Permalänk
Medlem

Lite tips inför "första dagen"?

Ska ut på mitt första supportuppdrag hos kund imorgon (jobbar som "studenttekniker"), och tänkte höra med er om mitt tillvägagånssätt låter rimligt.

Problemet som ska lösas är en dator vars internetuppkoppling är seg, samt en som inte alls vill komma ut på internet. Förmodligen inga svåra uppgifter, men i vilken ordning bör man ta itu med problemet. I vilken enda liksom?

Ska jag börja med att pinga internet, router, och det lokala nätverket för att se om någonting verkar långsamt? TP-test?
Om både internet och nätverket fungerar långsamt, ska jag titta på routerinställningar eller (mjukvaru)brandväggen först? Routrar är jag för övrigt usel på, vad för inställningar ska jag titta efter på den?

Sen datorn som inte kommer ut på internet, om det inte är något så enkelt som felinstallation (hård-/mjukvara), vilka saker ska jag kika på då? Pingning som gäller här med? Kanske port 80 som är blockad någonstans?

Fan... borde inte fundera så mycket för en sådan här enkel uppgift, men eftersom det är första dagen är jag skitskraj... så lite tips på hur man ska gå tillväga för att felsöka ett enkelt nätverk vore hur schyst som helst. Så att jag har en plan, liksom.

Närverket ser för övrigt ut såhär:
Internet -- Chello-modem -- Router -- 3st. WinXP-datorer

Edit: Förresten, någon som har en länk till en sida där man kan se standard-inloggningsuppgifter för olika routrar?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Är du tekniker hos internetföretaget? Isåfall

*Ta med en bärbar!
*Koppla in den först mot nätet utan router!
*Kör TP-TEST!
*Får du bra värden? Packa ihop och skyll på deras utrustning!
*Tack och hej

Är du tekninker för deras hemmanätverk kan du ha att göra i dagar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av landen
Är du tekniker hos internetföretaget? Isåfall

*Ta med en bärbar!
*Koppla in den först mot nätet utan router!
*Kör TP-TEST!
*Får du bra värden? Packa ihop och skyll på deras utrustning!
*Tack och hej

Är du tekninker för deras hemmanätverk kan du ha att göra i dagar

Jobbar som så kallad studenttekniker, eller konsult om du så vill, för ett företag. Får alltså betalt per timme, så jag har inget mot att sitta där några timmar. Vill dock inte sitta FÖR länge, eftersom jag inte vill verka inkompetent.
Det där med att ta med en bärbar var dock en bra idé, funkar det med den så vet jag ju att router+internetlina fungerar. Kan jag ju koppla direkt mot nätet också, för att se om det är routern som strular... kanske.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HappySatan
Jobbar som så kallad studenttekniker, eller konsult om du så vill, för ett företag. Får alltså betalt per timme, så jag har inget mot att sitta där några timmar. Vill dock inte sitta FÖR länge, eftersom jag inte vill verka inkompetent.
Det där med att ta med en bärbar var dock en bra idé, funkar det med den så vet jag ju att router+internetlina fungerar. Kan jag ju koppla direkt mot nätet också, för att se om det är routern som strular... kanske.

Ville väl mer ha fram att arbetar du som tekniker åt bredbandsleverantören så ska du inte rota i deras utrustning.

Är du däremot tekninker som dom anlitar för att just göra det jobbet då är det ju en annan sak.
Men en fristående dator är ett måste, då kan du utesluta fel på linan.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av landen

Men en fristående dator är ett måste, då kan du utesluta fel på linan.

Tycker nästan ett extra adsl modem också är ett måste. Underlättar endel med ett extra modem i vart fall

Permalänk

Mmm, ett modem bör du nog ha me dej, å glöm inte att release ipn innan du byter från router till bärbara, annars kan du bli kvar hemst länge:P

Visa signatur

// Major_XboX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Major_XboX
Mmm, ett modem bör du nog ha me dej, å glöm inte att release ipn innan du byter från router till bärbara, annars kan du bli kvar hemst länge:P

Modem har jag tyvärr inget extra, jobbar som sagt som konsult och har därför inte tillgång till mer än min egen utrustning. Det där med att release IP:t var dock väldigt bra att du påminde mig om, kunde blivit väldigt dumt annats.

Tack för alla svar såhär långt alla...

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.