Blocka DC++ o Torrents program (D604)

Permalänk
Medlem

Blocka DC++ o Torrents program (D604)

Sitter på ett lokalt nätverk genom en DLink 604 och vill blocka alla att använda dc++ och vissa torrent program. Går ju inte blocka portar? utan att jag måste välja portar för programen? eller hur kan jag gå till väga? Programvara eller genom routern?

tacksam för svar. svar genom msn tas gärna emot; frain@dopemind.com

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+ | 1 GB Ram | Nvidia GeForce 6600 GT

Permalänk

Varför inte blocka alla portar, vilket lär vara default-inställningen i routern?

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Medlem

har inte ändrat det, bara ett ip nummer (mitt) som släpps igenom på allt. dock kan alla dom tanka ändå. blockar man inte vanlig http surfning osv då me?

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+ | 1 GB Ram | Nvidia GeForce 6600 GT

Permalänk

Nope. Du blockerar ingående trafik genom att blockera portar. (Dvs. trafik som initieras av en dator ute på nätet, som försöker ansluta till en dator i ditt lokala nätverk.) På andra hållet kan du inte spärra genom att spärra portar. Att spärra portar gör att fildelningsprogram i allmänhet fungerar sämre, speciellt vad gäller uppladdning till andra användare. Men exempelvis DC kan köras i "passive mode" som gör att du kan använda programmet (åtminstone delvis) utan att rätt portar öppna. Då initieras all kommunikation från datorn i ditt nät, och då kan du inte stoppa det genom att spärra portar.

Vanlig http bygger på att klienten ansluter till servern, och spärrar man porten för http Port 80) så innebär det att du inte kan ha en webbserver inne i nätverket som är åtkomlig utifrån. Det går däremot alldeles utmärkt att ansluta till en yttre webbserver från en klient i nätet.

Kan fildelningsprogrammen användas fast du blockerar portar får du använda andra verktyg som du inte har i din router. Då bör du exempelvis ha något som blockerar utgående trafik på vissa givna portar. Vad du behöver för att åstadkomma det vet jag inte, men det finns i vart fall inte i din bredbandsdelare.

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Medlem

I vissa routrar kan du välja standardåtgärd för trafiken, ex om du som standard vill neka eller tillåta utgående/inkommande trafik.
Funkade perfa på min zyxel 660hw.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

Stäng av UPNP så kan dom inte använda torrents i hög hastighet

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Kolla även om du öppnat alla portarna för just din interna IP och inte andra.

Jag föreslår att om du inte redan gjort det så ändra IP-rangen till 101-104 eftersom det bara finns fyra portar på den. Sen kan du om du går även låsa mot MAC-adressen så du säkert får 101:an om du nu vill ha den. Det blir lite bättre kontroll då på datorerna.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.