Permalänk
Medlem

CPU, minnes och moderkortsproblem

Har fått ett "litet" problem. Började med att jag skulle in med en sata disk i burken. När den väl satt på plats och jag skulle starta upp datorn är den "glapp" och startar om sig själv hela tiden, kommer så långt som till att köra felsäkert läge menyn och sedan startar den om sig efter en stund, eller rättare sagt slår av sig själv och startar efter kanske 5 sec igen.

Första tanken var att det vara sata disken som strulare, icke....
Trodde sedan att det var nätagget, kopplade bort allt utom os hdn, samma symptom (köpte även nytt nätagg för 1 mån sen)
Datorn surrade lite om att det var minnesproblem, något om singlechannel osv. Provade att plocka ut och byta platser på minnena (har 2st 2700 333 minnen) vart lite bättre men windows startade aldrig...

Sen provade jag att "jucka" lite på fläkten (inte hårt), då visade det sig att när jag gjorde vissa "juck" så startade och stängde datorn av sig.... processorn saknar en pinn sedan tidigare och märkte igår att det saknas ytterligare en och när jag provade idag gav datorn inte ens liv ifrån sig med 3.06an istoppad (pentium 3,06 533fsb)

Jag har en p1,6 fsb400 mhz hemma, moderkortet skall stöda denna fsb, men när jag byter processor slås strömmen bara till och inget händer, har detta med minnena att göra? fsb400 inte kompitabelt med 2700?? (moderkortet stöder fsb400/533/800 så det borde inte vara några problem)

har provat att reseta bios och allt möjligt...... har tyvärr ingen jag känner heller med en p4 som passar min burk

min gissning är att processorn är trasig men har ni nån kvalificerad gissning?

och om det nu är så så funkar väl inte 2700 minnena med en fsb på 800? utan det är 533 som gäller då??

är skillnaden stor på 533 och 800?
jag kör dubbla 2700 512er idag...

köpa en 3,0 fsb 800 och nya minnen eller en 2,8-3,0 fsb 533 och behålla minnena? tänkte uppgradera till pci-e, ny cpu och osv nästa höst innan detta pajjade allt....

prylar:
moderkort: intel d865pearl
minnen: corsair och twinmos 2700 333mhz 2,5cl
cpu: p4 northwood 3,06 533fsb