Vilket antivirusprogram tycker du är bäst?

Permalänk
Geeks
SweClockers

Vilket antivirusprogram tycker du är bäst?

Eftersom det hela tiden kommer trådar om vilket antivirusprogram som folk tycker är bäst så avgör vi frågan en gång för alla i en omröstning.

Observera att detta handlar om renodlade antivirusprogram. Paket med brandvägg och hela kittet ingår inte. Genom att rösta på ett program tycker du att just den applikationen har bäst kombination av träffsäkerhet, funktioner, gränssnitt och prestanda.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Gäst

Men det saknas ett program under röstningformuläret.

Citat:

BitDefender 8 Free Edition is your chance to use one of the world's most effective antivirus engines for free!

BitDefender 8 uses the same ICSA Labs certified scanning engines found in other BitDefender products, allowing you to enjoy basic virus protection for no cost at all.

BitDefender

Permalänk
Medlem

Gratis: AVG Antivirus

Kommersiell: NOD32

Men eftersom gratis är gott så läggs rösten på AVG antivirus.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Nod32 <3 ftw

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Hedersmedlem

AVG Free eftersom det är gratis och resurssnålt. Inte det säkraste programmet som flera test visat, men bra nog som ett komplement till ens eget sunda förnuft.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Riktigt dåligt att inte nod32 finns med bland omröstningsalternativen.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Riktigt dåligt att inte nod32 finns med bland omröstningsalternativen.

Är "Eset NOD32" något annat eller?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Jag gillar Avast som dessutom är gratis, annars är Nod32 också härligt

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Jag gillade McAfee t.om version 7, men från 8 och framåt bara den strulade för mig. Så nu använder jag AVG och är väldigt nöjd med den. Så AVG får min röst.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Är "Eset NOD32" något annat eller?

Ber så mycket om ursäkt. Läst igenom alternativen 2 gr för att vara helt säkert, men mina ögon lyckades uppenbarligen scanna förbi den raden.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk

Älskade Kaspersky, tills jag hittade en jobbitg minnesläcka vid tung nerladdning av filer. Kör nu NOD32, verkar bra, men man vet ju inte om det stoppar/hittar allt.

Installerade precis AntiVir för att ha ett komplement att köra fullscan med lite då och då (har såklart stängt av on demand scan för det).

Permalänk
Medlem

Bra initiativ, man börjar ju lessna på alla dessa antivirustrådar...

Mitt val är (o har länge varit) NOD32, det är det antivirusprogram som är snabbast och drar minst resurser, samtidigt som det verkar vara riktigt bra på att hitta virus.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Om jag ska betala: Är det i första hand ESET Nod32 och i andra hand F-secure

Men eftersom jag har bättre saker att lägga pengarna på så kör jag med Avast.

Visa signatur

iPhone 5, iPad 3, Macbook Air

Permalänk

Både kaspersky och antivir använder mindre minne än nod32 vid on demand scanning. Tycker det är lustigt att folk pratar om att nod32 är så resurssnålt. Är det att det drar mindre cpu vid on demand scanning eller?

Permalänk

Kaspersky såklart, väldigt resurssnålt och bäst på att hitta virus.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Kaspersky såklart, väldigt resurssnålt och bäst på att hitta virus.

"Väldigt resurssnålt". Du skojjar?

Visst, bra på att hitta virus, men jag hittade en enorm minnesläcka, såklart jag slänger ut det då

Permalänk
Medlem

Jag har svårt för att rösta eftersom jag inte har provat alla.
Men inofficiellt lägger jag min röst på Eset Nod32, som har funkar klockrent hittills.

Permalänk

Kom på att Kasperskys gratis onlinescanner ska vara lika bra som deras programvara. Så egentligen var det nog ganska onöditg av mig att installera avntivir bara för att scanna igenom datorn en gång med ett annat av än det jag kör on deman.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DIFference
Kom på att Kasperskys gratis onlinescanner ska vara lika bra som deras programvara. Så egentligen var det nog ganska onöditg av mig att installera avntivir bara för att scanna igenom datorn en gång med ett annat av än det jag kör on deman.

så ditt antivirusprogram söker bara efter virus när du säger till? mitt söker igenom alla processer som körs och alla filer jag skriver och försöker öppna + alla mail som kommer in och ut ur min dator

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DIFference
"Väldigt resurssnålt". Du skojjar?

Visst, bra på att hitta virus, men jag hittade en enorm minnesläcka, såklart jag slänger ut det då

Jag har inte haft några problem iaf, just nu tar det ~10MB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
så ditt antivirusprogram söker bara efter virus när du säger till? mitt söker igenom alla processer som körs och alla filer jag skriver och försöker öppna + alla mail som kommer in och ut ur min dator

Jag skrev ju att jag kör NOD32 on demand (dvs igång hela tiden och scannar det mesta). Men att jag vill köra en djupscan med något annat antivirusprogram lite då och då.

Just nu kör jag Kasperskys onlinescan och den säger följande efter att ha scannat ca 33% av mina diskar:

Number of viruses found: 2
Number of infected objects: 13

Varken antivir eller nod32 (in depth scan) har hittat något så.... illa...

sprucetwig: Minnet spelar ju inte så stor roll eftersom de felsta har minst 1 gb idag. Det är cpu-användningen under autoscan av filer som är tyngre med Kaspersky. Men som sagt, minnesläckan gjorde att jag inte kunde/ville fortsätta köra det. Onlinescannern kommer jag dock köra lite då och då.

Permalänk

NOD32 letar väl auto efter virus och tar bort?
Kan man på något sätt ställa in så man får ruta eller liknande så man vet att en gör något?

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av appoc2013
NOD32 letar väl auto efter virus och tar bort?
Kan man på något sätt ställa in så man får ruta eller liknande så man vet att en gör något?

Både jag och nej, alla nya filer som kommer in i systemet kontrolleras. Men filer som inte används kontrolleras inte förrän du väljer att köra en scan.

Tror standard är att NOD32 säger till när den hittar virus.

Kom på att online-scanners nog inte kan ta bort virusen de hittar. Fan, då blir det väl att installera kav igen då. Hoppas minnesluckan är fixad bara...

Edit: Virusen som kaspersky hittade var bara packade arikiveraed mailfiler i thinderbird som jag glömt att rensa. Plus en fil från NOD32 som antagligen innehåller desificerade virus eller liknande.

Varken NOD32, AntiVir eller Kaspersky hittade något. Skönt! Det måste betyda att jag klarar mig bra med NOD32 och/eller surfar ganska lugnt.

Men en sak som jag saknar med NOD32: Att den inte scannar IMAP-konton i andra mailklienter än Outlook... Någon som vet om andra gör det? T.ex. Kaspersky...

Permalänk
Medlem

är inte Symantec Antivirus och Norton Antuvirus samma nu?

Visa signatur
Permalänk

http://www.pcworld.com/reviews/article/0,aid,124475,00.asp#

skumt att inte nod32 är med ovan

fan tycker olika program vinner olika tester hit och dit... går ju inte att gå efter dem

Edit: McAfee scannar inte IMAP heller. Det kanske inte behövs lika väl som för pop3? Avast och F-secure scannar iaf imap.

Hur eller hur kom jag på att mitt webhotells om jag kör imap hos har virus-scanner, såklart...

Permalänk

Eftersom pris inte var en faktor att ta hänsyn till till så blev det kaspersky, annars hade avast vart det givna valet.

Visa signatur

Core i7 @ 3.8GHz | Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 3x2GB PC12800 | Radeon 5870 | Corsair 550W | 2x74 GB Raptor Raid 0 | Intel 160 GB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LasseKongo
Eftersom pris inte var en faktor att ta hänsyn till till så blev det kaspersky, annars hade avast vart det givna valet.

Nyfiken bara. Varför är KAV det GIVNA valet? Jag har kört det i flera år, och bytte till NOD då jag upptäckte minnesläckan. Jag måste nog säga att NOD är snäppet bättre, hittar ungefär lika mycket, men drar mindre resurser.

Permalänk
Medlem

BitDefender körs för närvarande.

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Medlem

Nod32 !
Men om det ska vara gratis bör det vara Avast! (http://www.avast.com) och inte AVG.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DIFference
Nyfiken bara. Varför är KAV det GIVNA valet? Jag har kört det i flera år, och bytte till NOD då jag upptäckte minnesläckan. Jag måste nog säga att NOD är snäppet bättre, hittar ungefär lika mycket, men drar mindre resurser.

Vilken minnesläcka?mitt kaspersky drar då mindre än nod32.