samma sak om dej. Jag vet.. vi betalar hutlösa priser för skitprodukter som få eller ingen vill ha.. där har vi en smart lösning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
16 000 kr!!!!!
det skulle va kul om dom startade en pengainsamlign,typ att alla ger honom en tia var!
då skulle nog antipiratbyron inte blis så jätteglada:)

Alldeles utmärkt idé!

Sign me up for 20!

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
16 000 kr!!!!!
det skulle va kul om dom startade en pengainsamlign,typ att alla ger honom en tia var!
då skulle nog antipiratbyron inte blis så jätteglada:)

Vad jag har hört är detta redan på gång nu väntar folk bara för att se om mannen i fråga skall överklaga eller inte...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomjut
Alldeles utmärkt idé!

Sign me up for 20!

Instämmer.. jag donerar gärna en 100:ing för att hjälpa killen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _tekken_
Fight the''MAN''

sjukt att man kan åka dit för en skärmmdump.

Men sluta människor läs lite! Dom har en kille från bbb som kan intyga att han hade den ip adressen då plus att killen erkänt en gång ingen jävla skärmdump som avgjorde allt.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weird
Fattar inte hur folk resonerar. Folk blir upprörda över vårt rättssytem för att den en gångs skull fungerar. Jag menar, han är skyldig och har begått ett brott. Bara för att "alla gör det" så betyder det inte att det är rätt att ladda ned skyddat material.

Jag tycker det är bra att det skärps till bland straffen. Visserligen på ett ganska oviktigt område, man kan fortfarande klara sig undan med 3 månaders fängelse för mord. Men ändå, det går åt rätt riktning.

Och vad gör just det rätt eller fel då?

Faktum är ju att tills den nya lagen tidigare iår trädde ikraft så var det helt och hållet lagligt och tillåtet att ladda ner filmer och musik, det som var olagligt var att ladda upp och dela ut materialet. Så om det är moraliskt korrekt tåls att diskuters men det var inte olagligt.

Och med tanke på att majoriteten av alla datoranvändare någon gång under sitt datoranvände kommit i kontakt med piratkopierat maretial så ska man alltså över natten olagligförklara merparten av datoranvändarna.

Det är som att förbjuda tobak folk att röka tobak över natten bara för man kommit fram till att det är farligt.

Permalänk
Medlem

100kr lägger jag lätt på!

dock så är jag nog lite skeptiskt till att någon inte kommer att lägga upp ett falsk kontonummer gironummer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alleand
Och vad gör just det rätt eller fel då?

Faktum är ju att tills den nya lagen tidigare iår trädde ikraft så var det helt och hållet lagligt och tillåtet att ladda ner filmer och musik, det som var olagligt var att ladda upp och dela ut materialet. Så om det är moraliskt korrekt tåls att diskuters men det var inte olagligt.

Och med tanke på att majoriteten av alla datoranvändare någon gång under sitt datoranvände kommit i kontakt med piratkopierat maretial så ska man alltså över natten olagligförklara merparten av datoranvändarna.

han är skyldig då han laddade upp hiphip hora till folk

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EpaUlle
100kr lägger jag lätt på!

dock så är jag nog lite skeptiskt till att någon inte kommer att lägga upp ett falsk kontonummer gironummer

Jag tror att det hela kommer vara uppe på piratbyråns hemsida så vi slipper nog falska kontonummer...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

jag ville köpa en nike tröja men dom kosta fan 1000kr så jag hittade en person som gjorde kopior av den tröjan och sålde för 200kr så jag köpte 20st och gav bort lite här och där för att va snäll men jag åkte fast och jag fick böta 20000kr

VILL NÅN HJÄLPA MIG OCH SKÄNKA PENGAR TILL MIG???

nike är så jävla girig och bara vill ha pengar så jag tycker vi borde sluta köpa deras grejer och köpa piratkläder!! KULTUR SKA VARA FRITT!!

Permalänk
Medlem

Herregud hellre skänker jag till folk som verkligen behöver pengarna och är döende, än att ge de till en kille som säkert ändå gått i vinst genom att tanka hem flera hundra andra filmer och musik genom nätet. Han ligger nog plus minus noll ändå...

Det är lite som att planka på tåget flera månader och åka fast en gång, man ligger ändå plus.

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alleand
Och vad gör just det rätt eller fel då?

Faktum är ju att tills den nya lagen tidigare iår trädde ikraft så var det helt och hållet lagligt och tillåtet att ladda ner filmer och musik, det som var olagligt var att ladda upp och dela ut materialet. Så om det är moraliskt korrekt tåls att diskuters men det var inte olagligt.

Och med tanke på att majoriteten av alla datoranvändare någon gång under sitt datoranvände kommit i kontakt med piratkopierat maretial så ska man alltså över natten olagligförklara merparten av datoranvändarna.

Precis. Rättsamhället som stort skiter fullständigt i piratkopiering. När du frågar folk ute på gatan så lär det inte en hamna bland de 100 mest prioriterade brotten.

Permalänk
Medlem

domstolens motivering till att skärmdumpen fick användas var att Antipiratbyrån inte hade nån vinning i att förfalska den. va är det för skitsnack, de hade ju allt att vinna på att förfalska den.

den om det avr fällande bevis elelr inte tänker ja låta vara osagt. har han erkänt för polisen är det ju bevis nog, men att ens låta skärmdumpen användas som bevis, avgörande eller inte, är ju ett klart lagbrott.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

16.000 för det??
Fan det var ju typ hela film budgeten för rullen
Så går det när man tankar värdelösa svenska filmer.

Hoppas dom samlar in pengar till han, jag är lätt på att ge en slant bara för sakens skull.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
domstolens motivering till att skärmdumpen fick användas var att Antipiratbyrån inte hade nån vinning i att förfalska den. va är det för skitsnack, de hade ju allt att vinna på att förfalska den.

Precis, undrar hur många dubloner som landade i Ponténs fick i och med denna dom.....

Sedan menar inte jag att det var skärmdumpen som fllde honom, utan det jag invänder emot är att den överhuvudtaget godtogs som bevismatriel.

Edit: Hände inte med på din redigering där....

Permalänk
Medlem

Kalle tankar en film på olagligapirater.com när han läser om fängelsechock på aftonbladet. Kalle blir då nervös och avbryter sin nedladning och åker till krogen för att lunga nerverna lite. På vägen hem kör han över en familj...

I fängelset tänker han:
-Vilken tur att dom inte märkte filmen...

Förövrigt så får man 160 stycken Hip hip hora för 16 lax, på DVD. Filmens budskap är antimobbing, men i detta fall är det frågan om just mobbing. Straffet är ju inte rimligt. Om jag tar ett äpple på ICA och åker fast, så får jag ju inte böta med flera äppelträd för att det skadar odlaren...

Eller en biltjuv som tar en volvo, får han böta med 160 bilar?

Eller om jag tar ett accord, måste jag lämna tillbaka en hel symfoni?

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
han är skyldig då han laddade upp hiphip hora till folk

Jo, och jag motsätter mig inte att han ska ha straff anser dock att det ska vara lägre än vad som nu blivit, jag utgår ifrån att dom bara kan bevisa att han delat ut filmen till en person och om en film i affären kostar 200kr så borde ju detta i värsta fall räknas som snarreri på samma sätt som om man skulle ta den i butiken + rättegångskostnader och då får dom ju ändå mer i och med att man slipper produktionskostnader på filmen i form av skiva, fordal.

Permalänk
Avstängd

det skulle sitta bra med en sms tjänst så man kunde skicka in ett sms och skänka pengar till honom:)
han borde inte dämmas igentligen för det borde ju vara lagligt med fildelning tycker jag.

Permalänk
Medlem

fildelning är lagligt. att fildela upphovsrättskyddat material är olagligt.

dagens ungdomar alltså.

skänker hellre pengar till nån helt okänd person än att skänka pengar till jordbävnings drabbade områden eller nån annan hjälpfond i sverige.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nektar
fildelning är lagligt. att fildela upphovsrättskyddat material är olagligt.

dagens ungdomar alltså.

skänker hellre pengar till nån helt okänd person än att skänka pengar till jordbävnings drabbade områden eller nån annan hjälpfond i sverige.

Som med all sannolikhet ändå tankat för mer än 16 tusen kronor, som dem flesta
Alltså ligger han inte ens minus.

Tycker det är jävligt tragiskt att folk blivit så giriga och snåla, det är okey att betala 25kr för en snusdosa men inte att hyra en film istället för att tanka hem det gratis.

Sen att domstolen och svensk rättsystem allmänt suger tycker jag också, en skärmdump liksom, hade dem inget bättre att komma med som bevis.

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nektar
fildelning är lagligt. att fildela upphovsrättskyddat material är olagligt.

dagens ungdomar alltså.

skänker hellre pengar till nån helt okänd person än att skänka pengar till jordbävnings drabbade områden eller nån annan hjälpfond i sverige.

Enda orsaken till att det är olagligt är att regeringen och de andra korrumperade människorna i riksdagen går på företagens linje och inte svenska folkets. Lagen har inte den minsta stimelse till förankring bland folket. Har aldrig haft och kommer aldrig ha.

Permalänk
Medlem

ok dax att skicka skärmdumpar och tjäna pengar. eftersom det finns belöning på 30000:- för en fällnde dom. det kan snabbt bli miljoner av det.

låter som väldigt klen bevisförning.

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

^^ du glömde att killen erkände men det är lungt. du är inte den första som springer och skriver inlägg utan att läsa vad det hela handlar om eller vad andra har skrivit före dig.

Permalänk
Medlem

Men alltså, hur kan bara en person dömas om det är två som ahr begått brått. Både den som delade ut och ladde ner SKA ju dömmas enligt lagen!

Det är väldigt dåligt att man får 16000 i bötar för att ladda en film. Min bror blev misshandlad i sommras, han fick 5 000. Det kan väl inte vara värre att ladda hem en film än att misshandla folk!!
Eller akrikeln i falukuriren, en man som snattar för över 200kr(det är ju bubbelt så mycket som filmen är värd), inte nog med det bär han två knivar och och är påvekad av amfetamin!
Hur faan kan dom få samma straff!?!?
Sedan att det är INDUSTRIN som skadas och inte kulturen är ju också helt fel!

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Enda orsaken till att det är olagligt är att regeringen och de andra korrumperade människorna i riksdagen går på företagens linje och inte svenska folkets. Lagen har inte den minsta stimelse till förankring bland folket. Har aldrig haft och kommer aldrig ha.

Tänker du verkligen efter? Herregud!

Det finns MÅNGA MÅNGA människor som också tycker att allting ska vara gratis ute i butikerna. Som skulle vilja att det fanns lag som gjorde det möjligt att få fylla matkassen och lämna butiken utan att betala.

Antingen, acceptera kapitalism och denna marknad som ser ut såhär, eller var inte så jävla tragiska när det kommer till att ni får lägga ut en krona ibland.

Seriöst det här är helt sjukt, hur kan det finns folk som verkligen tycker att det ska vara helt gratis att se film och lyssna på musik, det är fan företag och människor som jobbar med detta och som behöver pengarna för att kunna fortsätta göra det.

Pengar, allt handlar om pengar. Har folk inte lärt sig att saker kostar.

Visa signatur

The Walking Dead