Permalänk
Medlem

BootProblem med DFI LP SLI-DR Expert

Har ett litet problem här.

Jag beställde hem en ny rigg och funderade på att bygga nått grymt denna gång.

Så jag tog ett Sli-DR expert för att vara värst!

Jag anslöt alla strömkontakterna 24pin 8pin och FDD 4pin

Jag anslöt bara 1gig stickan i orangea slotet närmast cpun.

Sen så tog jag och monterade det nya X850xt i pcie närmast cpun.

Jag byggde den utanför chassit för att vara på den säkra sidan som dom rekomenderade på Dfi street.

Jag har dock ett smärre problem, när jag connectade strömmen och så så tändes standby led för att visa att det var ström ansluten.

Men nu till problemet jag tryckte på EZ on switchen och fläktarna snurrade igång men jag får ingen bild, tre utav post LEDerna lyser, de indikerar att det är åt vajs med minnena men jag fattar inte vad som kan vara fel! .

Funderade även på hur mycket jag kan komma att förväntas ta ur 3700+ en med stepping KAB3E??

För övrigt så var det:

DFI SLI DR EXPERT

X850XT Powercolor

3700+ 1mb Cache San Diego

2gb twinmos budget minnen

Seasonic S12 600w

Lian Li PCV1000b+

Zalman 7700 Fatal1ty kylare

å några gamla ide hdd

Visa signatur

Syns man inte, så finns man inte^.

Permalänk
Medlem

varför skulle du vara värst bara för att du har ett expert kort!? har du ens testat med ett annat minne? testat den gula slotten?

Visa signatur

|dfistreet.com||techsweden.org||xtremesystems.com|

Permalänk
Medlem

Byt slot, till någon av dom gula.

Permalänk
Medlem

Prova med gula slotet längst bort från
cpu'n om du har bara en sticka.

Visa signatur

Q6600 @3.6 , Gigabyte GA-P35-DQ6, Pny 8800 GTS 640 Mb @680/1900, Crucial Ballistix 8500 2 x 1024 5-5-5-15 @1000,
Be Quiet E5-600, Creative X-Fi Fatality FPS, Chieftec CA-01SL-SL-B FullTower , Waterchill KT12A-12VX Triple 120mm

Permalänk
Medlem

Det där känner jag igen att inget händer vid boot... man ska ej koppla cpu fan till moderkortet eller grafikkortets fan.. för då får den dåligt med ström för att komma igång, den ska sitta på en separat koppling till Psu....

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Det ska vara 4 ström kontaker. En 24-pins, den fyrkantiga, FDD och molex.

Permalänk
Medlem

FFD och Molex behövs inte om du inte kör med SLI. Dock brukar jag köra med molex i i alla fall för att få lite extra kräm till mitt GTO

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk

DFI_streets rekomenderar att du ansluter alla kontakter. Så om du inte gjort det så prova med det också..

Visa signatur

Dell XPS m1710 | 2.33GHz Core 2 Duo "4MB" | 2GB 667MHz | go7900GTX | 100GB 7200RPM |

Permalänk
Medlem

Det är inte fyra kontakter på Expert utan dom använder 8 pins EPS 12V för att få stabilare strömtillförsel och tagit bort molex kontakten.
Dom kontakter som finns på expert och ska vara i kopplade är: 24 pin ATX, 8 Pin EPS 12v, Floppy connector.

Angånde ditt problem med Expert, har du inga kablar från fronten i kopplade alltså Reset, HD led mm? Jag vet att dessa kan skapa problem på Expert kortet vid Boot.
Jag har ochså hört dom som inte kunnat boota med en sticka utan behövt köra dom i dual för att starta upp kortet, testa först i oranga sedan gula.
Testa ochså att köra med en sticka i DIMM 2 alltså minnesplatsen nr 3 från CPU´n (orange)
En annan möjlighet är att testa Cleara Cmos, Kom ihåg att inte flytta batteriet på Expert kortet som man gjorde på tidigare DFI NF4 kort utan endast med jumpern.

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GurkGager
FFD och Molex behövs inte om du inte kör med SLI. Dock brukar jag köra med molex i i alla fall för att få lite extra kräm till mitt GTO

Vad jag har hört så ska det vara hemligheten bakom extrem överklockning på DFI´s kort
Vet inte hur mycket sanning det ligger i detta, men verkar trovärdigt iaf...

När jag byggde ihop min dator så hade jag samma problem, det löste jag genom att stoppa minnena i de orange slotsen istället för de gula, då funkade det perfekt sen.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

nej tack nu är det löst! ... bytte bort 1gig stickan då jag inte fick den att fungera, får ta 256X dual i stället sålänge,,, tack för alla svar!

Visa signatur

Syns man inte, så finns man inte^.

Permalänk
Medlem

Testade du att köra stickan i den oranga längst bort från cpu:n?
Har själv haft samma problem och löste det så.
Om du skulle få det att funka så är det bara att du går in i bios
och ändrar till lite sämre timings. Kanske lite mer spänning med.

Så som jag har förstått det hela så verkar Expertkortet ha ganska
aggresiva timings redan från början.

Lycka till med kortet! //turez

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop