Permalänk
Medlem

Shit, lite skrämmande det där faktiskt. Tur att han har krypterat routern och ändrat lösenorden

Visa signatur

Obs: Ny burk sedan länge. Orkar säkert uppdatera signaturen en vacker dag.

AMD Athlon 64 3200+ @ 2,35GHz | Sparkle Geforce 6800GT @ 427/1160Mhz | 2x512Mb pc3200 400MHz
3dMark 01: 25566p | 3dMark 03: 13653p | 3dMark 05: 6036p | AquaMark3: 73,048p | SuperPI: 36s

Permalänk
Medlem

Hmm, borde fixa en antenn och köra lite här i Stockholm. Har ett par Orinoco-kort med uttag för extern antenn liggandes.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Flera har frågat, jag har svarat men jag svarar igen. vi har INGEN aning vilken tillverkare, modell, gain eller någonting annat om den där antennen. Det enda vi vet är att den är tillräckligt riktigt stor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreacherMan
Hmm, borde fixa en antenn och köra lite här i Stockholm. Har ett par Orinoco-kort med uttag för extern antenn liggandes.

Det är samma uttag på powerbookens interna kontakt som till Orinoco-korten. Även alla andra macar med airport har samma kontakt verkar det som. Min Powermac G4 har en sådan kontakt redo om jag skulle koppla in ett airport-kort.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

Vad heter kontakten? MMCX? Glömmer alltid bort namnet på rackaren.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk

Vill också veta vad kontakten heter. Tror ni det kan fungera med ett W-LAN kort plus en parabol ?

Visa signatur

Styrelseledamot Piratpartiet Östergötland - www.piratpartiet.se

Permalänk
Medlem
Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk

Kom på att parabol inte kommer fungera. =/ Eftersom en parabol är byggd enbart för att ta emot signaler, och även använder Coxial kabel som också är byggd bara för att ta emot.

Visa signatur

Styrelseledamot Piratpartiet Östergötland - www.piratpartiet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mackelajt
Kom på att parabol inte kommer fungera. =/ Eftersom en parabol är byggd enbart för att ta emot signaler, och även använder Coxial kabel som också är byggd bara för att ta emot.

Varför skulle det inte fungera med en parabol?

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk

Re: WLAN med större antenn...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Hade ett litet wlantest med en lite större antenn.
http://sidde.lokalen.org/wlan/

Är det några andra som lekt endel med antenner och fått fram bra resultat?

Vi(Jag, VaCUm och Luff) håller på att bygga en helixantenn nu för att testa också. Se om vi klarar att bygga en enkel antenn.

Jag har en antenn som använts till trådlöst internet. Den jobbar
med 2,4 Ghz Kanske den går att använda
http://user.tninet.se/%7Eqvf354e/bredband.html

Permalänk
Medlem

Re: Re: WLAN med större antenn...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blue berry
Jag har en antenn som använts till trådlöst internet. Den jobbar
med 2,4 Ghz Kanske den går att använda
http://user.tninet.se/%7Eqvf354e/bredband.html

Då WLAN oftast använder 2,4 GHz skall det inte vara några problem.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mackelajt
Kom på att parabol inte kommer fungera. =/ Eftersom en parabol är byggd enbart för att ta emot signaler, och även använder Coxial kabel som också är byggd bara för att ta emot.

Varför skulle det gå dåligt att sända med parabol?
Och koaxial är väl i princip det enda som gäller när det kommer till antenner, eller?

Vill gärna ha en källa på dom saker du påstår då jag tycker det låter väldigt tvivelaktigt.

Permalänk
Medlem

Vad använder man till antenner om man inte använder coaxial kabel? Paraboler är bra sändare då de riktar om signalen så att den blir mycket mer fokuserad dvs högre riktverkan.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk

Haha. Källan är min lärare. Han sa det senast igår. Så skyll inte på mig. (A)

Dock vid närmare eftertanke. Trött igår, så kom jag också på att det nog går bra att använda parabolen som den är.

Visa signatur

Styrelseledamot Piratpartiet Östergötland - www.piratpartiet.se

Permalänk
Medlem

Grymt!
Måste bara fråga...
Har en Dell Inspiron 6000...(nätverkskort: Intel® ProWireless 2200 802.11b/g Mini PCI trådlöst LAN-kort )

undrar bara om ni vet hur jag gör?!!

Extremt grymt tacksam för svar!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mackelajt
Haha. Källan är min lärare. Han sa det senast igår. Så skyll inte på mig. (A)

Dock vid närmare eftertanke. Trött igår, så kom jag också på att det nog går bra att använda parabolen som den är.

Sätter man en USB-ansluten Wlan-adapter på lagom längd (där tonhuvudet sitter annars) framför en parabol-disk så händer det grejor ska du se

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Jag byggde lite antenner i experimentellt syfte för några år sen.
Den enklaste o snabbaste (att bygga) är nog Helix-antennen. I förhållande till
uppnådd prestanda också... Den är extremt lättbyggd och det är svårt att
misslyckas med den

Angående paraboler så kan man självklart använda sådana. Många antenner är
just av modellen parabol. Tänk dock på att använda en fokalmatad parabol.
Dessa har LNB i mitten på parabolskålen. Lättare att rikta in i dessa sammanhang.
Ser snyggare ut oxo..

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

För er som undrar vad det är för antenn..l.

http://www.davido.se/shop/product_info.php?products_id=61

En 24dBi...