Permalänk
Medlem

Avstånd linje-cirkelsegment

Tja!

Har sökt förgäves på nätet samt klurat själv på hur man gör följande:

Ta fram det kortaste avståndet mellan ett cirkelsegment och en linje!

Hur linjen eller arcen är definerade är egentligen irrelevant även vilket språk ni eventuellt löser det i. Jag letar efter nån som kan peka mig i rätt rikning mot en lösning eller om någon redan sitter på den. Och nej, detta är inte en skoluppgift, jag jobbar som programmerare, är ingen hejare på geometri dock. Och ja, förresten, att approximera arcen med linjer och sedan testa mot dessa är inte en acceptabel lösning, det har jag redan gjort, men av prestandaskäl vill jag ha något bättre. Det borde finnas tycker jag! Det är i 3 dimensioner vi pratar om också, även om det inte borde vara någon större skillnad!

Så kom igen nu alla spelkodare, ni borde vara hejare på sånt här!

Tacksam för svar..

EDIT: Såg att jag var lite otydlig med begreppen, men arc och cirkelsegment är förstås samma sak!

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem

Avståndet (t.ex. 3.42 meter) eller de två punkterna på sfären resp. linjen?

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Avståndet, inget annat. Och det är ingen sfär vi pratar om, en cirkelbåge, cirkelsegment, arc eller vad du/ni/jag vill kalla det....

EDIT: Kanske var otydligt att säga att det är 3D, cirkelsegmentet kan försås bara ligga i ett plan, vad jag menade var att planet inte nödvändigtvis behöver vara x-y planet...

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Glömsk

Öhm, lite förtydliganden.

Menar du kortaste avståndet från _någon_ av punkterna i linjen eller enbart ändpunkterna?

Vad menar du med cirkelsegment? Det här är ett cirkelsegment:

En bild skulle vara trevligt.

Visa signatur